Det är så det är och värre kommer det att bli. För alla lag. Bra (och även halvbra) spelare sticker fortare än kvickt över till Nordamerika. Även riktigt unga spelare sticker allt oftare till college och juniorligor på samma ställe.
Ska man hävda sig någorlunda i SHL i framtiden, lär man få fylla på lagen med minst 10-12 utländska spelare. Tror jag. Det där med en kärna av egenfostrade spelare, eller ens svenska toppspelare är nog bara att glömma.
Du kan såklart ha rätt i det men jävligt tråkigt att se. Hela grejen med SHL har ju varit att se ”grannens grabb” spela. Nu blir de lika själlöst som NHL. Usch. Rätt många klubbar i SHL har ju fortsatt rätt många egna eller åtminstone svenskar iaf. Vi är plastigare än plastigast.
Om än Elitserien åtminstone. Att bli SHL var väl en kommersiellt syfte b.la. Dock när det introducerad så fanns ju grannes grabb kvar i ligan. Det kommersiella syftet var ju inte där vi har hamnat idag.
Lite ödets ironi. HV går verkligen i bräschen här med, att vara mest plastigt. Om än tragiskt och charmlöst. Det är väl bara en tidsfråga innan fler lag hamnar här.
Tycker det alltid är lika intressant att när vi börjar gå mot fullt lag så försvinner plötsligt spelare på grund av skada, inte sällan spelare som är på gränsen till att ta en tröja.
Nu verkar ju Johnsen ha åkt på nåt, men varken han eller OSL har rosat marknaden den här försäsongen. Och nu får de plötsligt lite välbehövlig vila.
Du och jag har inte varit eniga om mycket här på forumet men här håller jag med dig till fullo. Får samma känsla som de som alltid hade stukat fötterna, glömt gympakläderna eller var sjuka när det nalkades beeptest/coopertest i skolan.
Lite avgörande för säsongen för båda dessa att prestera direkt och då råkar båda skada sig så att de inte kan bevisa sig förrän säsongen är igång.