Silly season 23/24: Spelardrömmar

Herregud, ska vi börja dra ut vad folk tyckt om olika spelare och som inte visade sig 100% korrekt skulle vi kunna hålla på länge. Det gäller faktiskt verkligen alla som skriver här, vissa mer och vissa mindre.

Gäller ju givetvis både sågningar och hyllningar samt tips om tabelläge vid säsongsslut. Gäller absolut spelare från topplag, bottenlag, andra ligor mm mm.

Sen behöver ju en värvning i sig inte varit dålig som inte slagit väl ut utan kan finnas andra faktorer bakom.

Att inte värva från lag som spelar Play Out är löjligt. Hade vi haft kvar våra coacher så skulle alla våra spelare vara dåliga?

Nu när vi bytte coacher så är plötsligt samma spelare bra? Helt fel och ologiskt. Du värvar till en roll och tar hänsyn till kostnad och karaktär.

Självklart finns det många spelare i Malmö och Brynäs som jag skulle kunna tänka mig i HV. Några fler givetvis i Växjö och SAIK men naturligt då dessa lag är bättre.

Finns spelare i Brynäs och Malmö som vi behöver ha in och som passar in lönemässigt så kör tycker jag. Tror Björninen ex skulle funka bra i HV.

5 gillningar

Min poäng var inte att hänga ut folk. Min mening var att svara på Dannemoras inlägg som påstod att alla var kritiska till värvningarna av Westerlund och Bengtsson.

Min poäng var att visa på att samma positiva resonemang som vissa använder sig av när de scoutar kvallagen (herregud. Vi vill verkligen inte mer med HV) användes kring Westerlund och Bengtsson.

HV måste blicka uppåt, inte nedåt, om vi ska kunna lyfta. Med tanke på att den kritik vissa av oss hade mot förra årets lagbygge (dvs lag byggt på allsvenska spelare och bottenspelare från SHL-lag) visade sig vara rätt så håller jag fast vid min åsikt. Värvar du spelare från skräplag så får du också i slutändan ett bottenlag. Rätt logiskt.

2 gillningar

Håller inte med där. Westerlund och Bengtsson var ju marginalspelare i två bottenlag som gjorde en bra avslutning på säsongen.

De var nog ganska billiga och enligt mig felaktigt utnyttjade i HV. Tänkta i ett tredje backpar som bäst hos en nykomling. Bengtsson gjorde ju sen en bra säsong i ett bättre lag än HV.

Det var ju inte precis Kruger och Hanzl vi värvade. Tror inte det blivit så mycket bättre om vi tagit marginalspelare från ex Luleå el Leksand heller. Så inte så mycket att göra med från vilket lag man värvar utan vad man värvar.

Att bara värva stjärnor från topplag som presterat bra innan innebär ju att vi värvar dem när de kostar som mest i sina karriärer. Gäller att få in spelare som presterar bättre eller i paritet med vad de tjänar.

Så för mig är inte klubben de kommer ifrån det viktigaste. Viktigast är rollen de ska fylla och kostnaden för spelaren samt karaktären och utvecklingskurvan.

Vidhåller att det skulle funnits bra spelare att värva från HV även om vi inte bytt tränare och hamnat i Play Out.

Tycker inte vi hade kunnat kallats för skräplag för att vi hade fel coacher tidigare. Finns många exempel på grymma värvningar från bottenlag i SHL och från allsvenskan.

4 gillningar

Klart det finns exempel på spelare från allsvenskan (en av fem värvningar lyckas räknade jag ut förra året. Samma verkar gälla i år) och sämre lag som blir fullträffar. Men att man på ett så systematiskt sätt som HV och Nubben ifjol byggde ett lag med en majoritet av spelare från allsvenskan och bottenlag, ja då blir man också ett bottenlag.

Säger det igen. HV måste lyfta blicken om man ska ta steg på allvar. En helt annan sak för ett lag som Växjö och Skellefteå där man har råd att chansa och låta spelare utvecklas.

Sen tycker jag du hakat upp dig kring tränarfrågan och dess effekt på resultatet. Visst, Tommy var inte rätt person att leda HV. Men laget vi ställde på isen inför säsongen var både utan och med facit inte bra. Varför skulle annars Nubben ha tvingats ta in en handfull spelare och släppa lika många?

1 gillning

Nu gällde det att värva eller inte från ett Play Outlag.

Jag tyckte inte heller att laget vi startade med var ett slutspelslag. Däremot tycker jag att vi avslutade med ett topp sex / åttalag.

Vilket visade sig stämma med råge. Vi hade helt enkelt fel coacher under större delen av säsongen.

Det är dock en annan diskussion.

