Tråden om #19 Henrik Borgström

Nubben värvar åt fel håll :joy: Är väldigt orolig om Borgström drar.

När jag skriver ”gå igång”, då menar jag så som truppen är nu med nuvarande centersida och backsida, att det är den vi ställer på is i september,

Då är det ett stort underbetyg att stå såhär nära premiär med en inkomplett C och backsida.

Fast du kan inte äta kakan och ha den kvar? Om du vill ha truppen klar och värva så bra spelare som möjligt kommer det vara spelare som är på gränsen till NHL, och ha sådana här klausuler. Hade varit samma situation om vi värvat Lias eller någon annan. Men visst kan man fylla hela truppen med HA-spelare.
Så antingen underbetyg för att truppen inte är klar, eller underbetyg för att truppen inte är tillräckligt bra?

1 gillning

Underbetyget till att vi är så nära premiär utan att vi har en susning om vilka spelare som skall fylla platserna, finns det ens en plan?

De platserna som i min värld kan vara avgörande ifall vi når klubbens mål om slutspel, eller om vi får slåss för vår överlevnad återigen.

Man säger att det är andra förutsättningar när man avslutade tidigt, likt förbannat sitter vi här och truppen ser inte ett skvatt bättre ut än den vi avslutade skitsäsongen med.

Läs om.

1 gillning

Det WSH gjort är att dom har gett Borgström ett kontraktsförslag.
Han måste givetvis signera det själv, vilket jag har svårt att se när han skrivit på för HV.
Det positiva med detta är att vilket NHL-lag som helst inte kan ge han ett kontraktsförslag utan att gå via WSH, då de behåller hans Nhl-rättigheter.
Så, om jag förstår det hela rätt, så kommer han inte att vara utlånad till HV71 som Lias var, utan “våran” spelare.
Jobbar inte hos NHL så jag kan inte säga till 100%, men så uppfattar jag det och kan absolut ha fel.
Håller helt med om att efter så pass lång tid så imponerar inte Nubben. Centersidan känns väldigt oviss, likväl som backsidan.

Var står det att Borgy har en out-klausul i kontraktet?

På Expressen

Hmm, man undrar vad avtalet med NHL är värt om det går att avtalas bort.

Vi får hoppas han släktningar talar honom till rätta

Det sa jag aldrig heller.

Han kan säkert acceptera det, samtidigt som jag personligen har svårt att se att han accepterar ett likadant tvåvägsavtal med antagligen ingen speltid i NHL. Framför honom i hierakin just nu är Bäckström, Kuznetzov, Strome och Kubel.

Samtidigt så visst, det kan ske. Caps haft en dålig säsong och skulle vilja bygga om mer, men då erbjuder du inte tvåväg till någon du vill bygga på.

2 gillningar

Han pratade väl även om flyttkaos i någon artikel? Förmodligen JP. Känns orutinerat att flytta ut om man ändå kommer hugga på minimumbudet.

Precis. Det finns knappt idag att spelare är stjärnor i SHL utan att vara aktuell för Nordamerika. Detta är egentligen inte alls konstigt. Som sagt kan det ju vara likadant med Ranta, Hållander etc. Undrar ju lite vad Nubben menar med klausul men…

Du tror inte att det finns rätt många som är trötta på att höra att HV: “kommer komma sist, åka ur och hela föreningen gå i konkurs” varje gång det blir någon som helst motgång eller rykte om eventuell motgång?

Personligen tror jag att, om det varit Washingtons önskan att Borgström skulle spelat där nästa säsong, det redan nu fanns ett påskrivet kontrakt och inte ett QO.

Se på de spelare som har samma situation som Borgström. Janmark, Fast, Jacob Petersson m fl. Kontrakt rakt av och inget (hängande QO).

Men, men, men. Dessa klausuler hit och dit gör ju att att allt som rör övergångar, till 100 %, dikteras av spelarna och deras agenter. Och NHL.

2 gillningar

Du har en poäng med att sannolikheten kan bedömas baserat på vilken typ av kontrakt som erbjuds. Självklart är sannolikheten mycket högre att Henrik lirar hos oss efter påskrivet kontrakt här, samt ett sämre erbjudande från Capitals än de fått som du nämner ovan.

Men vi människor är duktiga på att se mönster i helt slumpmässiga händelser (moln) samt leta faror i osäker terräng (gräs). Så. Oavsett vad vi skriver och spekulerar om just nu så kommer det svida lite framgent. Vi är inte top dog och således kan vi när som helst bli av med spelare som LaLeggia, Henrik, Emil etc. … hugaligen… så gäller det nog Ortio oxå…

att man skrev in en klausul i kontrakten att han kan lämna efter 15 juni kan detta inte komma som en överraskning och att Borgström heller vill spela i NHL/AHL. Dett var nog ett krav från hans sida nu får vi se om han accepterar eller inte. Hoppas bara inte Borgström får nån ev sign bonus från hv o drar direkt

Man får hoppas att den endast QO som är relativt dåligt för bara ha kvar hans rättigheter.

citatet från Nubben “Att vi inte gett upp hoppet än” låter inte positivt ur HV synvinkel

Oavsett vad så måste ju saker och ting ha förändrats sett ur Capitals perspektiv.

När Borgström började ryktas till HV förde han väl en rätt anonym tillvaro i AHL?

Nu var han högst delaktig i att säkra Calder cup. Klart som tusan det ger ett eko till Washington.

Så. Frågan är ju om Washington plötsligt har en plan för Borgström, något de inte hade för ett par månader sedan, vilket de nu är redo att presentera? Beroende på vad kan ju också Borgströms intresse för ett tvåvägskontrakt komma att förändras.

Sen med lite helikopterperspektiv är ju det här, som vissa redan påpekat, en större fråga än just Borgström. Hade center- och forwardssidan sett bra ut tror jag inte folk reagerat lika starkt på dagens nyhet.

1 gillning

McMichael och Lapierre ligger väl också bra till?

Intressant ändå att Borgström på 5 minuter gick från att, enligt många, vara en svag förstacenter i SHL, till mer eller mindre garanterat förlorad till NHL i mångas huvuden. Vad ska Washington med en sån medelmåtta till, undrar man ju helt klart.

Det blir ju märkligt när Nubben är kass som värvar för dåliga centrar, och kass för att de för dåliga centrarna eventuellt drar till NHL.

14 gillningar