Som nämnt av andra. Skatteregler, lite högre BNP (ca 20%) samt ca 30% fler åskådare på läktarna i snitt.
Det ger hockeyn en större marknadsandel (de är ju dryga 20% färre invånare än SE) vilket ger en större kaka av spons, reklam, TV-avtal osv osv osv.
Samt korta resor till bortamatcher.
Bra levnadsstandard.
Rocco Grimaldi är en spelare jag skulle vilja se i HV.
Undrar om han sprutar in poäng?
Jag har en del gamla skolkamrater som jobbar i Schweiz. På en lön i 5 miljonersklassen betalar du typ i Zug 20% skatt. Sen är kriminaliteten typ noll. Du blir inte bestulen 2 ggr per år, vad som händer mig i Frankrike.
Men sedan är livet mycket dyrare där. En klassisk turkpizza i Zürich går lös på 250kr. Men har du ut 4millar per år efter skatt så behöver du inte heller bry dig om det.
Sedan är allt runt omkring bättre än i Sverige. Sjukvård, skolor (men du betalar) etc.
Schweiz är väll egentligen det landet i Europa alla vill bo i. Vi får se hur landets finanser förändras efter Credot Suisse debaklet. Men säkert inga jätteskillnader.
Han ryktades ju kunna hamna i Europa i början av säsongen så kanske
Elmeri Eronen är en av spelarna som får lämna Timrå. Han har väl varit bra i Timrå, tvåvägsback som kan logga mycket speltid. Lite som en Maalahti-typ
Jag tycker i såfall att Jacob Stenqvist är ett betydligt mer intressant namn från Timrå som inte har kontrakt nästa år. Men kan tänka mig att han är intresant i Nordamerika med.
Även Samuel Johannesson från Brynäs vore mumma i avdelningen unga backar som redan är superbra.
Ett intressant namn för centersidan är Ludvig Larsson som fått lämna Rögle. En late bloomer som jag tror skulle kunna växa ut ännu mer i SHL. Han har bra underliggande siffror och driver spelet jäklgt bra.
Han ryktas till Örebro men vet inte säkert om det är klart.
Oscar Asplund till Oskarshamn.
Är det inte precis den här typen av värvningar som HV ska lyckas ro i hamn nu när vi tagit in Montén, plus Nubbens surr om föryngring?
Kanske. Men han får ju inte plats just nu. Vi kan ju inte bara ha den typen? Vi har ju redan Fransson, Sjöholm och ev. Andrae.
Laaksonen ryktas till Luleå i aftonbladet idag. Vore kul om han kom till SHL, tror det kan bli succé.
Svårt att tro att vi kommer ha Stakke, Viggan och Tikka i truppen nästa är. Kommer nog bara bli 1 alt, 2 av dem i nösta års trupp.
Tycker det finns en del intressanta namn som jag hoppas kan vara aktuella även om jag inte hört nåt om det. Theo Lindstein är ju ett och en back som hade pasat lite högre upp i laget hade Kai Wissman kunnat vara. Två finska spelare som kanske skulle gå att locka över pölen är centern Henrik Borgström och fw Aleksi Heponiemi. Spelare vars kontrakt går ut där man kunnat göra ett stöldförsök är tex Elie och Davidson i fbk som jag gillar. På markaden finns väl fortfarande också spelare som Ryfors, Rask och Frödén tex.
Pilut - Kaski
Laleggia - Wissman
Lindstein - Sjöholm
Torp - Fransson
Petersson - Lias - Brännström
Forsberg - Borgström - Stakkestad
Lenc - Nättinen - Tedenby
Hansson - Vignault - Lindbäck
Moelgaard - Tikka
Borde dessutom finnas utrymme för en back om Fransson lånsas ut, Andrae på lån eller Westerlund/Bengtsson kvar tex.
Juolevi är ju ledig!
Min dröm just nu är att Strålman inte kommer! Vill inte ha någon som är 37 år när serien startar.
Lias bäste svensk i AHL. 34 poäng (17+17) på 37 matcher under 2023. En dröm som sakta tynar bort …
Känns ju troligt att han får ett nytt kontrakt av nåt NHL lag. Vi kan ju prova slänga pengar efter honom iaf och se om han är sugen.
Han är för ung och för bra för att inte få en chans till i NHL. Det som dock talar till vår fördel är hans “rykte” om att vara svag mentalt. Men det kan ha varit en åldersgrej eller annat. Drömmen är såklart Lias alltid Lias…
Du tror han slänger bort fler år på att åka buss? Anledningen till att han stannade i år stavades envägs kontrakt. Han lär inte åka buss land och rike runt i USA ett år till. Det är ett lite större land än Sverige.