Tråden om #21 Mattias Tedenby

Tedenby ska naturligtvis hem i det läget. Sen är det Nubben som i slutändan gör en felbedömning och ser honom som en ledande spelare. Vi hade kunnat ta in Teden och på det värva ytterligare en klassforward. Det ena utesluter inte det andra.

1 gillning

Tedenby…lön ca 275 k. En till klassforward à ca 275 k.

Tror penningfrågan utesluter det andra, tyvärr.

1 gillning

Ja. Och det visar vilken felbedömning Nubben gjorde redan för ett år sedan. Teden var inte värd de pengarna då och han är inte värd de nu.

Bra jobbat av Tedens agent, mindre bra jobbat av Nubben. Jag tror som sagt fortfarande att man hade kunnat få både Teden (till en rimligare peng) och en klassforward (det var vi ju uppenbarligen ändå tvingade att lägga pengar på med tanke på hur dåligt lagbygge vi hade). Men Nubben la alla ägg i samma korg och låste pengarna i Teden.

Sen om Teden tackat nej på grund av för dålig lön eller liten roll. Jag vet inte om jag gråtit floder då. Jag hade nog faktiskt köpt om HV backat ur då. Redan när Teden skrev på var många av oss överens att vi var glada över att han tillbaka, att det var viktigt för föreningen, men att vi inte skulle förvänta oss mängder av poäng från Tedens klubba då han alltid varit som bäst när han haft en mindre och fri roll i en tredjekedja.

Hälften så bra som PC men dubbelt så dyr.

Typ så.

Tycker vi borde avstått helt faktiskt då han aldrig hade accepterat ett kontrakt som hans spel motsvarar.

Typ 100K i månaden.

Jättemiss av Nubben.

1 gillning

Det där är ju åsikter som bygger på “att man sitter med facit på hand”.

Tedenby kom ju de facto, från tre bra säsonger i Schweiz och KHL, med poängen 37, 35, 32.

Det är väl utifrån det man skall bedöma både hans lön och om det var en jättemiss av Nubben.

Med det sagt…hoppas Tedenby är jävligt revanchsugen och gör sina 30 + poäng.

Och ja, jag tycker hans lön är för hög.

2 gillningar

Nej. Exempelvis CROHB ifrågasatte detta innan Tedens signatur på kontraktet knappt hunnit torka.

2 gillningar

Tycker att kontraktstiden är det stora problemet. Han har ytterligare 3 år kvar…

Lugn nu, han gjorde det ju bra förra matchen, såga när sågas bör. Ge han lite beröm istället när han gör nåt bra! Han kommer göra sina 32 poäng i år var så säkra.

Hög lön ja. Men Tedenby är en kultspelare. Hans värde mer än de poäng han gör. Han är en av få låg och medel intresserade supportrar vet vem det är i ett gäng med legoknektar. Folk behöver namn de känner igen om de ska gå på hockey. Sen tror och hoppas jag att han kommer studsa tillbaka denna säsong. Många behöver en säsong att anpassa sig efter att ha spelat i KHL eller Schweiz. Dock kommer han aldrig att bli en man för vår leadingline.

5 gillningar

Nubben kunde inte låta Tedenby gå till ett annat SHL-lag. Detta är en värvning som föreningen HV71 och styrelsen får stå för. Dessutom betalas del av Tedenbys lön/sign on av sponsorer.

1 gillning

Bra match av Teden, är med och skapar farligheter med sin skridskoåkning, precis som man vill se.spelar han såhär match efter match så kommer han göra sina 30+ poäng

Vad kan Teden tjäna? Vad får man ut av det?
Jag anser att Tedenby har passerat bästföredatum och bidrar inte alls med det han gjorde förr. Skapar inget och blir lätt av med pucken.

1 gillning

Jäkligt osäkra källor, men har hört att han har en månadslön 315.000:- skattat och klart från en bekant som är väldigt aktiv inom Björklöven. Hur han har fått fatt i vad Tedenby har i lön vet jag inte, därav osäker källa.

Med denna lönen skulle han typ ha bäst lön i SHL, så sjukt jävla oklart om det ens kan vara i närheten av sant hehe…

Skattat och klart kan väl bara tolkas som att han skulle ha 315 000 efter skatt?

I så fall skulle HV lägga 865 000 på honom varje månad, vilket såklart inte stämmer.

1 gillning

Ungefär det jag tänkte också, låter helt sjukt haha! Är ju i princip en topplön i NHL.

Även om det inte är ”skattat och klart” så är det en sjuk lön sett till vad övriga i SHL har

Hur långt kontrakt har tedenby och hur rimligt eller orimligt är det att det skulle brytas om prestationen inte höjs?

Den här säsongen inräknad, tre år kvar.

Rimligt eller orimligt. Men kommer inte Teden upp i nivå i år så kommer vi nog närmare en brytning.

3 gillningar

Svårt att se en sämre värvning sett till kontraktslängd och lön kopplad till prestation. Sämsta ever troligen och då är ändå konkurrensen mördande.

Katastrof verkligen och jag tror vi får ut mer av en junior, Träff / Pettersson, för mindre än en tiondel av kostnaden.

Helt ofattbart att ge honom det kontraktet till den lönen. Vad trodde man egentligen?

Sen att han spelar PP är ju fullständigt absurt. Jag tror t o m att Seppälä gjort mer poäng och bidragit till ett bättre PP i den rollen.

2 gillningar

Undviker långa avtal efter Ledin-affären

Så här resonerade Stillman och HV för tio år sedan i samband med att man bröt med Per Ledin. Sen fick vi Nubben: “Det är inget att hymla om, let’s go back in time”

Jag kan tycka att det är fel att säga så. För myntet har ju alltid två sidor. Fram till förra säsongen (som var skadefylld) har Tedenby ändå gjort det bra såväl i HV som i Schweiz och KHL.

Han har byggt upp sitt marknadsvärde och om inte HV betalat det dom nu gör, så hade vi kanske sett honom spela (och kanske göra succé) i LHC, Växjö eller Rögle eller nåt annat lag. Nubben kan ju bara inte säga nej till en sådan HV-ikon det första han gör, oavsett lön och kontraktslängd, när han nu vill hem. Det är bara att köpa.

Tycker Tedenby ändå började säsongen bra, men en skada, troligen ljumskar, har ställt till det lite, så jag är i alla fall beredd att ge honom lite mer tid innan jag sågar honom. Vi kan väl alla hoppas att han blir “den gamle vanlige” Tedenby.

Sen håller jag med om att han inte borde spela PP.

4 gillningar