Silly season 23/24: Spelardrömmar

Kanske ska föra detta tipset vidare till någon på hv71? Vet inte till vem dock för Lindbom lär ju inte fokusera på framtida SC längre.

Låt mig gissa. HV har inget sånt alls utan man går lite på känn?

Känns som vi är omsprungna på vissa av de här delarna. Som @lejacques skrev, titta på hur andra lag gör. Sorry för OT

1 gillning

Ja, det låter ju lite på Sanny som att vi blivit frånsprungna när det kommer till just statistisk analys och scouting.

off topic jag vet men när kommer det en tråd om nya ordföranden Andreas Davidsson??! Fy vilka dåliga vibbar jag fick…Nu resonerar jag helt själv men öppet i forumet: jag fick känslan att nu har vi släppt lös en jävul i föreningen som vill göra sig ett namn som stadigvarande i HV. Jag fick bara kalla kårar i intervjun med honom. Med honom vid rodret ihop med Nubben. …ujjjj bara.

5 gillningar

Varför fortsatte inte Simon Brändström i HV71?
Han jobbade med statistik och underliggande siffror.
Tycker den approachen är väldigt intressant.

De flesta har sett Moneyball antar jag? Om Oakland Athletics i baseballen.
Brighton i Premier League jobbar på liknande sätt till mycket stor framgång.

Nu kanske det främst är fattigare lag som tvingats ta den här vägen, men bara för man är en rik föreningen betyder det ju inte att man kan börja göra bra, välscoutade övergångar med underliggande siffror att backa upp det med.

Nubben har mest satt fingret i vädret och chansat hit och dit.

Tänk på att personen i fråga mest troligt inte är mediatränad och/eller van vid att stå framför en kamera i offentligheten. Man beter sig väldigt lätt på ett helt annorlunda sätt än hur man är normalt. Vet själv hur nervös man var första gångerna framför en kamera men man vänjer sig efter ett tag.

Wilander är ju fd politiker som stått i rampljuset länge. Man får en fin rutin då. Ge grabben en chans

6 gillningar

Var det inte en massa snack om Corsi hit och dit för några säsonger sedan? ”Datan tyder på att vi gör något bra, men pucken vill inte in” eller liknande har jag minnen av att vi fick höra ganska ofta. Men det kanske inte är samma sak som underliggande data?

Hur som helst vill jag minnas att det från delar av forumet framfördes kritik mot övertron på statistik, vilken jag håller med om. Statistik kan vara kanon om man vet hur man ska analysera den samt kompletterar med gott mänskligt omdöme (vilket iofs kan räknas in i analysförmåga). Kanske är det just detta herr Hall besitter och som vi saknat?

4 gillningar

Corsi är ett bra exempel på att du får vad du mäter på gott och ont. När du inte försökte påverka corsi (skottförsök framåt vs. bakåt) så hade måttet korrelation med bra resultat.
När man i NHL började betala stora pengar till spelare med bra corsi och det därmed lönade sig att ta diverse skitskott (och coacherna uppmuntrade till det) så betydde inte måttet så mycket längre eftersom det bestod av mängder av skottförsök med låg kvalitet.
Om jag minns rätt så hade HV en bra corsi under den där perioden men det var mest en massa slarvpuckar från sargerna.

Ett “vardagsexempel” på detta är kundserviceavdelningar som mäter kort samtalstid som ett framgångsmått. Kunden får då mindre/slarvigare hjälp och behöver ofta kontakta kundservice flera gånger men snittiden per samtal blir låg (fast den totala tiden blir högre). Man ska vara extremt försiktig med att införa och synliggöra mätetal.

Det här är anledningen till att HV och andra hockeyföreningar skulle kunna låna in en halvdan verksamhetsutvecklare från Jordbruksverket eller det utskällda Domstolsverket och förbättra sina resultat när det gäller spelarvärvningar och utvärdering av förändringar i spelsystem. Det blir inte alltid så bra när gamla hockeyspelare ska sätta sig in i statistik och dra slutsatser…

Jag vill att HV ska satsa på en analytiker eller två men kombinerat med en avdelning scouter. Samtidigt är det inte bara att skaffa resurserna utan man vill ha en plan också.

10 gillningar

Danton Heinen är en spelare i Shore kategorin, något skickligare. Säkerligen en dyr spelare som gör sig bäst i en andra- eller tredjekedja men går att slänga in överallt.

Spelare som Timashow eller Puljujärvi har gör veka psyken för HV71 och de inbillar sig dessutom vara NHL-mässiga (det är de inte). Finns tyvärr inte så många tillgängliga poängspelare.

Backen Nathan Beaulieu gör enorma mängder misstag men skulle kunna passa bättre på större is likt Laaksonen. Har dock inte alls samma uppsida.

Målvakter ser inte heller så kul ut. Aaron Dell är en dyr andramålvakt som har en tendens att försöka skada motspelare.

Utan att ha kollat allt för länge på spelare utan kontrakt så skulle jag säga att vi kan hitta en bra forward medan det ser tufft ut gällande backar och målvakt.

Måste inte in spelare som kan producera. Vi måste ha in spelare som gör skitjobbet och är jobbiga as. Finns ingen som tacklas och finns ingen som sliter och står upp för klubbmärket. Vi saknar spelare som gör jobbet i det tysta.
Allt är bara mjukt och gulligt.

2 gillningar

Nja, vi har killen som tacklar mest i hela SHL, Sjöholm! Men förstår hur du tänker. Känns som dom inte vågar smälla på för att de är rädda för utvisningar/ avstängningar osv.

När är Herman Hansson tillbaka? Han kan tackla. Synd att han är allsvensk klass på resten av sin skicklighet

Minns när vi hade spelare som Falk och Sundh i fjärdekedjan. Spelare som faktiskt gjorde skillnad.

Good times.

5 gillningar

Frågan är vad som hjälper nu? behöver få in en ny första kedja och ny målvakt känns det som för att kunna vända på detta. Tror tyvärr Allsvenskan är RUGGIGT nära

Ingen spelare som kommer till hv blir bättre. Alla hamnar i hvgråsörjan. Connor McDavid hade inte lyckats i hv.

1 gillning

Lite så är det ju faktiskt och man undrar verkligen vad det beror på

Tror det är att man inte ställer de kraven längre. Man kan ju må dåligt som elitidrottare.
Det är sen röda och gröna gubbar. Det va då det började braka åt helvete.

Det är för mjukt och mesigt i HV71.

Ja det känns som man tyckte AJ var för hård och efter det blev allt tok mesigt

A.J hör inte hemma någonstans i HV och i synnerhet inte tråden om spelardrömmar. Åter till ämnet.

6 gillningar

Såg bara sista perioden men givet hur mycket poäng vi behöver ta ser jag gärna en forward till. Nu är vi en skada ifrån att behöva spela en junior eller kanonmaten.
Lindboms liv skulle bli mycket lättare om vi hade en bra forward till för att få ihop 3:e och 4:e kedjorna.
Alt. får vi hoppas att Tikka förvandlas till Huhtala på kanten.