Spaningar från träningar

Dom kanske tävlar om vem som ska bli kapten :thinking: Kan ju vara nåt alla ska göra men dom bara kan ha två åt gången och sprider ut det eller så har dom av diverse skäl inte hunnit göra det testet ännu och tog det idag.

2 gillningar

De är de säkert.

Det här med att man ska klara fystest för att spela match, är det bra eller dåligt tycker ni?

Jag kan inte säga vad jag tycker. men något i det skaver hos sig. Kan det bli en mental sak att tackla för spelarna.

Får mig att tänka på:

• Ska det göras inför varje match
  • Om man är inne i ett bra stim vad händer då
  • Om man är lite off kommer det bli ytligare en mental belastning
  • Hur påverkar det laget
  • Hur påverkas formationerna

Jag svamlar in mina frågor som ni märker men får inte riktigt grepp om detta. Kan jag missat något i diskussionerna här?

1 gillning

Tror det är rätt normalt bland elitklubbar och inte så stort som det låter. Räcker nog att träna ordentligt så är alla med. Tror dom vill få in i truppen att det ska jobbas 100% i varje byte varenda kväll och inget slappande accepteras.

Dom kanske gör tester på uppehållen för att se hur spelarna ligger till tror inte det är rimligt att göra det inför varje match.

2 gillningar

Så är det väl, det låter rimligt. Mycket är nytt och okänt som du säger.

Av det jag kunnat läsa mig till så tror jag detta är standard hos de flesta SHL-lagen. Har läst någon artikel där bl.a. Frölunda hade minimikrav på fysisk form för att få spela matcher. Är nog bara HV som varit ovanligt slappa om det visar sig att man inte haft dessa krav tidigare.

3 gillningar

Kan också vara ett sätt att hålla kroppen hel under en säsong. Att vara dåligt tränad ökar skaderisken.

Min gissning är att HV har gränsvärden som kommer att följas upp under uppehållen samt efter skador. Också bra att använda sig av när vi värvar under säsong, istället för att göra debut med kass form så får man tid till träning och förberedelse.
Har väl hänt mer än en gång att vi släppt spelare som sedan hittat formen i andra lag.

Man ska vara i matchform för att spela helt enkelt.

2 gillningar

Agree. Det är greppbart ändå. Jag gjorde nog en liten stor sak av det.

1 gillning

Nu kom svar, Engsund och AP hade inte klarat testerna innan men gjorde det idag så dom kan bli uttagna för spel i veckan men spelar inte ikväll

AP förvånar mig inte men Engsund? Hur som helst, viktigaste är att de är i form nu.

Kan varit skador under sommaren vi inte vet om som gjort att dom inte tränat på max. Vi vet ju inte. Lägger ingen större vikt på det. Bra signaler till resten av truppen vad som gäller.

3 gillningar

Ja det förstås. Men jäklar va gott att man får sitta på läktaren oavsett efternamn om man inte klarar testerna. Nya tider nu!

3 gillningar

Tester görs säkert med jämna mellanrum. Håller spelarna på tårna att inte slarva med träning, kost och sömn som har väldigt stor påverkan på fysiska prestationer. Gott så!

Har det stått nåt i JP om Kero? Är han fortfarande inte ute och tränar på is?

Han ska stegra upp på is denna veckan. Kanske spelar mot slutet av veckan, men osäkert.

Bra. Nä han måste klara testerna med :sweat_smile:

Kan tillägga att (om jag tolkar det rätt) så är man lite extra försiktigt i och med att man inte känner honom sedan tidigare.

Spinner vidare på Tedenby, som kanske spelar nästa match eller på lördag.

Sepp går framåt, men Kalman tippar på att man “vet riktigt” om någon månad. Målet är att han ska vara tillbaka runt seriestart.

2 gillningar

De här skridskotesterna kan väl inte vara samma för alla? Är det individuella bedömningar och nivåer man måste upp till? För jag har svårt att se att tikka skulle bli godkänd på ett test som AP blir underkänd på. Eller är det att AP gjorde testet först NU av nån anledning?

Det känns lite vanskligt att individuella testresultat kommuniceras i media. Sånt där hoppas jag man håller internt framöver. Det blir lätt spekulationer… som blir rykten… som blir ”sanningar”. Inte heller rättvist mot enskilda spelare.

2 gillningar