Tråden om #10 Martin Thörnberg

Tyvärr så gör Thörnberg sin omgivning sämre,ett stort frågetecken denna säsong.

Thörnberg är inte HV’s problem som någån skrev i matchtråden och han är inte dålig… MEN

Han är ingen spelare som gör andra i laget bättre. Han är inte någon att luta sig mot när det går dåligt… och han verkar tyvärr inte vara riktigt på plats i år rent mentalt eller målmässigt. Det är inget tvivel att det är en skicklig spelare men han tillför just nu ingen energi och när han inte heller producerar speciellt mycket så kan jag förstå att folk är frustrerade.

Jag antar att Thörna är precis lika frustrerad som folk här inne, precis som Tedenby var förra året

Har du rökt på ikv eller?
“Jag antar att Thörna är precis lika frustrerad som folk här inne, precis som Tedenby var förra året”.

Om han är frustrerad och inte fått spelet o stämma kan han oavsett för helvete åka runt o smälla på, vara en jobbig jävel för motståndarna, backchecka, skjuta, gå på mål? Eller???
Han har garanterat över 300 tkr i månaden.
Han ska vara en ledande spelare.
Kan han inte ens åka skridskor, tackla, driva på mål så är de nog jävligt märkligt…
Hans kroppspråk är ju inte 100 heller. Ger han övriga gruppen energi?

Nä det är ju precis det jag skrev att han inte gör… läs inlägget för bövelen.

Thörnberg vann HVs poängliga i grundserien. Inte illa för en spelare som är totalt urusel. Samtidigt säger det lite om hur säsongen har varit för resten av laget.

Var han inte HVs sämsta spelare alla matcher hela säsongen? Trodde jag alla “fans” var överens om… :unamused:

nä, bara att han underpresterat sett till målskytte samt att han verkar ha fått en roll vi inte är vana att se honom i… vilket i sin tur troligen påverkar målskyttet.

Gillar Karl120 - miniatur, som startade tråden. Du är jävla sämst, varje match
Stor komik, framförallt när #10 läste det…

Jag tror inte Thörna själv är nöjd med vad han har presterat, framförallt inte i målproduktionen, sen tycker jag personligen han sett loj ut, inte riktigt på “bettet”. Tror och hoppas att vi får se en hungrig nr 10 nu när det vankas slutspel.

Jag skulle vilja vända det såhär. Thörnberg har inte riktigt kommit till sin rätt i år. Han har inte lyckats med sin paradgren målskytten. Han har i perioder sett lite loj ut. Trots detta vinner han poängligan. Fatta vilken potential det finns om han bara får fram mer av det.

(Jag drömmer om slutspelet, eller kanske lite mer realistiskt nästa säsong, där Thörnberg och Christensen (eller ersättare) får fram mer av sina kvalitetet, där Arlbrandt, Tedenby, Sundh och Önerud fortsätter på den inslagna vägen, samtidigt som Sandberg-linan börjar ösa in mål.)

Positivt tänkande, tackar. Trött på alla sågningar.

Ja, man kan välja att se glaset halvfullt eller halvtomt.

Självklart är Thörna en bra hockeyspelare. Han kan omöjligt ha gått från den har var innan/under KHL (vilket var en potent målskytt) till oduglig enbart pga Lindbom/J&J/jönnets kebabpizza. Det finns naturligtvis potential. Det handlar om att hitta den. Kanske ligger den biten mer på det mentala planet än hos de saker den sportsliga ledningen kan påverka. Lex Tedenby.

#24 är i en liknande sits, även om jag gissar att skador är en av anledningarna till årets klena spel.

Thörnberg magisk ikväll. 4 poäng.
Massor med fart, attityd, sökte närkamper och tacklingar, assisterade och målade.
Så jäkla viktigt.

Fint att se!

