Silly season 23/24: Spelardrömmar

Förstår vad du menar och det är naturligtvis upp till var och en att tycka vad man vill.
Vad gäller din ryska granne så pumpas han med ’Putinpropaganda’ dagligen, det gjorde dock inte Adam som tog ett beslut trots att han visste att merparten av vi ’vanliga människor’ skulle tycka det han gjorde var oförlåtligt.

2 gillningar

Nja. Visst har USA hoppat ur skaklarna mer än en gång. Och visst är Saudi och Qatar hemska på många sätt. Men hemskheterna Ryssarna sysslar med i Ukraina är för mig en helt annan nivå.
Och idrott i Ryssland stödjer regimen på ett helt annat sätt än vad tex NHL stöttar Biden/stöttade Trump. Det här gör att jag skulle ha mycket svårare att respektera tex Adam än någon som spelat golf i Saudi eller fotboll i Qatar. Men det är hur jag tänker. Och det finns säkert några som nyttjat idrotten till att framföra någon liten protest. Kanske regnbågbindel i Qatar eller bjudit på Julskinka och druckit champagne i Saudi…

1 gillning

Grannen borde även pumpas med lettisk propaganda och den är nog allt annat än ryssvänlig.
Även ryssar utomlands supportar Putin.
Kanske snarare han som inte förstår och inte vi.

2 gillningar

Det finns många länder som gör eller har gjort lika fruktansvärda saker som Ryssarna. Saudi är ett av dem.
Men rapporteringen är helt annorlunda när det gäller kriget i Ukraina. ALLA vet om vad som pågår. ALLA vet “who the bad guy is”. Även professionella idrottare som brukar lyckas ha extremt dålig koll på annat än sport. Sen att välja att skriva kontrakt precis i början av kriget, när alla tar avstånd från Ryssland är också märkligt.

Det är väll det som är problemet hemma i Lettland. Efter Soviet föll så beslutade Lettland och den då nya regeringen att behålla alla ryska skyltar, ryskan behölls i skolan så att alla lärde sig både lettiska och ryska. Det i sig gjorde sedan att de som var ryssar lärde sig aldrig vårt språk ordentligt. Går vi ut på stan hemma så kan vi komma in i affärer där personalen bara pratar ryska. Detta ställer till det för många yngre som inte har ryska som förstaspråk. Och ryssarna anser sig inte behöva prata lettiska.

Det sista åren har det beslutats att de rysktalande skolorna ska försvinna/stängas, alla som vill rösta eller ha ett lettiskt pass måste göra språktest på lettiska för att få samma rättigheter som en lett och anses vara medborgare. Detta är något jag själv är kluven till. Jag tycker att det är helt rätt att stänga dom rysktalande skolorna, ryska finns att lära sig från årskurs 6 som val istället för Tyska eller Franska. Det är bra. Men språktest och språkkrav upplever jag själv som fel då många äldre skulle förlora sina fördelar med lettiskt medborgarskap. Många av dom blev hitflyttade under Soviet tiden. Man lärde sig inte så språket och har sedan inte lärt sig på grund av pension t.ex.

Att vi tar bort sovietstatyer/minnesmärken är jag tudelad om. Regeringen tar bort dom för att ta bort historian. Det tror jag är en farlig väg att gå. Sen är det också synd då många letter var med i Röda Armen och besegrade Tyskland. Så att ta bort militärmärlen/statyer bara för de är resta under Soviettiden är både tråkigt och fel. Där vi faktiskt hyllar Lettiska hjältar.

Allt detta gör tyvärr landet mer splittrat och många rysktalande ropar efter Putin precis som vissa ryssar gjort i Ukraina.

Med detta sagt så är ändå Oleg en trevlig men udda granne! Hjälpsam, rolig och omtänksam. Men med hjärtat till Ryssland.

Nu blev ju detta rejält OT.

Då ursäktar mig för det och fortsätter att drömma om lettiska spelare i hv

Miks Indrašis och Lauris Dārziņš t.ex. tyvärr stannar det nog vid en dröm

4 gillningar

Intressant läsning. Även om det var OT.

2 gillningar

Intressant att du delar med dig av dina erfarenheter, jätteintressant att höra! Väldigt OT här men jag läser om Östeuropas moderna historia på Göteborgs universitet, så jag tyckte att det du skrev var väldigt intressant. Har även varit i Riga, fin stad!

Håller dock med om att Adam Almqvist inte har påverkats av rysk statlig media på det sättet, så tycker personligen att han har ett annat ansvar.

Synd att HV inte vann kampen om Rodrigo Abols :slight_smile: . Darzins och Indrasis är väl lite för gamla nu men hoppas att vi kanske kan värva t.ex Kristers Gudlevskis som gör det bra i Modo någon gång.

2 gillningar

Gudlevskis är bra. Men skulle nog föredra Punnenovs då😇

Finns många bra letter! Förmodligen till rimliga pengar.
Abols va verkligen synd att vi missade.

Jānis Svanenbergs är riktig bra med! Ung och utvecklingsbar.

1 gillning

Jag tror också Abols hade varit grym som center mellan Isac och André

1 gillning

Frågan är om Nubben har kontrakterat några i finallaget då han säger att inget kommer ut förräns det är färdigspelat… Detta med tanke på att vi saknar en hel del spelare. Något är konstigt med Nubbens tystnad

1 gillning

Ja precis, eller några i Nordamerika. Vi vet ju att Tikka och Seppälä spelar semifinal respektive final i Finland.

Tikka är färdigspelad. Pelicans slog ut Ilves

1 gillning

Mika Koivisto har utgående kontrakt med Växjö. Kanske den typen av back man söker? Plus att han ju är från Finland.

Ja, men bronsmatch på torsdag :slight_smile:

1 gillning

Just jävlar, du har rätt. Han spelar ju i landet där man fontänbadar efter man har ”vunnit” Pronssi.

Tycker inte det är det minsta konstigt att man inte presenterar spelare förrän spelarens nuvarande klubb fått möjlighet att tacka av, eller åtminstone att spelarens nuvarande säsong spelats färdigt. Det här till hederskodex.

6 gillningar

Vilket Lausanne tydligen sket högaktningsfullt i när de skrev på hemsidan at Suomela var klar när Oskarshamn precis skulle börja spela slutspel. Maken till respektlöst sätt att plocka deras bästa spelare.

Samma lag som plockar Pilut förresten, suck. Lawrence Pilut på väg till Lausanne - Hockeysverige – Sveriges största nyhetssajt om hockey

Sanny och Svensson nämner i sin podd att Dalibor Dvorsky mycket väl kan vara på gång till SHL. Han är ju en megatalang, är Nubben på där tro?

Alltid kul med talanger, men Nubben har ju fyllt på med breddspelare som Stakkestad, Lindbäck och Hansson redan. Dvorsky skulle inte få plats någonstans. Tyvärr.

Dvorsky har blivit totalt felhanterad av AIK i år. Som talang är han på en annan nivå än de du räknar upp. Han är mer i nivå med Fiala (även om de inte är lika som spelare).