Silly season 21/22: Spelardrömmar

Torp är presenterad nyss. Känns ju som en bra värvning utan wow-känsla. Men jag är positiv!

Hult levererar hittills! Cred ska ges

Hoppas på mera idag. Fredagen är fortfarande ung

Det är ju faktiskt inte helt omöjligt att vi skulle kunna ha en backsida bestående av.

Torp-Karlström
Hjalmarsson-Andr’e
Bertov-Williamsson
Strömberg- (Junior)

Det vore rätt coolt om den slog in, defensivt ser den grym ut. :sunglasses:

Tycker det är lustigt att Önerud inte presenterats än… vad är det som tar sådan tid?

Jag har funderat på det med. Släpper dom ett namn om dagen eller nåt kanske??

Kanske inte är klart än?

Bara för att en spelare säger att de vill vara kvar innebär ju inte att de vill spela gratis, ofta tvärtom faktiskt. Vi har ju en historia att betala för mycket för trotjänare sista åren på kontrakten då de inte presterat som tidigare men haft höga löner.
Petrasek, Melin, Davidsson, Luoma, Önerud är ju exempel på det, finns många exempel.

Jag kan tänka mig att det inte är så lätt för Önerud att mer än halvera lönen som det handlar om. Han kanske är värd typ 70-80K i allsvenskan och troligen haft över 200K i SHL. Vi kan ju inte fortsätta att betala för mycket till alla som tidigare år även om det är lite mer berättigat nästa säsong.

Snittlönen i allsvenskan ligger på ca 40K i månaden för ett topplag, HV kanske kommer ha 60-70K och hade ca 120K i SHL. Så stor skillnad minst sagt.

Även om det är ett långskott så känner jag ändå viss Tedenbyfeeling. Ännu mer nu efter Torps ankomst…

Känns inte helt orimligt och det är ju trots allt drömmartråden.

Tedenby-Ullström-Önerud
Torp-Hjalmarsson

Hyfsad femma i Allsvenskan. Men lite väl defensiva backar. :smiley:

Hur ser det ut med Adam Almquist?
Någon som vet? Verkar inte haft någon jättebra säsong senast nu i Ryssland. Och han har ju ett HV hjärta som är riktigt stort. Glömmer aldrig intervjun efter guldet när han sa något liknande "när jag växte upp så drömde jag aldrig om att spela i NHL utan i HV71. Har sett honom en del i munksjöstad senaste veckan. Om han skulle släppas av sitt KHL lag så är det enligt mig en riktig drömvärvning som också pga sin passion för HV71 inte skulle vara helt orealistisk?
Vad tror ni?
För han har väl ett år kvar på sitt KHL kontrakt va?

Edit: CROHB, Tror du Önerud hade lägre lön än Fröberg med många fler? isåfall lär han nog följa med oss till Allsvenskan. Det visar ju på stort hjärta redan att ligga på 200k i dagens SHL med den kapaciteten Önerud besitter samt med ett C på bröstet. När Tedenby kritade sitt senaste kontrakt med HV71 så låg det över 300k tror det var närmare 350 till och med i månaden men tyvärr så blev det utomlands

Läste lite för snabbt. Absolut har han haft över 200k. Säkert närmare 300 är min kill-gissning

Ingen större hemlighet att Jonathan Dahlén var ett stort HV-fan när han växte upp. Man kan alltid drömma.

Hmmm. Wesslau har ju inte (officiellt iaf) lagt av, hur vore det att ge honom 1 av 2 platser?

Tror faktiskt det är större chans att Sidney Crospby spelar i HV än jonathan Dahlen :smiley:

Jag slänger upp Simon Holmström som en “bubblare”. Tyvärr för hans del så är han en första rundare, men karriären går ju rätt trögt. Nu när hans far inte längre är tränare finns ju möjligheten. SHL-klubbarna lär inte vara så intresserade, men potentialen finns ju om han är skadefri.

men du visar gärna upp ditt ogillande av damlaget här, och gnäller lite? det är lågt.

