HV var tidigt med i racet om Lehtonen, men när Schweiz-klubbarna fick upp ögonen för honom så var sedan HV inte så intressant för honom tyvärr. En gigant, men likaså en dröm som får leva vidare.
Lias-fallen är alltid svårlästa. Det vacklas mycket där fram och tillbaka. Lias vill nog inte ge upp drömmen om NHL, men borde samtidigt förstå att han snart haft sina chanser. Oklar status för tillfället, men blir det SHL så törs jag nästan lova att det blir HV.
André är den vi har närmast, men även där har Schweiz blandat sig i nu. Tror dock på presentation inom ett par veckor
Tråkigt såklart med Lehtonen men högst väntat va? Snackar ju en av de, om inte den, absolut bästa backarna i europeisk hockey.
Mäenalanen hade varit kul. Spelat både vinge och center, poängstark vad det verkar och spenderade 67 min på botbänken, vilket är fjärde mest bland FWs i finska ligan. Osar sisu? Bra ålder, 28 i maj, och storlek, 191cm 94kg. Av de 41 poäng han gjorde förra säsongen kom 11 i PP (1 poäng i BP), mao. 29 poäng vid lika styrka - hade placerat honom på en delad åttonde plats i SHLs poängliga vid lika styrka (delad nionde plats i Allsvenskan). Hade dock sjätte mest istid i PP bland FWs i Kärpät, alltså gissningsvis en roll i andra PP(?). Näst bäst corsi i Kärpät bland FWs, med ungefär lika många defensiva som offensiva starter, och bäst PDO (exkl. FWs med <10 spelade matcher). Spelat i första BP med finska landslaget, tillsammans med Björninen (som vi borde värvat).
Någon som har några andra “roliga” namn att delge? Inget ont om Pilut, Fantenberg, Almqvist, Petersson, Tedenby, L. Andersson m.fl. såklart, men några ej tidigare nämnda namn kittlar alltid lite extra
Skulle gärna se Jesper Lindgren istället för Westerlund som det ryktas om i ett tredje backpar med Bengtsson.
Jag tycker Lindgren är en riktigt bra tvåvägsback och som skulle passa i HV.
Blir det Westerlund får vi lita på Nubben och att han vet vad han gör men det känns lite sådär med Westerlund.
Bra slutspel men frågan är om han bär oss en hel säsong. Enligt Simon Brändström (Hockeylabbet och tidigare statistikanalytiker i HV) är bakomliggande statistik inte bra… varningens finger för att gå all in där.