Personligt poängrekord för Simon i SHL.
Det känns märkligt, jag har varit ordentligt störd av Simons sätt att spela många ggr denna vintern.
Jag tycker han har sett omotiverad och på gränsen till slö ut under långa perioder men ändå levererar han på en högre nivå än någonsin.
Som med alla Jönnet-killar blir det oftast helt orimliga förväntningar. Önerud i år, Ullström ifjol, Almqvist, Thörnberg, Tedenby med flera åren dessförinnan.
Önerud har varit en av lagets absolut bästa spelare, men när man läser kommentarer om honom tror man att det rör sig om en ettan-lirare…
Nja alltså jag har nog aldrig funderat över hur produktionen sett ut, snarare retat mig på att jag tyckt han hängt med huvudet under matcher och inte haft samma tryck i skridskor och händer som tidigare. Han gör en bra säsong, över min förväntan rent poängmässigt.
Simon Önerud är lika viktig för HV som typ Ted Brithén är för Rögle.
Han är kung och en utav de viktigaste spelaren i laget enligt mig.
Skulle inte ens byta Simon mot Jacob Josefson.
Sätt Simon i Kedjan Emil Bemström spelade i och jag är övertygad om att Simon hade vunnit skytteligan istället.
Fd HV killar som återvänder kritiseras mer än andra. Det har jag konstaterat som inte bor i stan och sällan är på matcherna. däremot följer jag 90% på C-more och kan det mesta om hockey.
Almqvist, Ullström har fått mycket skit. Tedenby både när han kom tillbaka och nu senaste året. Törnberg när han kom tillbaka.
Jag tror nog på lite mer ödmjukhet i detta. Se på LHC hur de utländska spelarna inte stod upp när det behövdes. Det vet tre rätt anonyma som fick “hattar”.
Jag tyckte bara inte det var samma Simon som lämnade oss. Jag avgudar människan, tro inget annat men ja jag har tyckt han sett loj ut under perioder. Men du, jag är jätteglad att han levt upp till dina förväntningar! Han har verkligen levt upp till mina med, speciellt rent poängmässigt. Att jag sen tyckt mig se andra saker, jag kan ha fel. Det har hänt förr.
Är orolig över våran kapten har varit ovanligt blek i säsongsinledningen känns som något hämmar honom rejält ute på isen kan det vara skadekänningar eller är bästföredatumet helt enkelt förbi?
Min uppfattning är att Önerud gör sina poäng och är med i toppen av poängligan trots ej jätte synlig under grundserien MEN när de vankas slutspel höjer han sig och mer framträdande/synlig när de verkligen gäller. Snubben är fan bara 31år och fysiskt monster.
Begär mer av en lagkapten än att endast leverera i slutspelet. Han måste visa under säsongen (behöver inte vara poängbäst) att man inte glider med. Om lagkaptenen glider är det ok att resten glider. Han skall gå i bräschen. Misstänker skada annars känns det konstigt. Var samma förra året? Nått riktigt allvarligt?
Går inte riktigt att känna igen Önerud under denna säsong. Är det bara jag som upplever att han ser betydligt långsammare/trögare ut? I hans fall beror det knappast på att han legat på latsidan under sommaren, befarar snarare att han lagt på sig för mycket muskler på bekostnad av sin skridskoåkning/rörlighet om så är fallet.
Med detta sagt så förväntar jag mig inte att Önerud skall producera 50p varav 25mål, men jag tycker att man kan kräva mer av Önerud som dessutom är våran kapten nu. Vid flera tillfällen tycker jag inte att han gjort jobbet tillräckligt ens, vilket man normalt sett alltid får av Simon. Känns som att något inte står rätt till och att han inte haft tankarna på hockeyn helhjärtat på sistone (nu killgissar jag fruktansvärt mycket och har absolut inget som styrker detta). Vad det beror på vet bara Simon och det är förhoppningsvis bara en vanlig formsvacka, men det är inte likt Önerud att spela på det sätt han gjort i inledningen.
Vet inte men nog är det skillnad att få spela med Ullström/Thörnberg (så som Thörna var 2017) jämfört med Växjös tredjecenter och en kille som spelade i ett mitten/bottenlag förra året.
Problemet är väl som det mesta med HV, att spelare tilldelas fel roller. Önerud ska inte driva en kedja, han ska inte vara motorn, utan tredjelänken. Ungefär som Thörna när han lirade med Davidsson och Jukka.
