Tråden om #10 Martin Thörnberg

Han har varit skadad. Kanske inte har varit optimalt att sätta Christensen och Thörnberg i samma kedja då båda har varit skadade.

Jo jag vet mkt väl att han varit skadad men hur länge va han borta egentligen? Sprudlade Martin innan skadan? Sågar inget, mer orolig att han typ spelar skadad eller att annat spökar.

Jävlar vad bra #10 var igår, framförallt i andra perioden. Såg ut att spela på en helt annan nivå, stundtals.

Ungefär som när #24 sätter igång.

Blir inte klok på denne man. Ser ut som att det inte händer så mycket och man har varit stundtals frustrerad att han inte varit bättre men ändå så har han smugit upp i ledning i interna poängligan och snittar nästan 1p per match.

Fortsätt så då … antar jag :stuck_out_tongue:

Bra att han gör poäng iallefall även om de bara är assister, man är ju van annars att det är han som gör målen.

Forsätter han med samma snitt som hittills så landar han på ca 13+27=40 poäng. Fler poäng har så har han bara gjort en säsong och det var 2010/11 med 25+19=44 poäng. Han brukar dock göra fler mål, mellan 2007/08 och 2010/11 gjorde han 20 mål eller fler varje säsong. För att han ska kunna göra det igen så måste det finnas en bättre playmaker i hans lina. Frågan är om det behövs eller inte?

Haha ja. Många fans tycker det är en ganska blek säsong av #10 - och då snittar han ändå 0,8 poäng/match så nåt rätt måste han ju göra :wink:

Tänk om han fick igång målskyttet också…

Nu är smekmånaden över och det är dags att börja prestera! (rent insats-/jobbmässigt)
Visst poängen må trillar in men Martin’s spel är förjävla lojt! Jag tror exempelvis inte att någon som såg dagens match missade hur Martin agerade i närkampsspelet och hur värdelös hans backchecking var. Jag tror faktiskt att en berusad Mikko Luoma skulle kunna åka åttor runt Martin, så som det ser ut just nu. Rent produktivt så är det svårt att klaga på Martin då han som putar in poäng ganska frekvent. Även om jag gärna hade sett fler mål. Något som jag dock tror kommer lossna. Defensiven är dock förjävlig och jag hoppas innerligt att Martin kan steppa upp för just nu så agerar han likt en 20 kg potatissäck i närkamperna! S

Gör en bedrövligt medioker säsong enligt mig.
Ok, poängskörden på sin absoluta höjd möjligen godkänd, men han gör inga mål och han tacklas inte.
Vidare backcheckas det inte och han tappar ofta balansen…
Ser allt annat än ut som den gamle Thörnberg…

Skärpning, tack!

Alltså jag tycker ändå att det är en lite blek säsong. Inte för att han inte gjort poäng, för det har han. Men det som jag är mest missnöjd över är väl poängfördelningen, det borde varit 17 mål och 8 assists istället för tvärt om som nu. Han ska göra mest mål inte assists.

Japp sedan jag skrev det inlägget för en månad sen har få saker blivit bättre. Snarare tvärtom. Han hade ändå några bra matcher runt jul/nyår med mycket poäng men sen dess har det vatt blekare än en engelsman på gran canaria.

Tycker han har fått chansen i första linan nu och jag har sett tillräckligt för att vara övertygad att han inte förtjänar den rollen. Som nån skrev i en annan tråd, testa Lias i första linan. Eller om det ska va nån lite mer rutinerad, varför inte Stenlund som gjort det bra på sistone.

Thörnberg kan spela sig tillbaks till toppen från 4:e linan.

Vad Thörnberg behöver är ärligt talat några “billiga” mål som kan ge lite självförtroende igen (han skjuter t.ex i särklass mest i HV). För det är till största sannolikhet i huvudet som hans formsvacka sitter. Det är rätt mycket “krav på att prestera” som hänger över hans axlar - och det är inte alls ovanligt att det då låser sig när det inte vill sig, pga vill för mycket. Det som man kan kalla för Lex Tedenby/Lex Laine.

Minns hur mycket skit de fick förra året pga inte producerade som förväntat. Om Laine skrevs det bl.a “En bedrövlig säsong sett till förväntningar.”

Om Teden skrevs det bl.a “Tycker man ska försöka säga upp kontraktet med Tedenby. Håller inte SHL-klass i den roll som han har, och med den jävla lönen han sitter på är ju det spel han visat upp bara pinsamt…” samt “Ytterligare en hemvändar-kompisvärvning som föll helt platt.”

Den här säsongen så gjorde Laine ett kanonjobb och snittade 0,8 poäng/match innan han olyckligt blev skadad. Och Teden… kompisvärvningen som inte höll SHL-klass är nu uppe i 31 p på 42 matcher (0,73p/match, 0,35 förra säsongen).

Sen ska man givetvis begära mycket av ledande spelare (eller de som ska vara ledande spelare), däremot så har jag nog lite mer förståelse för psykolgin än vad de flesta har. Med det sagt så om nån ens funderar på att man borde bryta med Thörnberg så är de idioter.

+1!

Thörnberg har iaf i perioder skapa en massa men lyckats sätta chanserna i målramen.

Blytung insats mot Brynäs och äntligen får kung #10 utdelning. Viktigt för ens självförtroende.

[size=150]Forza #10 Martin Thörnberg[/size]

Nu känner man igen Martin. Jobbig att möta, smart på isen tunga tacklingar och farliga målchanser. Bästa matchen på länge av honom om inte bästa denna säsong. Hela kedjan blev genast mycket farligare och var bäst offensivt.

Tror att Törna kommer att göra ett bra avslut på säsongen. Lagkamraterna 24, 28, kommer igång och drar igång kedjan gäller att backarna håller ihop bakåt och matar på så de kan komma loss och inte fastna i ett femmanna försvar. Han sa något om detta.

Tooootalt urusel.

Sjukt kass just nu. Vad tillför han? Nada.

Vadfan har hänt?
Han har mer eller mindre varit under isen hela säsongen med några få matchers undantag.
Sammantaget: Underkänd.

Och likförbannat huserar han i förstalinan, varför? På sitt namn, på vad han gjort tidigare?
Ska man inte förtjäna sin istid? Visst kan man ha tålamod osv men jag tycker han ser loj ut på isen och ingen energi alls.
Kroppspråket utstrålar uppgivenhet ute på isen…

Skärpning för helvete, Martin!

Inte mycket som stämmer för Martin denna säsong, är det Tedenby syndromet mån tro?
Hoppas att han spelar mycket bättre nästa säsong för sämre kan det väl inte gå…
Poängmässigt hyfsat men inte mer. FORZA MARTIN 2016/2017