Silly season 23/24: Spelardrömmar

+1
Ser spännande ut. Lär vara lätt att plocka för en billig peng, kanske redan denna säsongen. Man behöver definitivt förstärka backsidan.

Shore och Routsalainen tack. Släpp Tikka och låna ut stakkestad.

5 gillningar

Vad säger vi om denna backen??? Rätt dålig koll på han…

Han är bra, skulle lätt peta nån av våra backar idag.

1 gillning

Absolut inte.

Inte det vi behöver på något sätt.

Vi ska inte fylla på långt ner i laget, spets som producerar annars sitta still i båten.

2 gillningar

Du menar att försvarsspelet sett bra ut?

Tycker man ska lägga pengarna på att laga den trasiga centersidan. Backarna kommer i andra hand.

2 gillningar

Absolut, menar mer att vi behöver ha en back in plus en center

Försvarspelets oduglighet beror inte på att spelarnas individuella skicklighet saknas. Det är ett lagproblem

4 gillningar

Har inget med det att göra.

Tar vi in honom gör det ingen som helst skillnad.

Först måste vi fixa orsaken till att det ser ut som det gör, bort med firma Monten/Norberg.

Att ta in en ytterligare en breddback gör ingen som helst skillnad. Kostar bara pengar då han är dyrare än Strandell och Sjöholm men inte bättre.

Kanske marginellt bättre än Strandell.

Ta in en dyr sjundeback tycker jag inte vi ska göra.

Ska vi ta in en ny back ska det vara typ Anton Lindholm eller Mikko Lehtonen.

Den typen vi behöver och dessa växer inte på träd.

Ska det in en breddback så ska det vara en fysisk spelare om vi får Seppelä skadad.

2 gillningar

Lucas Ekeståhl Jonsson är en väldigt bra back, kan tänka mig honom om Kaski fortsatt går skadad

Det jag drömmer om är
Nr1: Ny coach
Nr2: Ny center som kämpar / utmanar om första center position.

Tyvärr har jag inga namn eller förslag.

Jeremy Colliton tänker jag direkt.

Va HC i Mora och gjorde det riktigt bra och sen fick han chansen i NHL med Chicago Blackhawks. Hade Mitell som assisterande i dessa lag och Mitell har ju lyckats efter att han fick lämna så.
En ung och modern tränare men noll Timråkoppling tyvärr, men absolut en drömtränare fär mig.

Som center känns ju Shore som det naturliga valet, vi VET vad vi får där nu och behöver inte chansa. Sen längs med resans gång så får man ha en plats öppen om Lias vill hem eller att vi lyckas få Ruotsalainen :crossed_fingers:

5 gillningar

Känns lite väl hårt att kalla honom för en breddback. Han gjorde 36 poäng senast han spelade i SHL (kom då 4:a i backarnas poängliga) och 30 poäng i schweiziska ligan förra säsongen (10:e plats i backarnas poängliga).

Han skulle nog göra skillnad i de flesta SHL-lag.

5 gillningar

Zico har hört från källa (så inte 100% säkert) att HV aktivt söker en center så nu är det bara att börja spanandet och gissandet.

Shore känns som det givna valet om han själv vill.
Lias vore drömmen.
Routsalainen känns som en större chansning med en dålig start på säsongen (poängmässigt iaf)

1 gillning

Lugano tog nyligen in Viktor Svedberg på try-out, alltså ytterligare en import, vilket kan påverka Ruotsalainens situation. Men har svårt att se det, han får stort förtroende och det är nog lika bra att skriva av honom.

Nubben får slanta upp på Shore, helt enkelt. Men blir intressant att se vad Oskarshamn får in för center, de har ju gått ut med att de ska ha in en de också.

Att man som ansvarig för HV71 tyckte denna centeruppsättningen va något man skulle klara sig på är under alla kritik. Här lyser det igenom att personer som sitter och leker med vårt Hv71.

Borgström får godkänt.
Tikka är och kommer aldrig vara en center för en 1-2 kedja. Men tillräckligt bra för vår 3.
Nättinen gav man chansen då han missade mer eller mindre hela förra säsongen. Men de matcher man såg så va han inte heller en center för 1-2. Sen har vi dansken som har en stor utvecklingspotential som man skulle satsa på. Men att ställa hoppet återigen att han skulle ta enorma kliv redan i år är så dumt.

Man har alltså missat att scouta rätt spelare för rätt roller igen. Måste vara världsrekord i hur urbota dumt man agerar i en hockeyförening.
Frölunda och FBK som man gärna vill jämföra sig med gör aldrig såna här misstag. Skulle man göra det så åtgärdar de misstagen direkt.
Vi står däremot handfallna och låter tåget rulla.

Nu vill jag se handlingskraft en gång för alla.
In med en sportchef som vet vad den sysslar med. Thornberg eller Kronwall vore Nice.
Sen en tränare som får sätta ett eget spel utan att något från styrelsen ska vara med och peta. Den blå linje man satte upp för några år sedan där man inte skulle ta efter ZAIK utan göra något eget och bättre gick ju sådär.
Ta efter ZAIK skulle ju bara göra oss lika bra enligt en intervju med Davidsson.
Det vet vi alla hur det gick.

Hosta upp de stålar som krävs för att rädda oss kvar. Det kostar oss 30miljoner att åka ut igen.
Att kasta ut massa pengar på 3-4 linesspelare när vi har unga hungriga är så korkat.

In med Routsalainen, Shore eller Elias.
Sen så låt killar som Träff spela före en Önerud som inte kommer spela för HV71 nästa säsong. Vi får inte vara en klubb för inbördes beundran där hjärtat är större än kraven. Då får man inga framgångar.

Jag förstår inte värvningen av Stakkestad. Han är något äldre än våra juniorer och ett renoveringsprojekt efter förra säsongen.

Jag hade inte jublat över namn som S Vigenault eller P Carlsson men det är spelare som klarar SHL. Jag förstår inte hur man kunde göra så många chansningar, eller jo, för att Nubben resonerar som en spelmissbrukare i jakt på högoddsare.

Mina drömmar är just nu en center likt Shore, en breddforward likt Purre, en andramålvakt som kan utmana om förstaspaden och en fysisk back likt N Torp.

Kommer att finnas gott om målvakter på marknaden nu, centern går också att komma över men blir ruskigt dyr. En mellanmjölksforward och muskelback lär inte heller vara så svårt.

Kicka Nubben, gör klart med Sahlstedt till nästa säsong och låt Davidsson jaga en center ASAP med hot om att hissa ner tröjan ifall han misslyckas.

1 gillning

Jag vet inte om Shore är den typen av center vi vill ha in. Jag tycker vi saknar en ”playmaker”. Är Shore det?
Det var väl mer AP som stod för kreativiteten i den uppställningen?
Eller vill man ta in Shore och flytta ner Borgström?
Det skulle i och för sig vara intressant att testa Borgström med Foppa.
Borgström kan ofta göra en snubbe och fortfarande ha blick för var medspelarna är. Kan Foppa då ta sig in i en skottposition skulle det bli en svårförsvarad enhet.
Han sätter ju skotten från fler positioner än ”kontoret”. Så jag tycker det är synd att vi inte utnyttjar spetsen på den kanske mest tydliga rollspelare vi har.

Shore är mer en tvåvägsforward i mina ögon. Ruotsalainen däremot är en playmaker av rang. Om man nu fick välja hade jag nog hellre sett att vi går efter honom.

2 gillningar