Johan Hult kommenterar utlåningen: ”Med Christoffer Törngren och Max Wennlund tillbaka har vi en bred forwardssida. Därför är det bra för “Wikis” att komma till Tingsryd och få mer istid. Låneavtalet gör också att vi kan plocka tillbaka honom vid behov”
Så ja. Verkar ju snarare bero på att Wikström helt enkelt inte får plats.
Visst fanns det ljusglimtar med Åhman tidigare men här ytterligare 1 målvakt som är långt ifrån hög SHL nivå. Hugo verkar väl vara på G så jag förstår inte denna värvning. Att det “bör” räcka med SHL absolut sämsta (enligt stats och mig) målvaktspar är en chansning som jag INTE hade tagit som sportchef vid denna tidpunkt. Det laget behöver nu är en trygg, erfaren målis som har pannbenet att prestera i viktiga matcher. Lätt att hitta? Nej, Omöjligt? Absolut inte! Men är detta klart nu så hoppas jag att Hugo kan höja sig för där finns iaf en högsta nivå som håller toppklass i SHL och kan Gunnar ta sig i kragen så “bör” det absolut gå även om jag inte gillar detta chansspel!
Gunnar har stått de senaste sju matcherna. HV har under samma period haft ett poängsnitt på 1,86.
Nej, Gunnar gör långt från en bra säsong (faktiskt den sämsta sedan han var ung och lovande i HV), och nej, förlängning känns tvek i dagsläget om det inte handlar om att han ska ha en roll som andra. Och ja, Gunnar har bjudit på ett gäng enkla mål.
Men. Faktum är att HV i dagsläget är ett vinnande lag med Gunnar i mål. Efter förutsättningarna tror jag Lillis är mer än nöjd så länge Gunnar vinner sin match i matchen och HV tar poäng.
Så jag tror inte målvaktsfrågan är något varken Lillis eller Hult prioriterar just nu.
Gunnar och Alnefeldt med ett bättre försvar ska kunna vara bättre än LHC och Oskarshamn i det framtida kvalet. Ser mer fokus på att få en målskytt till illomäki och Wedin och en ny högerskjutande back
Framtida kval? Just nu ligger vi på play in plats o jag tror faktiskt att vi klarar ta oss dit. Med spelet vi visar upp nu, så vore jag förvånad om vi får kvala. Men med de sagt så kan vi ju rasa ihop som många gånger förr denna säsong men jag tycker mig ändå se ett pånyttfött lag.
Kolla på hur många mindre matcher bif och Malmö har, vinner de så är vi nere. Jag är inte lika säker so många andra men tendensen är bra men inte klart. Tabellen haltar och därmed blir man lurad av den
Ja, nog för att spelet har sett betydligt bättre ut på slutet. Men sett till poängsnitt ligger vi på 12:e plats och det krävs inte mycket för att vi ska halka ner till kvalplats igen.
Du har naturligtvis rätt i att tabellen haltar. O ja brynäs o Malmö har ett par matcher mindre spelade
Men… jag tror inte dom är tillräckligt bra för att klara de ändå. Kolla på brynäs mot hv i måndags. Ska vi vara ärliga så var de klasskillnad!
Nä jag tror eller rättare sagt jag väljer att tro att hv klarar sig till play in. O väl där. Har vi ingenting att förlora. Så då kan de gå hur som helst.
Det man kan konstatera är att HV absolut inte har råd med fler förluststråk. Man måste hålla sig till 1,5p i snitt resten av säsongen. Det skulle innebära 63p och med stor sannolikhet innebära att man undviker kval och hamnar i ingenmansland.
Så det här är långt ifrån klart. Samtidigt gäller samma resonemang de övriga lagen som ligger i botten, så vi får se vilka som gillar läget mest och bäst.
Nej, jag tror du har rätt i att de inte prioriterar detta för det har de inte gjort de senaste 10 åren. Men sen ser vi ju också facit nu. Är naturligtvis inte enbart målvaktssidan som brustit men jag lovar att det är en stor del i det hela. De senaste matcherna har Gunnar fått 10-15 skott på sig. Undra hur det skall gå när 30-40 skott börjar dundra emot…Men som sagt, när Hugo tar över spaden snart så hoppas jag på en nygammal Hugo. Med det sagt så skall man naturligtvis inte ta bort Gunnar så länge Hv vinner!
Linus är väl egentligen bara den enda klassmålvakten vi har haft efter Liv. Larsson, Wesslau, Sandström, PW och nu Gunnar är inga målvakter man vinner SM-guld med. Hugo kan bli bra men han är inte där än. Alldeles för ojämn.
Vi skall absolut inte ta något från Stefan Liv. Det var ju hans styrka, precis som du säger att höja sig vid de viktiga matcherna och viktiga lägena i matcherna. Men min förhoppning, eftersom vi under alla dessa år har haft som målsättning att gå efter guldet, är att en lika bra målvakt skall rekryteras. Det var ju inte så att Liv dominerade i landslaget (när han spelade där) och inte heller i NHL. Man har helt enkelt totalt misslyckats med målvakts rekryteringarna med undantaget Linus och se vad som hände då? Att guld är en total omöjlighet med målvakter som tex Gunnarsson, PW och Larsson hoppas jag de flesta förstår. Hult undantaget!
Frågan är om William Rahm är problemet? De har ju gått efter flertalet flaxiga ganska småväxta målvakter som är lika i spelstilen de sista åren. Själv skulle jag vilja ha en riktig storväxt målvakt som täcker ytor och jobbar med små medel. Skulle kunna vara Hugo anno hösten 2019. Sen hände något…
Jag är alltid positiv, men när det gäller målvakter finns det INGEN som kan ta rampljuset ifrån Stefan.
Finns många stjärnor, men en lyser alltid starkare än de andra.