Undrar om det stämmer att vi letar efter en powerforward och frågan är vad man kan hitta borta på andra sidan pölen?
Jesse Puljujärvi hade ju varit något. Gått tungt för honom i år och Modo var där o högg inför säsongen och nu med.
Han är stor och kan åka rakt fram iaf. Påminner mycket om Pääjärvi tycker jag.
Bedrövligt dåligt fysiskt spel i början av sin NHL karriär. Fick skit för de och blev tränad på helt nytt sätt sen och fick nöta närkamper och liknande. Efter de han blommade ut.
Han och Stenlund är lite lika i stilen nästan
Min dröm just nu är att hitta nya hem till Stakkestad, Tikka, Brattström, Maalahti och Nardella. Nubben är verkligen legendariskt usel som sportchef.
Skulle också undersöka möjligheterna till ett byte med NLA lag. Händer sällan men det finns bra spelare som går trögt i NLA, ev. kanske vi skulle behöva skiljas från Seppälä, Kaski, Borgström eller Brännström i ett sådant scenario. Riskabelt.
Brännström var nyligen landslagsspelare, finns säkert bra matchvideos från Luleåtiden också.
Jag tror vi kommer långt med tre nya bra spelare in.
En målvakt som är jämbördig minst med Ortio. Vi har nu alltså Ortio som är på 17e plats bland målvakterna i SHL och så har vi Brattström som är i fullständig särklass klart sist i SHL och troligen också sämst statistik även i Allsvenskan.
En riktigt bra tvåvägsback som ersätter Maalahti och Landen och går in på sex backar.
En riktigt bra, gärna fysisk, forward, ev center då Borgström kan spela ytter.
Bryta med Maalahti, Brattström och Forsberg. Även andra kandidater finns men dessa fyller tyvärr ingen funktion.
Givetvis vore Tedenby drömmen att bli av med men känns som mission impossible.
Till 99% brukar jag hålla med om vad du skriver och det gör jag nu också. Men jag är överbevisad om att vi måste gå helt All IN när det gäller målvakt. Som du skriver ang Ortio så är hans stats brutalt dåliga (Det håller inte att bara att vara bra i kortare perioder). Detta är naturligtvis långt ifrån bara Ortios fel, men HV är i den situationen nu att alla livlinor princip är borta och vi måste ha SHL bästa målvakt i HV71. Nöjer vi oss med mindre åker vi ut. Kan man hitta den målvakten nu? Vet inte. Men den typen av målvakt som presterat på riktigt hög nivå under många år kommer kunna ställa krav på backarna som sedan sprider sig vidare. Den typen av vinnarskalle godtar helt enkelt inte 88% när säsongen skall summeras. Detta i kombination med de andra värvningarna du skriver kan rädda klubben. Men det blir dyrt och det är bråttom.
Börjar lukta mer och mer Brynäs förra säsongen; snart sitter vi med 3 målvakter och ingen är bra…
Hoppas den här skiten vänder snart!
Jag håller med om att Ortio varit riktigt dålig sett till lön och förhoppningar. Jag trodde han var mycket bättre och en bekant i Skellefteå var lyrisk över honom.
Då hade jag inte sett statistiken på honom. Han är ju tyvärr en av seriens sämsta förstamålvakter och det har ju inte med någon subjektiv åsikt att göra utan är rena fakta och statistik.
Ortio hade ju en riktigt bra period runt februari i år där han under några veckor var lysande, övrig tid i HV tyvärr långt ifrån bra.
Jag tror det är svårt att få in en etablerad målvakt nu och tror inte heller att HV försöker utan man hoppas nog på att Ortio kommer upp och blir en bra SHLmålvakt resten av säsongen.
Så tror det blir Dichow som kommer in och att Ortio fortsätter vara ohotad målvaktsetta.
Så då återstår bara att hoppas att Ortio inte fortsätter vara som han brukar utan kommer in i ett stim under några månader och överpresterar.
Farligt att behöva hoppas på att han överpresterar men det är där vi är nu och det läget vi satt oss i.
Ursäkta men hur många spelare har HV kvar då?
Vi måste ha en ny målvakt så Brattström behöver nytt hem.
Maalahti är redan ofta petad.
Vi har Fransson utlånad som kan ersätta.
Värvar vi en ny back kan vi peta Nardella.
Stakkestad kan bytas ut mot vilken junior som helst, det kan inte bli sämre.
Tikka skeppar vi så fort vi har en center.
Men vi har ju inte obegränsat med pengar.
Vad vi behöver är en målvakt som (helst) går in och vinner matcher, annars är en stabil back up.
En rejäl back med stor kropp som bidrager med stabilitet och mycket kropp
En center i högsta klass, tänk Lias
Då kommer övriga spelare ta ett kliv ned och klicka i bättre
Är Lias en verkligen en center i högsta klass? Vill han ens hit? Sist han spelade här vill jag minnas att han mest hängde med huvudet, precis som resten av laget.
Dessutom går han väl skadad nu?
Frölunda gick miste om Andreas Johnson, de har letat en skicklig center hela säsongen. Vänder Lias hem till SHL kommer VF troligtvis lasta upp ett monsterkontrakt.
Samtidigt måste vi matcha och bättra det budet, Lias är precis en sån vi kan bygga organisationen kring!
Yes men beräknas snart tillbaka.
Om det värvas en center så tror jag mer på en sån som Ruotsalainen som går sådär i Schweiz, hur stort tålamod har dom mot en förväntad poängspelare?
Eller så landar väl Nubben in typ Cederqvist.
Men Lias är självklart en toppvärvning för oss och hoppas han kommer.
Men enligt aftonblaskan så letar vi väl efter en powerforward?
Hade HV varit där man var för 5-6 år sen, fortfarande inte under storhetstiden men ändå långt över där man är nu, hade man troligen bara behövt lägga ett bud på samma nivå som Frölunda, för att få hem Lias Andersson.
Enligt mig är det tydligt att han har betydligt starkare anknytning till HV än till Frölunda. Men i dagens läge, där HV71 är så pass långt nere som de är sportsligt, så krävs det nog tyvärr betydligt mer…
Med det sagt hoppas och tror jag HV71 kommer göra det som krävs för att få hem honom. Kan inte heller låta bli att hoppas att det är en annan sportchef än Norberg som får ro i land en sån deal.
Routsalainen är en “center” på det sätt som Borgström är en “center.”
Med en väsentlig skillnad och det är skridskoåkningen så tror ändå mer på Routsalainen.
Jag är skeptisk emot hemvändare, Lias är GO men det känns som att 9 av 10 hemvändare blir “fat and lazy” såfort dom kommer hem till Hv