SM-Slutspelet 2013 HV71

6 matcher kvar inför stundande slutspel.
Som det ser ut just nu så blir vi sämst 4a och har gått igenom samtligas återstående matcher
och får fram följande att vi får möta Frölunda i kvarten. (utgår ifrån att vi blir 2a)
Vad tror ni själva alla Blåa fans? :slight_smile:

Här kan ni spå själva:
hockeyligan.se/artikel/33795/

Hv71 fakta och speldatum:
hv71.se/a-laget/sm-slutspelet-2013

Vi kan faktiskt bli 5:a om vi tar 0p på de återstående matcherna samtidigt som Linköping och Luleå vinner sina matcher.

Men som sagt det ser nog mest ut som vi får Frölunda eller Modo i kvarten…så gäller att kämpa för 2:a platsen för 1:a platsen är nästan som gott som redan beslagtagen tyvärr om inte nu ZAIK faller i en rejäl svacka…kan ju alltid hoppas :wink:

skulle inte räkna bort förstaplatsen… ZAIK måste till och börja med vinna över två lag som kämpar om sista slutspelsplattsen vilken de knappast kommer ge bort gratis. Lägg där till mötet mot FBK där efter och derbyt mot Luleå… skulle säga att det ser ganska bra ut så länge hv tar sina poäng.

Här kommer slutgiltiga tabellen:

dessvärre blir det visst en andraplats i år…

De två första platserna känns ganska mycket mer värda än tredje och fjärde eftersom jag tycker Frölunda och Brynäs/AIK är några snäpp sämre än Modo och LHC.

Något utav dessa lag kan vi möta i kvarten, rent statistikst så är väl Brynäs mest lämpade för oss men mest troligt är MODO eller Frölunda våra kvartsmotståndare.

  • Mot Linköping har vi: 10 Gjorda Mål - 11 Insläppta Mål (-1)
    1 seger - 3 förluster (3p - 9p) *1 möte återstår

  • Mot MODO har vi: 15 Gjorda Mål - 14 Insläppta Mål (+1)
    3 segrar - 2 förluster(9p - 6p)

  • Mot Frölunda har vi: 15 Gjorda Mål - 10 Insläppta Mål (+5)
    4 segrar - 1 förlust (11p - 4p)

  • Mot Brynäs har vi: 13 Gjorda Mål - 4 Insläppta Mål (+9)
    4 segrar - 0 förluster (10p - 2p) *1 möte återstår

  • Mot AIK har vi: 21 Gjorda Mål - 13 Insläppta Mål (+8)
    4 segrar - 1 förlust (11p- 4p)

fan jag får inte ihop den där “beräkna tabell” grejjen. :angry:
…HV vinner ALLA sina matcher och alla andra lag torskar alla sina matcher… hmmm, vad gör jag för fel…

Hv71 is the best … the rest!

:open_mouth:

ajajajaj… det smärtar… fler mål men massa torsk.

:confused: Räkande fel: 10 Gjorda Mål ska de vara. så -1 har vi mot LHC

Jag tror kvartsfinalerna blir dessa:

Skellefteå - Brynäs
Motivering: Jag tror att SAIK gärna vill börja sin vandring mot ett guld genom att slå ut de lag som snuvade dem på det förra året nämligen Brynäs, man har spelat bra mot de regerande mästarna hela säsongen. Det som talar för Brynäs är att laget går in i slutspelet utan några större förväntningar på sig med tanke på avslutningen av grundserien samt att SAIK:s byte av huvudtränare kan ha sugit mer energi ur truppen än vad de förmedlat i media.
Tips: 4-2 i matcher till Brynäs

Färjestad - MODO
Motivering: De gröna har haft väldigt lätt för MODO hela denna säsongen samt att man slagit ut ångermanlänningarna i kvartsfinal tidigare både 04/05 & 05/06. FBK lär vara stora favoriter i denna kvartsfinal, MODO är dock inte ofarliga, man har två av de poängbästa backarna i laget samt att man är väldigt bra hemma i Fjällräven Center, men ska de slå ut den gröna maskinen måste Starkbaum vinna målvaktsduellen mot Salak bla.
Tips: 4-1 i matcher till Färjestad

HV71 - Frölunda
Motivering: Vi har vunnit 4 av 5 möten mot dem denna säsong samt att de redan nu både prestation och ledarmässigt är inne på nästa säsong, HV har visat bättre form den senaste tiden samtidigt som Frölunda har visat det motsatta. Men glöm inte bort att Frölunda pressade Brynäs rejält förra året i kvartsfinalen. Men den blå maskinen känns ändå något för stark.
Tips: 4-1 i matcher till HV71

Luleå - Linköping
Motivering: Hettan skruvades upp efter Lee Goren-incidenten i senaste mötet lagen emellan. Linköping måste få igån fler kedjor om de ska gå långt i år, Hjalmarsson-Söderberg-Arlbrandt har gjort mer än hälften av alla lagets mål denna säsongen, lyckas Luleå neutralisera denna spelar de semifinal.
Tips: 4-2 i matcher till Luleå

@ Pawhlen. Samma tankar som jag själv kom fram till dock inte 4-2 till Brunäs
men visst vore det kul med en skräll som det ibland sker.
HV-Frölunda vore perfekt i flera bemärkelse då vi har generellt haft lätt mot dom
och att avståndet till Götet är komfortabelt.

