På något vis är målvaktsposten det jag är minst orolig för även att det är två relativt oprövade herrar man låter hantera den. Jag är mer orolig för centersidan, backsidans offensiva skills, tränarsidan och att vi har yttrar som faktiskt kan spela i alla zoner. Målvaktssidan är tillräckligt bra för att kunna klara topp-10, det är jag säker på. De andra delarna har en hel del frågetecken, minst sagt.
Så vad är du inte orolig över😅 Backsidans defensiva skills?
Precis och målvakterna samt offensiva kunnandet hos toppforwards. Det är ju för fan Nubben som byggt detta laget :). Allt den mannen petar i blir till nedflyttningsstrid.
Jag har svårt att hitta något lag som är sämre än HV71 just nu. Möjligen Malmö, men de har en helt annan trygghet med huvudtränaren, och laget är byggt för att fightas i de nedre regionerna. HV har ett lag där toppcentern just nu är riktigt tveksam defensivt (Borgström). Forwards som helst inte ska vara i defensiv zon alls och som inte gillar att ta det jobbet (AP, Teden, OSL etc.). Dock tycker jag att forwards har bra offensiva skills givet att de är friska. En backsida bestående av solida defensiva backar plus Kaski. Så förbannat många frågetecken just nu. Förhoppningsvis rätas några av dessa ut de kommande veckorna med värvningar in och under försäsongen.
Jag tror inte HV har råd att hamna på efterkälken från början för tredje året i rad. Förbannat viktigt att saker klaffar från början.
Tror mest det är en krav/träning/tränarfråga. HV har bra forwards tycker jag.
AP och Borgy har väl mer talang än dom flesta i serien.
Brännström och OSL kan bättre. Det är bra och nyttiga spelare.
Lenc är en måltjuv och jobbar stenhårt.
Lägg därtill två nya toppspelare som ska in och slåss. Finns alla verktyg för att skapa ett bra lag tror vi ser allt lite för negativt med tanke hur illa allt sköttes sista säsongen.
Jag vet faktiskt inte vad AB skulle ha bevisat som gör att han kommer lyfta HV från avgrunden? Stillman och JD har ju misslyckats i HV förut. Jag tror det är lite naivt att hoppas på att hårdare träning och ökad kravställan (som det förövrigt snackas om varje år) ska kunna lyfta denna truppen från avgrunden.
Jag tror dock på HV i det långa loppet. Det finns ett stort stöd till klubben i bygden och intresset är stort även i motgång. Det viktigaste nu blir att sätta en strategisk plan för hur man ska göra HV konkurrenskraftiga på isen över sikt. Här tror jag som många andra att man måste göra övergången från junior till a-lag smidigare. Satsa på egna killar istället för Herman Hansson eller Ingberg.
Just de du skriver med hårdare kravställning är ju de AB står för och vill implementera. Så där har du ju svaret själv vad han ska tillföra och förhoppningsvis få laget att lyfta,
Hoppas Hershey Bears och Florida Panthers vinner i natt så kan HV presentera Kevin Stenlund och Cameron Hughes denna vecka😝
Detta är bara en liten bråkdel av spelare utan kontrakt i AHL. Chris måste ju kunna få hit nån av alla kontraktlösa som snittat över 0,7 poäng / match
Visst man är lite frustrerad nu men de är SJUKT va död marknaden verkar vara, inte direkt så andra lag sprutar in spets heller.
Jag skulle inte bli besviken om man skulle värva Brendan Gaunce till den återstående forwardsplatsen. Vi saknar ju tyngd högre upp i hierarkin, han har testat SHL tidigare, pendlar mellan NHL/AHL och han kan även spela center.
Är David Gustafsson trolig? Inte sett att han kritat på något nytt.
Tror inte han ger upp redan. Endast född 00
Det är förmodligen bara att vänta in 1 juli för att se vilka som skriver nya NHL-kontrakt.
Har för mig det var 166 spelare som skrev kontrakt 1 juli förra året.
Precis, de första dagarna är ju då de allra flesta som är någorlunda nära NHL faktiskt får kontrakt, med undantag för vissa veteraner bestämmer sig sent.
Dessutom klickar väl även det nya utökade centrala innehållet igång.
I SHL får vardera klubb runt 44 miljoner kronor per säsong. Från och med 2024 ska klubbarna få runt 60–65 miljoner kronor per säsong via avtalet.
Med 15-20 miljoner extra in på kontot borde det finnas deg att spetsa laget rejält.
Just nu känns det mest som om det bara är Luleå som tagit på sig spenderbyxorna…
Skulle vara intressant att veta hur mycket mer vi behöver erbjuda en spelare om man jämför med tex FBK.
Tänker att merparten strävar efter att vinna något.
Naturligtvis spelar mycket annat in också men en spelare i AHL har troligtvis inte så bra koll på tex var staden ligger rent geografiskt och vad det isf innebär.
Enligt SHLs VD, Jennie Silverstrand, kommer ersättningen till klubbarna att öka, men INTE till 60-65 miljoner. Planen just nu är att ersättningen ökar från 45 till 47 milj kronor.
Det är ju det. Det sportsliga underpresterandet i kombination med att klubben fortfarande har ett skapligt kapital, gör såklart att spelare, och deras agenter, försöker kräma ut mer än rimligt.
Frågan är om det finns någon annan klubb som varit i samma sits tidigare? Kanske Malmö när de var upp och ner ur Elitserien, men samtidigt hade lite av Percy-stålarna kvar?
Fan vad tråkigt utan några rykten…
M riktigt stendött