Poängen var ju att om vi inte bytt coacher och då hamnat i Play Out och troligen åkt ur SHL så är vi då ett skräplag och inget att värva ifrån.

Nu när vi bytte coacher och är kvar i SHL så är samma spelare helt plötsligt bra och OK att värva ifrån.

Viktigare för mig vem och vad vi värvar än varifrån de kommer.

Tycker olika helt enkelt.

3 gillningar

Har skrivit det på ett par ställen här innan men det handlar väl inte bara om huruvida det är ”skräplag” eller ”kvalitetsspelare”. Tror man behöver se på det bagage en spelare har med sig efter att ha varit med om en tuff säsong och åkt ur. En faktor man behöver granska för var enskild spelare, hur påverkas spelaren? Vissa kan behöva ett år i HA för att få upp formen. Tror Foppa mådde bra av det t ex.

2 gillningar

Hade varit kul att se Noah Erliden med Ortio. Hade hellre tagit honom än Viktor Andrén måste jag säga. Erliden är ju en ung egenprodukt som ser mycket lovande ut, varför inte ge honom chansen om HV ändå ska satsa på yngre spelare.

3 gillningar

Bra och intressanta diskussioner och gillar både Lejacques och CROHB:s olika vinklar samt CJ_17 som också kom med en viktig tanke om vad eventuella ”ryggsäckar” olika spelare kommer med.

Tror sanningen i diskussionen angående tilltänkta nyförvärv från det lag som åker ur SHL ligger någonstans mittemellan era båda ståndpunkter kanske?

Självklart kan det finnas ingredienser att hämta ur båda lagen, men samtidigt är de båda lagen bevis på att de inte räckt till på denna nivån på ett eller annat sätt och att det kan vara risky att värva härifrån. Jag ser inte särskilt många spelare från de båda lagen som skulle kunna agera pusselbitar i vårt bygge. Möjligen ett par spelare på sin höjd från respektive lag, men helt beroende på vad vi söker för typer av spelare.

2 gillningar

Jag anser att det du säger är helt i linje med vad CROHB menar. Ingenstans säger han att vi ska värva hela lagen, utan sonika att det går att hitta enstaka spelare som skulle vara intressanta. Trots att det är play-outlag.

3 gillningar

Victor Rask lämnar Schweiz, en högklassig center i bra ålder.

Det som skulle stärka HV71 är om man gjorde sig av med Nubben och lockade hit Kalle Sahlstedt. Kalle jobbar med mycket mindre kulor men får ut så mycket mer. Tänk er då om han hade haft den budget Nubben har att jobba med. Samt att han kan finska ligan utan och innan har säkert många klasspelare som skulle vilja komma till SHL.

Men Hv verkar ju vara en klubb som gillar färgen grå numera och vågar inte sticka ut hakan och åter bli kaxiga och hatade. Förr hatade man HV71 för att vi va kaxiga och grymt bra. Men nu är vi varken kaxiga eller bra. 4 nyanser av grått är det som gäller innanför Garden.

Älskade när polarna hatade HV71 för det gjorde de för att vi va så sjukt bra. Nu skrattar de bara åt oss.

4 gillningar

Verkar onekligen finnas en del spännande spelare att erbjuda kontrakt till nästa säsong. Hoppas vi lyckas landa nån av dessa herrar.

Synd vi gjort klart med ledare. Hade gärna sett Ove-Molin och Masken Carlsson i Hv nästa säsong annars.

:skull:

1 gillning

Närmst inpå det sämsta förslaget jag hört, inte för att vara sådan. Men säger man så kan man inte klaga på Montén…

Håller med föregående talare

Varför då? Vill folk ha hit spelare från bottenlag så varför inte ta tränarna? Roligt att ni inte förstod sarkasmen :grinning: Kan inte finnas tröttare tränare. Hur fan tänkte Brynär

2 gillningar

Haha. Jag antog att det var ironi. Men man vet ju aldrig. Folk verkar ju köpa Montén-rekryteringen numera så folk skulle väl lika gärna kunna acceptera att man gick in i kommande säsong med Molin som ny tränare :sweat_smile:

“Jag är försiktigt positiv. Tror Ove Molin kan bli bra”.

3 gillningar

Klart jag förstod, därav mitt val av emoji

Väntar bara på att ryktet om att vi jagar typ Fredrik Andersson och Ty Rattie blir officiellt.

Molin och Masken hade nog tagits emot positivt från många det tror jag faktiskt.

Jag köper inte Montén rekryteringen och är väldigt skeptisk tills motsatsen är bevisad.
Känns som en väldigt trött rekrytering.
HV71 vill bli ett topplag igen säger man.
Värva då rätt sportchef och rätt tränare för att möjliggöra detta.
Tror Nubben och Montén inte är rätt personer för detta.

8 gillningar