Timrå har svårt att klara av licenskravet enligt Studio oddset. Det betyder nog att en förlängning med Juolevi är utesluten. Då de behöver öka den med minst 3 %-enheter.
Samtidigt kommer långtidsskadade Wedin strax tillbaka och då får de betala hans lön med. Tror ni HV kan hugga på Juolevi?
Min bonusfarsa som är Timråit har sagt så länge jag kan minnas att HV och Timrå haft så fint utbyte av varandra genom tiderna. Bo ”Bulla” Berggren spelade upp HV, Bo Ahl spelade upp Timrå. Det är bara några av alla exempel.
Sedan en tid tillbaka har han slutat snacka helt om det där ”goda utbytet” mellan klubbarna…
Oscar Sundh och Simon Önerud för att fylla på med ett viktigt par som ligger närmre i tiden och har spelat i båda klubbarna. Sen finns ju andra med på den listan som kanske inte går i samma positiva vågskål, som typ Filip Westerlund och Yared Hagos😅
Så länge vi har den ledning och tränare så kommer det inte hjälpa att ta in spelare efter spelare. Det går ju på en höft och det finns inga likheter på något i spelet.
Så sluta kasta bort pengar och rätta till det vi kan först. Bort med Nubben och Montén
Ska man nu se lite framåt och även göra det här till ledardrömmar, så går väl Andreas Falks kontrakt ut efter säsongen. Vore väldigt intressant att försöka få in efter några år i ZAIK. I övrigt känns ju Karl Helmersson som någon som kan vara redo för nästa steg efter 3 bra år i BIK och nu i Västerås i HA. Kan en sån som Strålman vara material för en roll som ass i framtiden tro?
SC. Gillar ju det Björn Liljander börjar bygga, men han är långt kontrakt med Malmö. Underifrån känns Tony Mårtensson som ett intressant namn med en bra bakgrund som spelare och mkt goda vitsord från åren i Almtuna.
Kapar tråden en aning och slänger ut en tränardröm. Vi har ju stora finska influencer i vår spelartrupp. Visst de har inte rosat marknaden men det vore ändå lite spännande att addera lite fler finnar i form av en finsk tränartrio. Det hade även kanske kunnat få våra finska spelare att steppa upp en aning. Jag tror inte det är särskilt troligt men det vore väldigt intressant att se hur denna trion hade styrt skeppet:
Huvudtränare: Jukka Jalonen
Assisterande: Mikko Manner & Kari Eloranta
Det är en tränartrio som stött på och periodvis arbetat tillsammans i det finska landslaget. De har alla rejält med rutin, tränat juniorlag, klubblag och landslag.
I Jukka får vi en av världens mest meriterade tränare som vet vad som krävs för att vinna. Han har skördat stora framgångar både i klubb- och landslag, liksom flertalet personliga utmärkelser. Är i skrivande stund klubb/kontraktlös (vad jag vet).
Mikko har färska erfarenheter (Brynäs förra året) kring hur det är att arbeta/träna i den situation HV71 är i just nu. Han fick säkerligen flertalet värdefulla lärdomar från den gångna säsongen. Otroligt uppskattad av spelare och har ett fint samarbete med Jukka. Tränar just nu Sport’s U16-lag, en klubb han sedan tidigare köpt in sig i. Har dock tidigare varit tydligt med att han inte har som avsikt att träna ett finskt lag utan vill utomlands.
Kari. Trots att han inte spelade alltför många säsonger i HV71 så är han en av de stora i vår klubbs historia. Han kommer, utöver sin kompetens som tränare, bidra med lite klubbhjärta och vara en “trygg punkt” för sponsorer och supportrar. Talar liksom Mikko (osäker på Jukka) svenska och kan bli ett fint komplement till en tränarstab som har erfarenhet, pondus och kunskapen för att leda vårt HV71 och våga ställa krav. Kari är vad jag vet just nu utan jobb i hockeyvärlden.
Jukka Jalonen har gjort det bra i turneringar och det är precis vad HV behöver nu. Någon med tillräckligt enkelt upplägg för att få ihop det snabbt och hålla nivån uppe hela vägen fram till kval om så krävs.
Jag har tyckt det varit rimligt att vänta lite med att sparka Montén för att visa att alla tränare får en ärlig chans men tyvärr tror jag vi väntat för länge. Skadan gårdagens match gjorde på HV71 som varumärke, publik, sponsorer och spelare är rejäl.
Att göra en offentlig läggmatch sätter sina spår och när man gjort en sådan sak blir man förändrad som person. Är det vid 0-7 Petersson slår en pass rätt in i egna slottet?
Förstår om det låter som en dyr och vansinnig strategi men min spelardröm är att vi plockar in 4 nya spelare.
Stakkestad håller inte. Tikka ser ut att ha gett upp och gör inget hemjobb.
Vi behöver höja lägstanivån i laget och få in människor med hopp och energi.
Absolut. Utöver det så har han även rutin vad gäller att leda ett klubblag och att göra det på ett framgångsrikt sätt. Något Monten saknar.
Exempelvis så tränade Jukka HPK i sex säsonger. Säsongen innan han tog över så slutade klubben 11 i serien och missade slutspel. Jukka tog sen över och i fem av dessa sex säsonger blev de minst top3/bronsmedaljörer, varav en av säsongerna så ledde han dom till klubbens första guld någonsin. Placeringarna i serien dessa sex säsonger var 2, 1, 4, 3, 3 och 3. Efter att Jukka lämnade HPK så har de enbart klarat av att ta sig förbi kvartsfinalspel två gånger på 14 säsonger, varav de i hälften (7) av dessa säsonger inte ens nått slutspel, och enbart lyckats sluta top3 i serien en gång.
Slutsatserna man kan dra av detta är att Jukka är en väldigt bra tränare och att HPK’s historia påminner mycket om våran.
Jag skulle vilja ha in Patrik Hall som sportchef. Ung, har varit med på hela Växjö Lakers resa från nykomlingar till Sveriges bästa lag som assisterande till Evertsson och som ansvarig för scouting/analys. Någon gång borde han väl vilja ha huvudansvaret?
Låter som en mycket spännande idé. HV måste sluta tro de är kapabla till att ta smarta och välgrundade beslut (som att ta in Nubben och på fullaste allvar tro att det är receptet från framgång) och istället försöka copy paste:a från lag som faktiskt vet hur man gör
Lite off topic men våran regionschef för sälj är tränare för nått juniorlag i Växjö och vi hade en intressant diskussion för nån vecka sen.
Han träffar Evertsson väldigt ofta och alla hyllar Evertsson ( som sig bör ) men han som hittar alla spelare är just Patrik, han ska tydligen vara otroligt noggrann i sin scouting.
Ja av det jag hört ska han även jobba väldigt mycket med siffror och dataanalys också när det kommer till att välja ut rätt spelare. Tyvärr lär nog inte HV gå den vägen men jag är övertygad om att han hade lyft oss.