Holmström vore ett intressant namn som har sjukt mycket hockey i sig och skulle kunna ses som en joker, men som du skriver så kommer ju Islanders ge honom en rad chanser till. Sen var väll Holmström i Hästen en sväng ifjol, utan att prestera nämvärt på HA nivå. Så jag ser inte att HV kan garantera att Holmström ska kunna få en topp-6 roll. Därför är det nog svårt att övertyga Islanders till att han skulle utvecklas bättre i HV än i Bridgeport där de kan övervaka honom bättre och påverka hans utveckling mer.

näppeligen.
Är nivån av “inte bry sig” sådan att man stör sig på att föreningen skapar så mycket buzz kring sitt damlag att det rapporteras om det i media, då är det rätt uppenbart att du ogillar aspekter av HV71’s satsning på damlaget. Det är liksom “i vägen” för ditt intresse för herrlaget. Det är egentligen helt ointressant vad du själv tycker att du tror om damlaget, det inlägg du gör här tolkas av de flesta precis som jag gjorde: ett ogillande av damlaget.

En person med ett neutralt förhållningssätt till damlaget inser att man inte behöver uttrycka något negativt alls kring publicering av info kring damlaget. Utan man tar det, sväljer och går vidare. Med tanke på hur eftersatt sport är för tjejer i allmänhet och för kvinnor i synnerhet, ja då inser man att man inte överhuvudtaget bör ge sig in i en, om än så oskyldig, rant om att media lockar till klick etc etc. Det skickar bara ytterligare signaler (i ditt fall starka sådana) att man inte värderar tjejers idrottande på samma sätt som pojkars. Det är fine, du får gärna tycka så men du bör vara medveten om att du genom ditt inlägg är en del av problemet, och inte oskyldig eller ens neutral i sammanhanget.

Så, ja, du ogillar damlaget.

Detta var gravt OT, men jag kommer inte låta denna typ av inlägg stå oemotsagda. Det är inte de som kastar sten och spottar på kvinnliga idrottare som är problemet med jämställdheten, det är den näst intill oigenkännliga diskrimineringen som pyr bland alla och envar.

“Jävla PK” brukar dessa individer gärna avslöja sig själva med att utropa.

Nåväl. Tillbaka till programmet.

Så får man inte säga, genus för fan… :confused:
Håller med delvis men jnytt lever på sina klick så förstår att dem lägger fram det på det viset.

Då vi inte har en separat tråd om ny sportchef, inte menat att provocera på något sätt, och det troligen kommer bli så får jag skriva här istället.

Ser att Ulf Dahlén är i Timrås bås nu och funderar på om det skulle kunna vara ett realistiskt alternativ som våran nya sportchef?

Jag tror att vi framåt måste bli mycket bättre på den nordamerikanska marknaden som ex Frölunda, Leksand, Rögle och Växjö med flera varit / är. Finländska marknaden är lite mer begränsad och Östeuropa känns inte så intressant. Finns mycket fördelar med att värva från Nordamerika gällande språk och även lönerna i AHL går att matcha. De har ganska lätt att anpassa sig i Sverige och många älskar livet i Sverige då många är kanadensiska bondpojkar vana vid naturen.

Även många europeiska spelare finns ju i ligorna under NHL som då också kan bli aktuella så jag anser att det vore bra om våran sportchef har väldigt bra kontakter over there, full koll helt enkelt.

Jag vet att en del här inte gillar en nordamerikansk satsning men jag tror att det är nästan ett krav för att lyckas att vi blir lika bra på den marknaden som vi tidigare varit i Finland. Tror det är ett måste helt enkelt så tycker det borde vara något att titta på vid rekryteringen som en viktig parameter. Viktigt också anser jag att relationen med Stillman är bra då jag tror Stille blir kvar i föreningen länge.

Tror inte på Dahlén tyvärr, det gick inte jättebra sist han fick välja nordamerikaner… Gagnon, Holzapfel och Sterling.