Intressant att alla upplever det som att Simon varit lite sämre de senaste säsongerna, undertecknad inkluderad. Ändå har han båda säsongerna efter guldet gjort fler mål än guldsäsongen - OCH säsongen 17/18 hade han sin poängmässigt bästa säsong i karriären. Vet inte om det säger nåt om oss eller om honom, i såfall att vi ställer hårda krav men också att DAMN vilken potential han har.
Så är det ju, men vad som efterfrågas är ju en mer av en härförare. Simon har bidragit väl i produktionen av poäng men från en lite anonym roll. Så ser jag det iallafall. Han gnetar liksom på, men det jag tycker mig se nu är att han tar för sig lite mer och syns mer.
Behövs det kan man undra, för lagets skull, och inte bara för fansens? Min logiska tankesnurra säger att om vi fans ser mer av Simon som härförare, då drar det med övriga i laget mer, än om han likt Inzaghi är helt osynlig i 89 minuter och 58 sekunder, men under var sin sekund i första och andra halvlek, tåar in två mål totalt.
Ja, alltså jag håller med om det. Som jag sa, det visar ju bara vilken makalöst bra hockeyspelare han är - om han gör 17 mål och ändå upplevs som lite anonym.
Han verkar ha en jäkla återhämtningsförmåga. Han var ju utslagen och groggy även i finalserien 2017 men kom snabbt tillbaka. Jag hoppas bara inte att de kör för snabbt.
Jag tror att HV kommer att behöva satsa på att hitta en spelare som tydligare och naturligare passar in i rollen som kapten till nästa säsong och det ska inte vara Önerud, oavsett om han är kvar i laget eller inte. Han är inte, har inte varit och kommer aldrig att vara ett kaptensämne. I min mening är Önerud som bäst när han spelar utan detta betungande ansvar. Han är alldeles för osynlig i alldeles för många matcher för att vara en spelare att luta sig mot när det går trögt.
Detta har varit HVs största problem sen Davidsson la av - avsaknaden av ledarskap på isen och i omklädningsrummet.
Tycker vi hade en kapten, men han valde man bort inför säsongen.
Kan hålla med om Simon. Vi behöver nog en ny kapten. Inget ont om Önerud, men han kan inte leda en kedja, och uppenbarligen inte heller ett lag. Simon fungerar som bäst när han får vara tredje hjulet i en offensiv kedja.
Sen är ju frågan vem tusan vi ska ha som kapten i detta identitetslösa lag?! Man har redan satt ett A på urgnagaren och hockeyallsvenska liraren Christian Sandberg, han som inte håller i SHL, du vet. Så det verkar ju inte finnas så många alternativ om ribban är satt vid Sandberg…
Det skulle väl vara om man fick hem Jesper Fast eller Niklas Hjalmarsson till nästa sässe…
Nej jag håller med om att det är tunnsått med kaptensämnen i den här truppen. Och jag tänker som du att man förhoppningsvis hittar någon go hemvändare som man kan ge ett C eller åtminstone ett A som kan växa till ett C på kort sikt. Önerud är hur som helst inget kaptensämne. När det gäller C Sandberg så vet du vad jag tycker…
Håller med om att det är väldigt få kaptensämnen i truppen. Hoppas innerligt att Hjalmarsson kommer hem och tar över till nästa säsong. Fram till dess kan Bergström gärna få chansen. Måste lyfta oket från Önerud.
Men är helt ärligt lite nyfiken på hur du tänker när du säger att Thörnberg uppfyller alla kriterier? Som jag skrivit i annan tråd så har Martin varit kapten i föreningen och då såg man inte mycket av hans ledarskap. Var oerhört svajiga då oxå. Gillar Martin och han är givetvis en ikon i föreningen men tycker inte han är kaptensämne för det.
Jag tror man måste väcka laget genom att flytta på Önerud som kapten. Ge C:et till Martinsson eller Fröberg. Önerud fixar idet inte. Visar noll ledarskap.
Önerud är en gåta. Sist jag såg honom ta en maxåkning under ett byte var -17 när han tryckte in sudden målet i finalen. Han ser ju aldrig trött eller andfådd ut. Han liknar mer en som gett upp hoppet och väntar på att ligan stängs pga pandemin. Klart han inte ska få ett nytt kontrakt, han ska inte bli sportchef heller.