Håller med. En lirare som blivit dissad ordentligt och visar nu sitt rätta jag.
Viktigt för Thörnberg och framförallt HV. Lär bli oerhört viktig inför kvartsfinalen.

Ikväll var det den riktiga Thörnberg, inte finlirar-Thörnberg! Fy fan så bra han är när han spelar såhär.

Sådär, nu var Thörnberg igång :slight_smile: Tog bara 54 matcher…

Många har varit hårda mot honom i år, jag inkluderat, men när han spelar som ikväll känner man igen honom helt plötsligt. Hoppas det håller i sig för då kan allt hända.

Dags att vakna nu va :slight_smile:

Det är ändå lite fascinerande hur hårt dissad Thörnberg blivit under grundserien, trots 33 poäng (bara 3-4 poäng under hans HV-snitt) och bäst i interna poängligan. Vi ställer onekligen rätt höga krav på våra spelare :wink:

Jag tycker faktiskt att många har varit alldeles för hårda mot Thörnberg. Flera tycker han är värdelös och t.o.m att han inte borde värvats alls, alt få sparken (läste bl.a nån som tyckte värvningen av honom var på misslyckat-kontot för J&J…“kompisvärvning”). Vilket är helt absurd kritik, även om man vet att han kan mer. Men som sagt, vinner man interna poängligan så är man ju i relation till övriga spelare den som producerar mest och får då givetvis godkänt oavsett. ÄVEN om det finns mer att plocka.

Men som BlackIce är inne på fatta potentialen - och vi har ju redan fått se prov på det i åttondelen.

(sen är det ju ett problem att man kan vinna interna poängligan i HV med “bara” 33 poäng. Det är det sämsta sen man gick upp i Elitserien/SHL - om man tar hänsyn till att antalet matcher har ändrats genom åren)

Jag kan köpa viss del av kritiken, den att Thörna sett ut att ta åt sig “fel” roll, vilket hämmat hans målskytte. Nu vet vi ju inte om det bara blivit så, pga orsaker som ingen rår för, om Lindbom försökt få ur fel saker ur killen, eller om Thörna själv satt sig i den sitsen. Således skall man vara försiktig med att kritisera spelaren (för den detaljen) tills man vet mer.

Jag ser en viss likhet med denna hets och hets mot andra poängspelare som till statsen gjort det bra, men fått en massa skit här på forumet. Rhett var en av dem som fått ungefär samma sorts kritik (såg loj ut, gjorde inte andra bättre, bara tur att hans poäng trillade in, alla kan prestera med Krog och Quickie runt sig, etc etc). Vissa personer gillar att måla fan på väggen och bara se till de saker som bekräftar en redan cementerad världsbild.

Tycker egentligen inte de varit allt för många totalsågningar utan snarare lite mjuka sågningar som verkar bakas in i samma smet. De flesta är nog överens om att Thörna har gjort en godkänd säsong ändå poängmässigt. Men det är inte det man kritiserat utan snarare hans loja attityd i hemjobbet och många matcher där han sett väldigt klen och trög ut på isen helt enkelt. Man vet ju vad man sett i många år innan han lämnade för KHL sen när han är tillbaka så ser att ut att vara i sin sämsta form nånsin på isen, Dålig backcheck eller obefintlig större delen av säsongen seg på skridskorna och i en del perioder även ganska klen i närkampsspelet. Det är i alla fall det jag har förundrat mig över under säsongen varför det sett ut som det gjort. Ej hans poängmässiga utdelning för den har varit över förväntan med tanke på hur lojj han sett ut under säsongen. Tänk då vad han kan göra när han hittar tillbaka till stormform i skridsko,närkamp backcheck hur fullständigt outstanding han skulle kunna vara.

Men där vet man ju inte säkert om han nånsin hittar tillbaka till denna, visa börjar ju dala redan kring hans ålder konditionsmässigt så vi får se helt enkelt nästa säsong om han är i bättre form då, för då blir han riktigt farlig poängspruta.