Silly season 23/24: Spelardrömmar

Jag kan tycka folk är lite inkonsekventa… jag gillar visserligen Filip Sandberg, men han var med och spelade ner HV i till HA. Valde att inte vara kvar, spelar nu i Saik. Utifrån de argument som ofta framhålls så borde Sandberg anses vara paria?

Men min personliga åsikt är att han är en riktig krigare som skulle göra HV bättre. En kille för tredjekedjan isf.

3 gillningar

Herregud, fattar inte denna: ”att värva från bottenlag”. Björninen har avgjort en VM final. Visst han har inte avgjort world cup. Att du är ett bottenlag beror på organisation, tränare, system och spelare. En spelare avgör inte det.

Samma sak skulle gälla AP. Ska vi släppa honom och ersätta med Ejdsell som är förstakedje spelare i ett topplag? Herregud igen

5 gillningar

Sandberg lirar i SAIKs första lina. Men det är väll ett skitlag?

1 gillning

Vi var ett bottenlag denna säsongen. Borde övriga lag tacka nej till möjligheten att värva André Petersson av den anledningen?

3 gillningar

Allt handlar om att hitta rätt roll för varje spelare och värva spelare till systemet.

Alla spelare i ett bottenlag behöver ju inte vara dåliga. Är nog många som gärna hade sagt ja tack till AP20 t.ex. Erik Karlsson spelar i ett av de sämsta lagen i NHL men fullkomligt öser in poäng och kan vinna Norris i år.… ja du hajar poängen

Om vi värvar från bottenlagen så plockar vi ju såklart russinen. Sen beror det såklart väldigt mycket på karaktär och tilltänkt roll. Personligen är jag inte helt emot en Sylvegård-typ som fyller den typen av roll i 3:e/4:e. Tycker HV saknat de riktigt bra rollspelarna.

2 gillningar

Är ett stort fan av kinvall annars men jag är tveksam faktiskt nu, han slarvar och tvekar med puck och är svag i närkamperna i playoutmatcherna. I brynäs överglänses han klart av johanneson och speciellt sklenicka som är en klassback.

På forwardsidan är det scott och larsson som imponerar mest nu, men åldern talar emot där. Björninen har mest klass men glimtar bara till ibland. Oskar eklind är en som tar i och kämpar men spelare av den klassen har vi nog av tror jag.

I malmö imponeras jag av ollas-matsson, mycket stark åt båda håll, stor, stark och stabil i egen zon samtidigt som han kan slå bra säkra pass och hålla puck, vore en kanonvärvning

AOM i Malmö har ju kontrakt till 24/25 så han blir ju bara aktuell om MIF åker ur, vilket jag näst intill ser som en omöjlighet så som första matcherna utspelat sig i kvalet. Tror inte MIF släpper honom annat än mot en rejäl säck pengar och några spettekakor som grädde på moset.

1 gillning

Johan Larsson som en 3:e center vore perfekt att få in. En Andreas Falk typ.

Det pågår ett slutspel och vi sitter här och scoutar spelare från de två sämsta lagen i serien…

Det är klart man kan värva spelare från bottenlag. Men är man redan ett bottenlag är det inte i Brynäs och Malmö man ska leta framtida rekryteringar.

3 gillningar

Håller helt med dig. KHL lär inte vara ett alternativ för normalbegåvade hockeyspelare framgent heller, vilket gör att fler skickliga spelare kommer kunna lockas till SHL. Schweiz är väl största konkurrenten just nu, men de kan ju inte ta in hur många som helst.

Jag tycker vi kan scouta runt mer i den finska ligan. Suomela och Smejkal var nyligen där och gjorde det bra, sen hörde jag på Sanny & Svensson att IKO värvat finska ligans bäste målvakt denna säsongen (minns inte namnet nu bara). Han kommer bli bra. Men det jag vill komma till är att fast det är ett steg uppåt att gå till SHL från Liiga, kan man göra rejäla fynd där till en hyfsad peng.

Gärna finnar. Massor av finnar. Då vinner vi.

2 gillningar

Fast det är ju inte konstigt, med tanke på att många kontrakt kommer att lösas upp iom degradering av endera laget. Det handlar inte primärt om att man letar i bottenlag, det handlar om att man ser möjligheter och potentiella värvningar av kvalitetsspelare utan kontrakt. För att säga att BIF och Malmö helt saknar kvalitetsspelare är bara dumt.

Tillägg: Med det sagt ska vi givetvis inte hugga på allt som rör sig, utan kontrakt. Men nog finns det spelare som skulle kunna passa bra i vårt bygge.

1 gillning

Av det jag sett vet jag faktiskt inte om det finns så många kvalitetsspelare i Malmö och Brynäs. Sen minns vi ju också hur det gick ifjol när Nubben plockade in guldkornen från Timrå och Djurgården.

På forumet lät det ungefär så här:
”Wow, Westerlund var gryyym i kvalet. Stor utvecklingspotential där”
”Oh, Bengtsson blir kanon. Han var ju bra i Djurgården”

Är väll bara Mattsson och sklinicha som jag ser som intressanta, kanske Larsson till viss del.

Kinnvall nej, då jag anser vi ska Satsa på pilut som sista offensiva back. Vi har redan laleggia som är svag defensivt

Det är intressant att mångs utgår ifrån att Pilut är en offensivback, han är också väldigt skicklig i det defensiva spelet!

1 gillning

Marek Langhamer heter målvakten för övrigt. Tidigare i Arizonas organisation i NHL.

1 gillning

Finns några få intressanta spelare i dessa lag.
AOM till rätt pris.
Björninen.
Möjligen Sklinicha som dock svajat betänkligt senaste 2 månaderna.

Björninen tycker jag hade varit en riktigt bra 3:e center.

Nej, alla var mer eller mindre negativa till båda. Det kan du ju titta tillbaka på själv, men då passar det ju inte ditt narrativ. Dock hoppades folk, men den initiala reaktionen var negativ, det kan du inte säga något om, blir parodiskt.

Ja, det stämmer. Jag och många med mig var kritiska. Men man kunde också läsa:

”När det gäller backar, gjorde Westerlund det otroligt bra i kvalmatcherna mot Djurgården. Dessutom högerskytt, vilka inte växer på trän precis.”

”Det är en bra back (Bengtsson) helt klart som gjorde det grymt i bottenlaget dif endast -3 och då spelade han typ 20 min per match”

Min poäng. Samma resonemang ang. dessa backar förekom på samma sätt som att folk nu exempelvis tycker Ollas Mattsson är grym i Malmö.