Silly season 23/24: Spelardrömmar

Nej
Alla andra NHL-lag har rätt att norpa Lias utan att behöva ge upp något för det
Vill inget NHL-lag ha honom förblir han Montreals spelare och dom kan flytta honom mellan Montreal och deras AHL-lag som dom önskar
Det är inte alls ovanligt att spelare som går på waivers den här årstiden inleder säsongen i NHL, så vi får inte ha för höga förväntningar.

Asså jag hoppas verkligen att Lias kommer hem till tryggheten hos oss, han behövs och han skulle kunna göra jättestor skillnad med sina skills och tjurighet på planen.

Få tror nog att Lias ger upp så lätt där borta. Detta är mer ett uttryck för hur illa det ser ut för HV just nu.

Detta är en tunga-i-kinden-önskan.

6 gillningar

Klart man vill ha hem Lias. Problemet är väl att själva grundproblemet kvarstår oavsett vad vi tar in…

7 gillningar

Lias tjänar dessutom bra mycket mer pengar i AHL än vad något SHL-lag kan erbjuda.

Alldeles riktigt! Du kan plantera nya vackra träd vid den gamla nedsågade björken men tar du inte bort rötterna från den gamla björken så dör dom vackra träden!
HV måste börja åtgärda roten till problemen, och tiden börjar bli knapp.

1 gillning

NLA borde väl ha fyllt alla importplatser nu kan man tycka :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Junes Barny var väl båda ett tag :thinking: :laughing:?

Nja, jag tror lönerna är generellt högre i SHL än i AHL.

Du har ju en minimilön i NHL som är typ 1 miljon dollar om året men den gäller bara så länge du spelar i NHL.

I AHL är det väl runt 200kusd per år för toppspelarna.

Det beror på hur kontraktet är skrivet, om det är ett rakt 1-vägskontrakt osv. Förmodligen har Lias ett kontrakt som ger honom 6-7 millar i AHL, om det sedan är värt skillnaden mot 3 millar i Sverige och tryggheten får han ju själv avgöra.

Lias lön i NHL är 775 000 dollar motsvarande 8,5 milj kronor. Spelar han i AHL är hans lön 375 000 dollar motsvarande 4,1 milj kronor.

2 gillningar

Ser det tyvärr som osannolikt att han kommer hem. Nubben låter ju inte allt för optimistisk heller…

Inte aktuell inom snar tid

Ja, det var det jag tänkte på!

Det var inget lag som plockade upp Lias. Gör han bra ifrån sig i Laval så lär väl chanserna komma för honom i Montreal. Vill ju att han ska lyckas, men helst av allt vill man ju att han ska göra det i Hv.

5 gillningar

Capfriendly har hans minimilön som 450 000$ dollar: Lias Andersson Contract, Cap Hit, Salary and Stats - CapFriendly - NHL Salary Caps

För dessa pengar ska du harva runt en jäkla massa matcher i nordamerika och åka mycket buss.

I mina ögon är det värt att kompensera Lias extra med en fet sign on och sedan periodisera det över kontraktet budgetmässigt. Då “lånar” vi pengar från nästa och kommande års redovisning. Fungerar så länge vi har cash på kontot.

Helt rätt. Jag missade sista raden. Men…det gör det ju inte lättare att få hem Lias.

Det här är saxat från en uppsats om sign ons i fotboll: “Olika former av sign on-bonusar är en vanlig företeelse i många branscher. Det som
gör att fotbollsklubbar sticker ut är att de, till skillnad från i princip alla andra företag och
organisationer, kan redovisa sin personal som tillgångar eftersom spelarna är bundna vid
sina kontrakt under hela kontraktstiden. Det ger också klubbarna möjlighet att periodisera
kostnaderna vid spelarförvärv.”

Spelare i en hockeyklubb måste också vara tillgångar. Om du skriver ett treårskontrakt med Lias kan du periodisera kostnaden för sign on. Man kan också tänka sig att han gärna slipper åka buss i AHL om det ser kört ut med NHL (jag tycker han ska kämpa lite till) och nöjer sig med 85% av kontraktet.

Mitt förslag skulle vara att budgetera med slutspel för att få extra utrymme i budgeten även om det innebär att vi riskerar ett förlustår. Men med periodiseringen av sign on som kompensation för hans brutna kontrakt kan vi ta kostnaderna på kommande säsonger och då blir det inte lika blodigt.

Att missa slutspel är dyrt. Att åka ur SHL är dyrare. Alla beslut måste nu vägas mot risken att vi slutar vara ett SHL-lag. Med ny tränare och Lias skulle jag se oss som ett slutspelslag i kvalitet och att vi via play in kan överraska.

Sedan behöver vi lösa en breddback och en andramålvakt också men inkompetens kostar tyvärr.

En ny sportchef skulle kunna sälja in en vision om ett HV71 som vinner matcher till sponsorer och mjölka lite extra där. Vet att de redan ställt upp en massa men ändå…

Sedan vill jag tillägga att jag inte tror att Lias blir en stjärna i HV71 från dag ett men han skulle stabilisera laget och se till att alla får rätt roller på centersidan. När han hittat formen så blir han återigen ett vapen framme vid mål.

Svårigheten med att locka hem Lias ligger inte bara i pengarna.
Det gäller (skulle jag tro) mer i hur troligt han trotset är att bli upplockad.