Spelarmarknaden 24/25 (drömmar & farhågor)

Då är det guld som gäller och inget annat. Inte perfekt nästa säsong men tillräckligt för att vara ett topplag. Abbotts grymma kvartett till denna säsong och Liljander samma till nästa säsong. Sen högsta spelarbudgeten och grymma juniorer på det, kan inte gå fel.

Alla lag har vissa som är överbetalda och till nästa säsong är det inte så farligt faktiskt. Kolla Brynäs, från allsvenskan till topplag direkt. Finns många exempel. Liljander verkar bra så kommer hända grejor redan till nästa säsong. Malmö med sin minibudget lyckas undvika degradering, det är riktigt bra.

Vi har ju ett riktigt bra lag redan nu vad gäller spelartruppen. Är ju enligt mig coachsidan som brister och den borde också bli bättre nästa säsong. AB måste ju bara bli bättre och sen stärka upp ytterligare där så blir det bra. Vi kan inte alltid utgå ifrån att alla alltid ska underprestera.

1 gillning

Tycker problemet är att vi har de värsta kontrakten kvar Nyberg-Engsund-Tedenby-Tikka samtidigt som vi kommer att tappa några stjärnor.
Play-in är ok för mig nästa år, bara vi slipper sista-platserna.

Vi behöver sätta en ny kärna i laget att bygga våra kommande sm-guld kring.

5 gillningar

Mm. Under Hult anser jag att det inte fanns några som helst ursäkter för det högst mediokra resultat HV levererade. Som förening var ekonomin då som nu god. Vi hade en helt okej kärna. Inga galna kontrakt som nu. Vi hade med en bättre sportchef kunnat leverera.

Men nu med Nubbens två säsonger i föreningen är det bara att ödmjukt acceptera att resan uppåt kommer ta tid. Han tillsammans med ett par personer till tog oss till rock bottom. I värsta fall blir det en ny omstart i allsvenskan. I bästa fall har vi fått ordning och reda på grejerna till 26/27 och först då kan vi också sikta uppåt.

6 gillningar

Jag kan minnas fel men har för mig att Svensson nämnde 200k och större roll i HV71.
Med reservation för att december vart stressigt och jag är gammal.

Problemet inför nästa säsong förutsatt att vi klarar oss kvar är att vi sitter med några riktigt dåliga kontrakt som behöver lösas.

Tänker främst på
Dicken
Nyberg
Tedenby
Tikka

Även Engsund vill jag verkligen att man försöker få iväg till Luleå.

Där har Liljander ett jobb att göra.

I min är det ganska glasklart att Dicken och Nyberg lämnar vare sig dem vill eller inte, dem spelar ju inte? No brainer. Har Liljander stake nog att bryta med dem andra två är frågan?

Stämmer.
Oklart om det var spekulation eller säker info dock.

Större roll kan ju vara mer eller mindre garanterad att centra tredjekedjan, med mycket spel i boxplay.

2 gillningar

Magnus Hellberg kanske inte vore dumt att försöka få hem till Sverige.

4 gillningar

Exakt den målisen jag tryckte på att vi skulle gå för inför säsongen. Men. Vi har redan 3st.

1 gillning

Dichow lär ju Allsvenska klubbar vilja ha. Björklöven t ex.
Då har vi Hugo kvar samt Glifford.
Glifford kostar ju inget typ.

1 gillning

Nej, men Hugo kostar oss som en första spade.
Undrar hur nära han är Larmi i lön?
Hellberg hade varit fint, men det är en dröm, och han har inte spelat svensk hockey sedan 2011.

Vart man nu ska finna detta är en annan fråga. Men ska vi slippa kval så är en förstamålvakt ett måste. Spelar ingen roll hur bra vi spelar när motståndarna knappt behöver kämpa för att få mål. Vi måste kriga ihjäl oss för att göra mål.

Mot Växjö och de senaste matcherna så är just målvakterna problemet till chansen att ta poäng.
Vi må spela dåligt men med en bra målvakt så kan man komma undan med poäng in i kontot ändå. Men med dem vi har så gör vi inte det.
Malmö matchen är ju helt horribel som exempel.
Även igår mot Växjö så får de inte enkla mål förutom kanske andra målet. Men med en bättre målis så hade han följt pucken bättre än Glifford.
Jag har tyckt man ska köra med Glifford men jag inser att det inte kommer hålla redan nu. Men om något år så kan han vara redo.

1 gillning

Galen tanke. Vi har tre allsvenska målvakter idagsläget. Kan det finnas en allsvensk toppmålvakt vi kan köpa loss? Hur ser det ut i Finland?

Nånting behöver vi ju. Och kraven är ju egentligen inte skyhöga. Det handlar om att få in en stabil målvakt som åtminstone inte läcker som ett såll.

2 gillningar

Kom på lösningen igår.
Vi skolar om Tikka på en vecka.
Han behöver bara vicka på röfven lite så täcker han nästan hela målet.
Plattlätt.

9 gillningar

Då kanske han till och med gör skäl för lönen.

1 gillning

Seriöst nu.
Leksand är fattiga som f-n.
Gidlöf resten av säsongen.
Ge hit. Nu.

Karlskoga har ju två målvakter i topp.

Någon av dem kanske man kunde fått loss?

Gidlöf kostar väl inte ett skit för Leksand?

Nej, men för oss om vi ska hit honom.
Tveksam till att fattiglapparna låter honom ta bussen hit alldeles gratis.

Han Brattström i AIK ser ut att vara vass

3 gillningar

Eliteprospectat lite. Finns några Sverigebekantingar med utgående kontrakt som man kanske skulle kunna köpa loss. Som sagt. EP-scouting deluxe här.

Janne Juvonen

Gjorde inte bort sig när han spelade i SHL för Mora och Leksand. Inga strålande stats i Schweiz den här säsongen. Verkar spela andrafiolen. Så kanske skulle vara möjligt att köpa loss?

Kristers Gudlevskis

Lettisk landslagsmålvakt som gjorde bra ifrån sig i Brynäs. En av allsvenskans bästa målvakter året efter med Modo. Bildar tyska ligans hetaste målvaktspar. Det talar väl för att laget inte vill släppa. Å andra sidan så kanske de därför ha råd?

Strauss Mann

Gjorde bra i från sig i Skellefteå och fick spela OS och VM för USA. Ingen succé i Tyskland i år dock.

Drömmer och spånar lite. Men va tusan. Nog skulle alla ovan kunna ta förstaspaden i HV som läget är just nu?

Naturligtvis skulle detta kosta, och HV sitter ju redan på ett antal dyra kontrakt som behöver brytas. Samtidigt behöver vi ha in en ny klasscenter. Men förutom det tror jag just en ny målvaktsetta är minst lika viktigt om vi vill hålla oss kvar.

2 gillningar