Tror vi skulle få ut mer av Önerud om han exempelvis fick spela med Ulla och Bergström.
Med all respekt. Men nog har Sandin varit rätt bra ändå, även ifall han spelade i ett mitten/ bottenlag förra säsongen? (Hvs mesta målskytt)
Även Växjös tredjecenter har varit rätt bra enligt mig. Tycker inte man kan klaga på omgivningen hos önnerud.
Tycker också att Simon ska steppa upp.
Men de är de här med kaptensbindeln, verkar som att så fort man får den, så presterar man sämre.
Tycker heller inte att de är önnerud som driver den kedjan. Utan de tycker jag faktiskt Växjös tredjecenter förra säsongen gör.
Fröberg har varit bra de senaste två matcherna. Som värvad “toppcenter” är det naturligt att han ska driva kedjan.
Sandin har också varit bra. Ojämn är väl de båda.
Min poäng handlar om huruvida det här rör sig om material för en förstakedja?
Man kan se Fröberg och Sandins prestationer de senaste matcherna utifrån en individnivå. Men man kan ju också se det från hur HV presterar som lag. Ser vi till det senare tycker jag det är uppenbart att de inte håller.
Så som HV inlett säsongen skulle jag säga att de inte räcker till. Som andrakedja, ja, jo. Fröberg tycker jag dock fortfarande i den bästa av världar placeras i en tredje
Vi vet att Önerud kan lira i en framgångsrik förstakedja i ett framgångsrikt lag. Som tredjelänk.
Ge honom rätt omgivning så kommer vi kunna nyttja hans egenskaper på ett bättre sätt.
Sen Simon kom tillbaka till Hv har han gjort 17, 14 respektive 17 mål per säsong (i grundserien). Har inte järnkoll på vilka han lirat med tidigare år, men låter lite långsökt att omgivningen skulle vara en alltför betydande faktor för hans framgång. Han lirar ju trots allt fortfarande i en offensiv kedja med två duktiga spelare.
Ja hur summerar vi egentligen Öneruds insats gångna året. Och vad lägger vi för förväntningar inför nästa?
Jag började fundera lite efter att ha läst lite “expertutlåtande”.
Jag vill absolut inte tro att “BästFöreDatum” passerats. Men tycker på något sätt ändå att tendenserna fanns den häre säsongen.
Samtidigt är han ju verkligen en klippa när det gäller mycket jobb som sällan syns. Typ den där åkningen utan puck som öppnar en yta bakom honom. Eller skymningar i slottet etc.
Och samtidigt som han ändå har en hyffsat pålitlig produktion så var det ändå ganska många skott mitt i magplattan.
Jag både hoppas och tror att han kommer synas lite mer till hösten. Och det kan nog behövas.
Han är ju en viktig spelare för HV nu precis som han varit förut. Leder laget och gör mycket grovjobb samtidigt som han stänker dit den i viktiga lägen. Visst han är inte 22 längre men fortfarande en bärande spelare enligt mig.
Kul o Simon har fått tillbaka sitt klipp i steget. Sen tror jag faktiskt med intåg av Wedin och Lias har pressen på Simon att prestera poäng lite släppt och därmed fått tillbaka lite av de som man saknat sen 2017. Lite mer fysisk närvaro så har vi guld Simon tillbaka
Jag håller med. Det verkar nästan som om det knutit sig lite efter guldet och den personliga framgången under 2017. Som om bördan av att var den ledande spelaren i HV71 blivit för tung. Jag spekulerar bara, Simon är alltid bra, men den form han var i 2017 har kanske inte uppnåtts efter det. Nu ser det ut som om han, åtminstone tillfälligt, hittat tillbaka. Jag är införstådd med att detta kanske bara är tillfälligheter och slump, men det är inte alla som kan axla att vara den ledande spelaren i ett lag som aspirerar på SM-guld varje år.
En som axlade allt var Kung Davidsson. Jag tycker inte Simon är där ännu, men jag tror nog han kan aspirera på att bli lika viktig för detta lag, på sitt sätt, som Davidsson var på sin tid. Sen kommer nog ingen spelare att bli ansedd som lika stor som Davidsson, det är en legend som fostras och jag har svårt att se att någon, någonsin, kommer att kunna bli så mycket bättre än Davidsson så att fansen kan acceptera en ny kung. Kanske när våran generation av fans ersatts av en ny, som inte upplevt Davidssons storhetstid.