Silly season 23/24: Spelardrömmar

Färjestads 2 målvakter som spelat mest har i snitt ca 92,4% räddningsprocent
Oskarshamns 2 målvakter som spelat mest har i snitt ca 88,4%

Ni kanske tror att skillanden mellan lagen är målvakterna , det tror inte jag !
Man bör vara försiktig med att dra slutsatser från statistik.
Ger man bort öpnna lägen och spelar dåligt försvarsspel blir siffrorna skit vem man än ställer i målet.

Grga var knäpptyst om Ortio förra matchen när alla var överens om att Ortio räddade HV , efter senaste matchen levererade han en ny bredsalva när det gick lite tyngre (även om JP åter gav Ortio priset som HV:s bäste spelare).

Jag tror inte Ortio är det största problemet och gillar att vi i alla fall har en målvakt som stod pall och överträffade sig själv när det var som viktigast i förra årets SHL-kval. (inte alla målvakter som klarar press, men Ortio glänste då)

Jag tycker man ska ersätta Brattström med en bättre målvakt - men tycker inte alls Ortio är en dålig målvakt.

Man bör väl åtminstone försöka förhålla sig någorlunda objektiv om man ska ge sig på att bedöma spelare - inte hugga på varje miss och vara knäpptyst varje gång något talar mot ens teser.

3 gillningar

Du har helt rätt i att räddningsprocent till stor del är en lagstatistik.
Särskilt svårt blir det i lag som ger bort pucken i dumma lägen och som är svaga runt egen kasse.

Tittar man på målvaktsparen i de olika lagen har målvakterna snarlik statistik undantaget de som har ligans allra bästa målvakter som sticker iväg lite. Annars ligger de flesta inom en procent av varandra.

Och så finns det ett undantag och det är Ortio och Brattström där Brattström spelar i sin egen lilla liga…

2 gillningar

Med ett sånt försvar vi har så är det inte lätt för Ortio.

Gör ett byte Routsalainen mot Tedenby. Tedenby gick bra i Schweiz men mot SHL backar blir han totalt bortplockad.

1 gillning

Jag vet inte hur insatt du är i detta med statistik. Simon Brändström var inne på det också att Ortio alltid varit en av SHLs sämre förstamålvakter.

Ortio har under årets säsong släppt in var 8,6e skott i snitt vilket är 17e plats i målvaktsligan med 14 SHLlag.

Filip Larsson som toppar släpper in drygt var 20e skott. Det är en enorm skillnad!

Möts Leksand och HV och dessa herrar står i mål och skottstatistiken slutar ex 45-45 då slutar dessa matcher statistiskt 5-2 till Leksand de flesta gånger. Det är fakta.

Detta är statistik och fakta, ingen subjektiv åsikt eller något påstående eller annat.

Skillnaden är som exempel att en målvakt med 90% räddningstatistik släpper in var 10e skott.

En målvakt med 95% släpper in var 20e skott.

Dessa 5% i räddningsprocent gör alltså en 100%ig skillnad.

Jag gillade värvningen av Ortio och min bekant i schtaan hyllade honom som sagt så ingen förutfattad mening från min sida, tvärtom bara fakta.

Vi måste väl kunna enas om att Ortio var grym under ca sex veckor förra säsongen, bäst i hela SHL. Övrig tid i HV har varit knappt godkänd och han har varit en av de sämre förstamålvakterna i ligan.

Håller tyvärr inte att mer än 80% av tiden vara en av seriens sämre målvakter och övrig tid vara en av de bästa. Otroligt ojämn är tyvärr Ortio.

Jag är ganska säker på att IKO inte legat sist, hade HV gjort, och att FBK inte toppat serien om de bytt målvakter. De hade inte bytt plats i serien, självklart inte och jag tror ingen tror det. FBK har också mycket bättre utespelare givetvis.

Det är ju det här med att vara objektiv och hålla sig till fakta.

Jag tycker att Ortio har en matchvinnaraura om sig men lika ofta tyvärr tvärtom där han kostar oss segern eller inte bidrar till att ordna en seger.

JPs betygsättning kommenterar jag inte… Jag är dock säker på att Brattström toppat den ligan om han stått majoriteten av matcherna.

1 gillning

Jo jag hörde det. Brändström sa att han ungefär är en snittmålvakt enligt statistiken.

Han menade att en förstemålvakt helst ska vara aningen bättre än det.

Jag har aldrig sagt att han är en supermålvakt, men han är en helt Ok målvakt som pallar för trycket och det är det inte alla som gör.
Han blir nyttig i ett kval.

Jag anser inte att han är största problemet.

Det var ni som pratade som han var rejält dålig. Läs om de styckena jag citerade.

Han är inte en dålig målvakt. Det var det jag anmärkte på.

Personligen gillar jag Ortio, byt Brattström men behåll Ortio.

Räddningsprocent är en lagstatistik. Stor skillnad på om dina backar rensar runt mål, om målchanser uppstår efter felpass, om laget släpper många skitskott från sidorna etc.

Räddningar i förhållande till förväntade mål är subjektiv statistik, ofta missar den statistiken hur chanser uppstår så värdena går inte att lita på.

Säger inte att Ortio är bäst i SHL, han är en ok målvakt. Tyvärr har vi satsat på att bara ha en shl-målvakt i laget eftersom laget är byggt på vilda chansningar.
Ortio är det minsta av våra problem.

