Tråden om #19 Henrik Borgström

“You’ve been here before, you have a band to Jönköping”

:sweat_smile:

8 gillningar

Freijd är kung, även på svengelska. Det finns inget han inte briljerar inom.

5 gillningar

Han har säkert snackat mycket finska senaste tiden, som påverkar engelskan.
Ju mer han pratar engelska så kommer han in i den amerikanska tugget…:smiley:

”You have a band with Jönköping?”:joy:

1 gillning

Bygdens son, kan bara bli succé.

1 gillning

Bara hoppas att Borgström är rejält nertränad efter den långa säsongen och att han kommer upp rejält. Vet att han hade en lång säsong och sen uppdrag i Finland innan han anlände.

Men han måste upp i fart och aggressiviteten om han ska tillföra oss något.

Tycker dock man ser i pp att skills finns. Jag tror vi kommer tok såga honom 5-7 första matcherna sen tror ja de kommer börja vända. Men kan ju även bli pannkaka med i alla fall den där första pannkakan som alltid blir dålig.

2 gillningar

Ändå kvarstår känslan att han är något överskattad. Som sagt man ser att han har skills och skridskoåkningen men har han rätt karaktär och grit för att vara en ledande spelare i SHL?

Får väl låta honom växa in i det och återkommer med bedömning efter en 10-15 matcher

Skrev det i säsongstråden för några veckor sedan:

Är så säkert att Borgström kommer att göra många poäng? Han har vad jag ser typiskt legat på runt 20 poäng på 50 matcher. Senaste säsongen i Bears var det 6(!) renodlade centrar i laget som gjorde fler poäng, 30-60 poäng, än Borgström på 21 poäng (55 matcher).

Borgström är nog mer värvad för att han har en koppling till städerna och lagom bra så att han kan bli kvar en längre tid, snarare än att vara en jättebra och poängstark 1:a center offensivt.

Och med det sagt verkar vi gå mot ytterligare en säsong utan en proper förstecenter.
Jag hoppas att jag har fel, men hur många gånger kan en förening göra samma misstag?!

3 gillningar

Borgström kommer bli kanon. Men ge honom 10 SHL matcher iaf. Han har en väldigt kort försäsong och ska ställa om till stor rink.

1 gillning

Så sa du om Vigneault också :wink:

Jag köper att Borgström haft en stökig försäsong. Men vi kan ju alla vara överens om att det inte ser särskilt lovande ut. Den viktiga frågan nu är om Borgström är den typen av spelare att det bara är att slå på en knapp när allvaret börjar?

Jag tror dessvärre vi inte har råd med en svag Borgström de inledande tio omgångarna. Så tunn är truppen.

2 gillningar

Ja det har varit stökigt för Borgström och det är väl som med många andra att man får ge det lite tid med omställning, och i det här fallet även att komma ikapp med träningen. Helt klart behövs ju ett lyft dock!

Tur för HV:s del att både Nättinen och Tikka hittills visat att de håller för spel högt upp i laget, och att både Moelgaard och Stakkestad börjat väldigt lovande som centrar. Bygget är betydligt bredare och spetsigare än ifjol så nog ska vi kunna ha lite tålamod med Borgström.

1 gillning

Enig. Och det var det som flaggades för innan, och som fortfarande inte är tillrättat.

Många har sågat mina sågningar av Borgström och skyller på en ”kort försäsong”.

Men vi kan väl vara eniga om en sak, på 5 matcher så hade vi sett en gnutta potential som han besitter, vilket vi inte gjort. Jag tror på flopp dessvärre.

Jag hoppas faktiskt att Borgström blir flipp!!! :wink:

3 gillningar

Tillrättat. :wink:

Jag tror det kommer bli alldeles kanon med Borgis så fort AP kommer tillbaka. Flertalet gånger har jag sett honom lägga otroligt fina pass men ingen har kapitaliserat på dessa. Borgis ska inte vara “synlig” genom grit utan skill! Vilket är bra mycket svårare att komma in i jämför med att sänka en käftande Quenneville. Även om detta är minst lika mycket uppksattat!

Jag säger Flipp fram till dess att Borgis har:

1. Spelat minst 4 matcher med AP/Brännan.
  2. Fått känna trycket från ett fullsatt HG.
  3. Bott två månader i JKPG.
  4. Spelat 5 SHL Matcher hemma/borta.
5 gillningar

Jag tycker Vigneault kom igång i slutet av säsongen om än allt för sent. Tycker han var en av de bättre efter tränarbytet då man spelade en enklare hockey. Men jag håller med, det ska inte ta 40 omgångar för en tilltänkt andra/tredje center att prestera på SHL nivå. Summa summarum så var det en tokflopp då man slår ut det över hela säsongen. Men det ska bli intressant att se vad han uträttat i MoDo. I detta läget känns det ändå rätt att man släppte honom istället för att förlänga och bryta med Nättinen. Nättinen ser ut som en helt ny spelare.

Då Borgström är tilltänkt första center så är det enormt viktigt att han kommer igång snabbt. Han och AP ska leda laget offensivt. Jag tycker Borgström har många av ingredienserna för att lyckas: fina händer, storlek och ok skott. Ännu är jag inte orolig, hoppas jag har rätt, annars får du gärna komma tillbaka och håna mig efter 10 omgångar :slight_smile:

1 gillning

Jag vill, som med alla spelare, att Borgström blir SHL:s största stjärna. Men just nu finns det lite frågetecken.
Sen vet jag inte om Nättinen varit så djävulskt bra på försäsongen som många vill få det till. Han har varit bra i ett lag som inte direkt imponerat. Sticker han ut för att han är en kandidat till att leda en toppkedja, eller sticker han ut för att vi inte har så mycket annat?

Vad gäller Tikka tycker jag man sett alldeles för lite för att dra någon slutsats om huruvida han är en toppspelare. En bråkstake, ja. Men en toppkedjespelare? Högst oklart.

3 gillningar

Tycker en rimlig förväntan är att Borgström presterar som en andracenter. Allt mer än det är bonus.

Tror det är bättre att försöka hitta 3-4 bra centrar än att tokjaga en förstecenter även om det vore idealiskt.