Spelarmarknaden 24/25 (drömmar & farhågor)

Så många konstiga beslut inom denna klubben dissa önerud för medelmåttor som hansson och åke stakkestad

9 gillningar

Önerud och WIN ihop med nån center likt Lindbäck hade kunnat va något i 4e från början, både billigare samt bättre än den suspekta finnen eller HH. Börjar förstå varför jag jag börjat må illa nära på dagligen tyvärr…

Du menar som han gjorde säsongen vi åkter ur och förra säsongen när vi fick kvala? Nej tack vi behöver inte fler spelare som inte platsar i SHL. Simons tid är förbi.

Det viktigaste är att få in en back till, så att vi slipper spela Sjöholm, Engsund och Seppälä. Någon av dem kan vara 7:e back, men vi kan inte ha spelare som inte kan slå en passning på isen i mer än 50% av matchtiden. Det är roten till mycket ont.

2 gillningar

Jag vet att för vissa är det en våt dröm när HV går skilda vägar med gamla trotjänare. Folk tyckte exempelvis det var bra att vi gjorde oss av med Thörna och Sundh inför säsongen vi åkte ur…

Tyvärr ännu en likhet med säsongen vi åkte ur, att vi inför i år väljer att göra oss av med trotjänare.

Visst. Alla sagor har ett slut. Men med tanke på vad vi fortfarande har i truppen var det totalt hål i huvet att inte ge Önerud nytt kontrakt.

På vissa låter det som att Önerud är slut. Då vill jag påminna om att han med sina 13 poäng ifjol var 8:e bästa forward sett till poäng. Vilket kan jämföras med Tikkas 9 poäng, Lindbäcks 6 poäng och Hanssons 2…

Självklart hade Önerud höjt vår bredd om han fått vara kvar. Och vet ni vad. Jag tror liksom flera ovan att han skulle höja vår bredd även fast han inte spelat på snart ett år.

In med Önerud i truppen och ut med Tikka och Hansson är en start i alla fall.

19 gillningar

Det är en vågskål för vissa med Önerud, Thörna och ingen firar jul som Oscar Sundh. Dem kanske inte presterar poängmässigt men dem bidrar med så mycket annat. Dem kanske inte kräver höga löneanspråk men dem kräver desto mer av sig själva och sin omgivning. Idag har vi omvänd tågordning och det är smittsamt.

Önerud, Thörna, Sundh. Ja tack för deras aura i vardagen. Jag gillade aldrig hur man behandlat dessa även om nr10 till sist fick sin tröja i taket.

8 gillningar

Exakt så. Vi snackar om vikten av kontinuitet. Då är det viktigt att komma ihåg att HV fullt medvetet kastat ut kontinuiteten ur Garden som om de vore en sommarkatt.

Det ska rivas av plåster när man ska satsa nytt. Problemet är bara att gällande truppen har man i regel alltid rivit av fel plåster.

3 gillningar

För att svära lite i kyrkan: Är lite tveksam till Önerud, visst kan han vara bättre än Tikka, Hansson, m.fl. men samtidigt är han ingen som driver på och vänder laget när spelet är dåligt. Det var Önerud var kaptenen när vi spelade oss ur SHL.

Skulle gärna se en ledartyp som kan väcka laget och so vågar ställa tydliga krav på omgivningen. Det behöver inte vara full JT Miller-style, men något åt det hållet (och då talar jag inte om poängproduktionen).

Tror ingen tror att Önerud skulle komma in och vända allt på en femöring. Vi åker nog ur ändå. Men jag säger inte nej om det innebär att vi får en bättre bredd och kan skicka upp Tikka och Hansson till läktaren. Säg att vi ökar vår chans då med 1 procent. Jag tar den procenten alla dagar i veckan.

5 gillningar

Det vi kan säga med säkerhet är att vi behöver nya röster i laget - vissa matcher är så dåliga att det inte finns ursäkter. Önerud är ändå någon som kan ställa lite krav, någon som alltid bryr sig om hur det går och kämpar i alla lägen. Önegud ger aldrig upp. Det är sant att han är på väg neråt i sin karriär men vad fan har vi att förlora?

2 gillningar

Precis noll och ingenting har vi att förlora. Så in med Bane!

Ser hur han kliver in i omklädningsrummet och lägger en hand på Blommans axel och säger:
”Do you feel in charge?” @PapaEmeritus

4 gillningar

Önerud kan väl spela center och skulle göra ett bättre jobb än Tikka!

2 gillningar

Få som kan göra ett sämre jobb än Tikka…

1 gillning

Tar gärna in Önerud för han bidrar med sin rutin och glöd, men viktigare att vi har backar som kan slå en passning och åka skridskor. Frallan, Viggo o Hallqvist måste spela med Släggan, Alsing och Day!

1 gillning

Jag gillar Simon Önerud och om han tar plats som 4e center så är det förmodligen en uppgradering av laget. Men:

• Simon har inte spelat någon tävlingsmatch sedan förra säsongen. 12 matcher kvar innan ev kvalspel. Simons startsträcka? Och form rent allmänt? Vi vet inte så detta är en chansning jämfört med att ta in en spelare som faktiskt har spelat matcher i år.
  • Om detta skulle bli enda förändringen innan transferfönstret stänger så är antingen Björn dålig på sitt jobb eller så har han inte getts bra förutsättningar eller så är HV71s varumärke helt urholkat.
1 gillning

Att Önerud var kapten när vi åkte ur var knappast en bidragande orsak till att det skedde…

Nödlösningen Önerud gjorde förra säsongen 13 poäng vilket är det dubbla mot Tikkas poängskörd denna säsong.
För den delen mera poäng en vad Brännström mäktat med denna säsong.
Dessutom mera poäng en vad OSL och Tedenby mäktat med tillsammans denna säsong.

Håller med @lejacques upp med Hansson och Tikka på läktaren.

Hellre Önerund med hjärta och passion 7 dagar i veckan.

8 gillningar

Simons startsträcka borde åtminstone bli kortare än Tikkas, denne har icke ens taxat ut på startrakan än vad jag kan se….

8 gillningar

Lyckas du hitta någon? Jag kan iaf inte det. Iof har inte letat. För jag tror inte att det går. :joy:

Vi rustar för kval och vissa spelare kommer bli mjukost när det gäller. Engsund var om möjligt ännu sämre för Oskarshamn under kvalet.

I år möter vi bättre motstånd och måste uppgradera de sämsta spelarna om vi inte får in spets.

Önerud har varit med två vändor tidigare. Hans kropp har säkert mått bra av vila. Han kommer att vara redo att leda sin kedja på isen.

5 gillningar

Skulle man ta in Simon nu så visar man ju sig släppa något på prestigen i alla fall. Han har den där blicken. Även om han var med i uttåget var han en faktor i ”upptåget” där man verkligen minns han glöd när han fick höja pokalen.
Med tanke på att vi hade tappat så många kulturbärare innan och letat kontinuitet så borde man absolut låtit Simon stanna. Inte minst tills man sett att allt börjat rulla på. Som sist så accepterar han alla roller, och gör sitt jobb på och utanför isen. Just sådana karaktärer vi saknar.

3 gillningar