1 gillning

Sett till lön och förväntningar så förväntade jag mig en av seriens bästa förstamålvakter, absolut.

Nu när det visat sig återigen att han är en av de sämre så tycker jag att det är en besvikelse, som så många andra i HV tyvärr.

Man har ju ex mycket högre krav och förväntningar på Ortio än på Filip Larsson. Jag gillar ju Ortio och hans personlighet men kan inte inte förneka och bortse från hans ganska dåliga statistik.

Däremot tycker inte jag att han är en dålig målvakt rakt av, uttryckte mig kanske lite illa, om än han inte är i toppen av SHL som jag trodde han skulle vara och förväntade mig. Jag trodde han mer skulle vara så över hela säsongen som han var runt februari i år.

Ojämn förstamålvakt och en dålig andramålvakt i ett kval är ju inget man drömmer om.

Jag tror dock att det blir Malmö som får kvala och att vi undviker att behöva få reda på hur det skulle gå i ett Play Out.

1 gillning

Du förenklar ju det hela väldigt mycket i ditt resonemang. Ja, det är klart det skiljer men du måste lägga in mer avancerad statistik för att det ska hålla. Var ifrån kommer skotten, får Ortio fler A-chanser mot sig kanske? Hur ligger han i expected saves och liknande statistik.
Jag vet inte själv men att bara kolla räddnings% eller mål per match är ju en väldigt basic analys.

1 gillning

Personligen tror jag som Bauerland att det är HV som är dåliga i försvaret och det leder till många öppna lägen där inte många målvakter skulle räddat laget.
Då blir procenten dålig också.

Men form är en färskvara, jag är beredd att omvärdera alla spelare , även Ortio, men det jag sett hittills vill jag behålla honom och byta Brattström.

När det gäller att omvärdera spelare så såg
Borgström magisk ut ett tag men nu spelar han inte på den nivån tyvärr.

Jag gillar att köra på saker som funkar tidigare och Ortio och Johan Lindbom funkade förra kvalet så jag vill inte chansa på att släppa dem. :slight_smile:

Förenklar inget utan bara redovisar statistik.

Jag hade inte valt alla de 16 målvakterna som är före Ortio i statistiken om jag fått välja förstamålvakt till HV idag men Ortio hade inte kommit högt upp tyvärr och är en av anledningarna till vår kräftgång.

Var också troligen den största enskilda anledningen till vår raketspurt förea säsongen. Så man måste vara objektiv både när det går bra och när det går dåligt.

Självklart spelar annat in men man kan inte alltid heller bara vifta bort statistik som man inte gillar.

Isac hade +14 förra säsongen och nu -14. Det är inte bara otur eller annat, han var klart bättre.

Ortio hade bäst statistik i hela SHL runt februari så prestationer varierar. Det var inte bara försvarsspelet som gjorde det utan han var helt grym också.

1 gillning

“Man bör väl åtminstone försöka förhålla sig någorlunda objektiv om man ska ge sig på att bedöma spelare - inte hugga på varje miss och vara knäpptyst varje gång något talar mot ens teser.”

Måste svara på denna märkliga kritiken.
Jag var förmodligen den som hyllade Ortio allra mest när vi klarade att undvika kval.:slight_smile: Jag fick kritik då för jag sa något i stil med att han var den absolut viktigaste spelaren(samt att defensiven fortfarande var kass) och att vi inte hade klarat det utan honom. Jag skrev detta upprepande gånger här på forumet. Detta tycker jag fortfarande.

Vad JP gör eller säger är helt ovidkommande för mig. Samma gäller okunniga(lokala) kommentatorer som gärna nämner Ortio för det han gjort tidigare tex räddade oss i kvalet. Jag påverkas inte av sånt, så min objektivitet skall nog inte ifrågasättas.

Jag påstår att hans sätt att agera i målet är publikfriande men föga effektivt över tid. Statistiken förstärker min känsla när jag ser matcherna. I ett slutspel däremot i ett fåtal matcher är han en toppmålvakt. Det har han visat.

Här ska man hugga om nu det inte är så att han hade kontrakt med IOK när han lämnade för då har väl de rättigheterna.
Jiri Smejkal som va otroligt bra sist i SHL.

1 gillning

Han tillhör IKO, däremot har de kanske inte råd att ta in honom. Då borde man lyfta på luren.
Tror inte IKO vill stärka en bottenkonkurrent dock.

Ge Smejkal det han vill ha, vi kan slussa över Tikka och Foppa som tack.

3 gillningar

Corey Perry på marknaden men vi kanske ska vara lojala mot HV-legenden Bedard hehe

Ska man drömma så dröm stort. Jag drömmer fortfarande om att träffa Jagrs moster eller farmor på Biltema. Då vet vi att Jagr är klar :blush:

7 gillningar

Haha, Corey Perry i SHL vore sjukt

Om vi skickar bild på alla spelares mammor kanske han skriver på?

:rofl:

Nån tjomme på Facebook som länkade från Twitter (jag vägrar säga x) att Abbots är klara för Hv till nästa säsong. Vet inte hur trovärdig denna Jannesnackpåse är, någon som hört mer? Hoppas det stämmer!