Tråden om #18 Kevin Fiala

Håller med även om man ändå måste ha överseende med hans ålder och att det har gått snabbt. Bara det inte upprepar sig allt för ofta är jag inte orolig. Kommer bli en intressant säsong för hans del. Mycket fokus och motståndarna kommer vara på honom, gäller att hålla huvudet kallt även om det inte är lätt. En del av hans talang är att han inte tar skit, lite som Peter Forsberg (som förövrigt hade 78 utvmin i SHL vid ungefär samma ålder).

Kort och gott, han kommer antagligen att tappa humöret flera gånger under säsongen men kommer också att lära sig hantera det. Utveckling helt enkelt. Hoppas att tränarteamet och även Mackan Nilson hjälper honom.

Jag är inte alls orolig över Kevin. Om några år när han har en given plats i NHL kommer han förmodligen ha lärt sig att hantera sina känslor.

Det jag syftar på och bryr mig om, är tiden här i HV71. Men förhoppningsvis väger hans talang över och kan således kompensera sin taskiga attityd med poäng.

Nu har Fiala antagligen stött på svårigheter för första gången i sin korta karriär. Innan har det varit silkesvantar, gräddfil och räkmacka för den här grabben men den senaste veckan har det gått trögare för honom.
Han blev cuttad från Nashville och inskickad i omklädningsrummet av coach Johansson. Det ska bli intressant att se hur unge Fiala tacklar det här. Förhoppningsvis tar han det på rätt sätt och ser till att åka åttor runt Leksandsbackarna på torsdag.

Kämpa på grabben!

Jag förstår frustrationen hos Fiala när han kommer hem och tror att han ska äga banan och inte får till någonting. Det är därför det är farligt när folk snackar upp spelare för mycket. Han känner troligtvis en stor press på att leverera och kanske vara den främste i laget efter alla skriverier om guld och så vidare när Fiala är tillbaka. Hoppas han tar det på rätt sätt och förstår att även om han är en skicklig spelare att han inte är bättre än någon annan om han inte spelar för laget. Problemet är att många spelare är så ivriga att visa upp sig för att dom vill spela någon annanstans nästa säsong eller visa fansen att dom är vad vi tror dom är så att lagspelet faller ihop. Det är det AJ är där för att få alla att spela för laget först. Då kommer poängen komma för dessa spelare ändå.

Fiala har en stor talang men är oslipad och har lite “diva” aktiga egenskaper. En hårdhänt och disciplinerad tränare är nödvändig för att lära upp en sådan spelare, men man måste också låta han spela sitt spela och “låta” han göra misstag. Balansgången är svår lätt att man tippar över gränsen på båda håll. Både från tränare och lagkamrater. Hoppas Campoli kan fortsätta med att “läxa” upp han. Antagligen därför Campoli är assisterande.
Om Fiala blir mer ödmjuk kommer han bli en stjärna i NHL tro mig och jag tror han kommer lyckas. Och AJ kommer vara en perfekt tränare för honom i detta läge och han kommer säkert tacka honom när han blir äldre trots han kommer vara sur på honom några gången denna säsong, tror ej detta är sista gången AJ kommer markera mot Fiala…

Väldigt vad uppförstorat detta blev tycker jag. Tycker han för det mesta håller sig till det han kan, ser inte honom som en diva alls.

Han har en del att jobba på när det gäller attityden och sitt kroppsspråk. Speciellt när det inte går hans väg. Måste lära sig att behärska humöret bättre och inte ta dumma utvisningar. Spela för laget och inte enbart för sig själv. Att folk slår en felpass / dribblar bort sig ibland gör absolut ingenting, speciellt som junior. Det hör till utvecklingen :slight_smile:

Jag tror det kan vara nyttigt för Fiala att rikta in sig på lördagens match. Få nån mer träning med hv efter resor och camper. Landa lite efter att vara så nära att nå en dröm o slå sig in i NHL.

Revansch.

Jaget har blivit större än laget för Fiala!
Dax att visa vem som bestämmer och placera han utanför laget så han inser att
vad han behöver göra!

Som sagt! Jaget har blivit större än laget och AJ petar Fiala!
Skicka han till Nashville och ta hem Jouensuu istället!

Kom å tänka på det nu, vi tappar väl Fiala 5 matcher eller vad det blir under JVM. Inte sett någon tweet elr liknande om att han är uttagen men det tar jag för givet. Lite tråkigt då jag tycker han skärpt till sig senaste matcherna men vi har ju forwards så det räcker till och blir över ändå.

Det får man väl förutsätta att han kommer göra.
Jag uppfattar det som att VM-laget inte är spikat, sett till antalet spelare, men det känns ju inte helt otroligt att han slår sig in i år också (han får väl ändå anses något vassare idag jämfört med samma tid förra året).
swiss-icehockey.ch/SIH/natio … 0_news.php

Fiala är uttagen i den preliminär truppen på 31 spelare, den slutgiltiga truppen kommer bantas ner till 23 spelare (efter deras träningsmatch mot Kanada den 23 december) men med största säkerhet kommer Fiala spela JVM.

Kevin hoppas alltså på att få åka över redan efter JVM.

Vad tror ni?

Kul att han är entusiastisk men han är inte redo, enligt mig. Tycker han har mycket att jobba på innan han åker till andra sidan Atlanten.

Han är väl ju redan där? :wink:
Skämt åsido…

Han är inte redo för NHL och jag tror att han kommer få vänta ytterligare en säsong på sin debut.
Frågan för mig är om han väljer/blir placerad i AHL nästa år framför HV71?
Jag kan inte se att Nashville sätter han i en topp lina utan att försäkra att han producera och agera moget med ansvarstagande och det faktum att han har lagkamrater runt om sig.
Han behöver framförallt bli en jämnare spelare samt mer av en lagspelare.
Älskar Fiala när han får igenom sina dribblingar o gör det magnifika, men avskyr att han ibland (i vissa matcher, hela tiden) är så puck-kär så den kommer i motståndarens händer. Då gäller det också över hela banan…

Kevin ska vara en artist, självklart, men för att bli en så måste han jobba ordentligt på just den biten om ansvarstagande.

Jag hoppas på Schweizaren i HV-tröjan nästa år och tror (om nu inte han helt plötsligt explodera och blir den spelaren jag är övertygad att han kan bli) det finns möjligheter till det.
Men “Preds” har sista ordet så…

Var har du läst/ hört detta?

Som jag ser det har Fiala otroligt långt till NHL och det handlar i första hand om attityd. Och det Fiala allt som oftast visar är taskig attityd. Beter sig som en bortskämd liten skitunge och blir grinig så fort han inte får som han vill.

Jag tycker inte att han har bidragit med så himla mycket i år och HV klarar sig utan honom om han nu skulle dra. Se bara senast mot SAIK.

Vad har gett dej uppfattningen av att han blir grinig så fort han inte får som han vill? Själv tycker jag att han verkar mogna mer och mer och i senaste intervjun med AB så sa han själv i alla fall att han förstår varför han blev petad senast och att det inte är okej.

Därför att han gör dumma grejer på isen när han hamnar lite ur balans och tar då dumma utvisningar. Se bara mot Ryssland igår. Fick en liten knuff i samband med avblåsning och överreagerar totalt och åker ut. Ska en stjärna bete sig så? Han ska väl hjälpa laget genom att vara på isen, inte i utvisningsbåset.