Går Brynäs till slutspel så tror jag inte de har en chans mot något av topp fyra. Man ska aldrig säga aldrig men
dom ligger just nu exakt där jag förutspådde innan säsong att dem skulle ligga (7-9 placering) .
Tror inte att deras slutspelsform kommer vara lika bra som föregående säsong då dem prickade in den otroligt bra.

Jag är ganska övertygad om att kvartsfinalerna kommer se ut likt följande.

[size=130]Skellefteå AIK - MODO Hockey[/size]
SAIK har tagit fullpott mot MODO (12 poäng) denna säsongen så detta är knappast någon högoddsare.
Att SAIK skulle välja Brynäs har jag väldigt svårt att tro. Då är det mer troligt att de väljer Frölunda.
Utöver att det är en väldigt bra “matchup” rent spelmässigt för SAIK så är det även bästa alternativet rent ekonomiskt.

[size=130]Färjestad BK- Brynäs IF[/size]
Färjestad väljer troligen mellan Brynäs och Frölunda och jag tror att de väljer de förstnämnda (Brynäs).
Färjestad har fem raka segrar (14 utav 15 poäng) mot Brynäs denna säsongen och vi vet ju alla vilken form Brynäs är i just nu. Har väldigt svårt att se att de skulle kunna bygga upp en form likt de hade förra säsongen på de sex sista omgångarna.

[size=130]HV71 - Frölunda Indians[/size]
HV71 kommer att välja antingen Frölunda eller Brynäs beroende på om dom slutar tvåa eller trea i serien.
Kollar man på de sex kvarstående omgångarna så har Färjestad ett lite lättare spelschema så därför så tror jag att de tar andra platsen. I och med detta så kommer HV71 att välja göteborgslaget Frölunda Indians. Även om de flesta matcherna mot Frölunda har varit väldigt jämna så har HV71 gång på gång lyckats gå segrande ur striden. Är även en bra “matchup” rent ekonomiskt (ca 15 mil till Göteborg och ca 50 mil till Gävle).

[size=130]Luleå Hockey - Linköping HC[/size]
Är de två kvarstående lagen. Två ganska jämna lag som inte direkt brukar bjuda på några målkalas när de möts. Två utav fyra matcher har gått till förlängningar så det kan nog bli en bra kvartsfinalserie.

Tror faktiskt att Saik kommer välja Brynäs, och inte Modo.

Om Brynäs nu skulle gå till slutspel. Efter kvällens match börjar man ju undra.

Tror inte saik väljer Brynäs, då jag faktiskt på allvar nu tror att dom tappar sin slutspelsplats. Såg på matchen igår o kan sägs att det är ett lag i spillror just nu dom spelar HELT utan ngt som helst sjävförtroende…
Nä jag tror att AIK tar sista platsen till slutspel, och då undrar jag.
Vem kommer välja AIK?

Jag tog mig lite tid och skapade någon slags “trendkurva” på HV, Skellefteå och Färjestad med mina något begränsade excel kunskaper.

Det jag gjort är att jag börjat lagen på 0 “poäng”. Sedan gett dom +2 för vinst, +1 för öt. vinst, -1 för öt. förlust och -2 för förlust.

Jag vet inte om man kan se något speciellt i dom som vi inte redan visste, men tydligt är ju att HV haft en betydligt stabilare säsong än både Färjestad och Skellefteå.
Däremot är Skellefteås formkurva nästan spikrak senaste 20 omgångarna även om den faktiskt börjar dala ut.
Färjestad har också haft en stark sista halva på säsongen, men fick sin formkurva lite senare än Skellefteå och inte riktigt lika rakt uppåt.

Tittar man på samma kurva fast bara 10 sista omgångarna så ser Färjestad klart bäst ut.

Guldstjärna till dig Henning, sånt gillar en statistiknörd som jag :slight_smile:

Jag har efter ungefär halva serien tippat SAIk som vinnare av guldet med Färjestad och HV som största utmanare.

Jag tror att FBk är det lag som kan stoppa saiks offensiv och saik det lag som kan få hål på fbks försvar.
Färjestad har fördel av bästa målvakten och rutinen medans Saik har den bredaste truppen och solklart bäst forwards.

Hv`s fördel är rutinen och hyfsat brett lag med många matchvinnare. Ser dock mörkt ut att kunna utmana Saik och fbk, framförallt när det gäller backsidan.

Btw, klart saik väljer brynäs om de får chansen, sämre motståndare i ett slutspel kan man ju inte få.

Eller bättre. Beror på hur man ser det. :wink: