Tråden om #21 Mattias Tedenby

Håller inte med om att det går att förstå att ge Tedenby som 32åring ett fyraårskontrakt med lön som motsvarar en spelare i förstakedjan. Aldrig.

Att ens tro att det är rimligt och gälla till han fyllt 36 år är bara dåraktigt. Hade det varit till en tredjedel av kostnaden så kanske man kunde chansa.

Att han kunde gått till en konkurrent och gjort succe, inte en chans. När han var som bäst så var inte värd dessa pengar, ingen effektiv spelare. Sen om det funnits någon annan sportchef som betalat har jag svårt att tro men hade ju varit bra om vi försvagat en SHL konkurrent.

En bra sportchef gör inte detta. Finns många exempel på bra sportchefer som tackat nej till svindyra hemvändare. Annars är det ju enkelt att vara sportchef och bara göra det enkla hela tiden.

Man kan ev tycka att det finns förmildrande omständigheter till detta monsterkontrakt men faktum kvarstår. Betala förstakedja lön till Tedenby är i alla lägen vansinne. Bra agent och urkass sportchef.

Sen att han dessutom används som den dyra spelare han är är ju fullständigt vansinne. Låter otroligt långsökt att det skulle vara inskrivet i kontraktet men ser ju onekligen ut att kunna vara så med tanke på hur han används.

Så som han presterat så ska han ju vara max i en fjärdekedja eller helt utanför laget. Även om han skulle göra en och annan poäng framåt så är ju detta en megaflopp sett till kostnad.

Vad är månadslönen i detta monsterkontrakt? Vore ju intressant att veta.

Går ju inte att veta exakt men ligger i nivå med Andre. Är pension och annat men i toppklass i SHL.

Runt 300K i månaden, ev något mer. Dessutom ett fyraårskontrakt!!
För en då 32 åring!

Kunde ju fått mer för pengarna om man säger så.

Prestation motsvarar långt ifrån ett sexsiffrigt belopp.

1 gillning

Samtidigt. Tedenfart ÄR HV71. Sånt är viktigt oxå, men visst, prislappen är för hög sett till prestation.

6 gillningar

han har väl ett gigantiskt värde för varumärket HV71 - många sponsorer och samarbetspartner som gillar teden osv

Samtidigt. Det hade nog Ledda också. Det finns naturligtvis en gräns. Jag tror den gränsen går någonstans efter denna säsong. Tedenby måste steppa upp. Helt klart.

Jag förstår hur du tänker min vän men är han inte bättre än såhär så måste vi “kill our darlings” så att säga. Det är frustrerande och nästan provocerande att han har så bra betalt sett till prestation. Jag vill helst se Tedenby utanför laget helt

Eftersom Teden är en likeable person så kanske han klarar sig i omklädningsrummet, men i en situation med stora egon så kan jag tänka mig att det kan skapa en obalans. Den enda som kan bära en lön i Tedens nivå är Andre p enligt mig. Han är både HV och bäst i laget.
Känns verkligen inte hållbart att det ska vara såhär i flera år till.

Tycker dock det är svårt att skylla på nubben här då det framkommit att flera faktorer spelat in utöver att Teden är HV71, så som sponsor som lär ha haft något att säga till om?

1 gillning

Problemet är att vi får ta den ekonomiska smällen själva om vi väljer att sparkar ut honom. Tror inte sponsorerna som är med och betalar Tendens lön kommer hjälpa till och köpa ut honom. Så det kan till och med bli dyrare för HV att sparka honom än ha honom kvar. Vi måste ju även skaka fram pengar för en ersättare. Så jag tror Teden blir kvar om inte han får intresse från Schweiz.

1 gillning

Det låter riktigt illa. Vilken sists man satt sig i

Om nu Tedenby har problem med ljumskarna så det hämmar hans spel ska han inte spela med OSL och agera sänke.

Vill man förlora matcher eller vad är det frågan om?

1 gillning

Tedenby nya hackkycklingen!

1 gillning

Är nog bäst att heja och stötta och hoppas att han lyfter. Känns dumt och göra som Frölunda och sätta folk i frysboxen och fortfarande betala lika mycket lön.

2 gillningar

Trams, Teden presterar på en nivå som inte är acceptabelt, han måste prestera, speciellt med den prislappen han har.

5 gillningar

Tycker det är en jäkla skillnad på Tedenby och tidigare “hackkycklingar” som varit från bygden. Spelare som Thörna, Pettan, Almquist med flera har ändå levererat. Att de inte motsvarat folks alldeles för höga förväntningar är en annan sak.

Tedenby levererar inte alls. Förra året och just nu.

4 gillningar

Det har bara gott 2 matcher ännu, det kommer!

Bara att hålla tummarna för allas skull. Måste vara tufft som fan för Tedenby själv.

2 gillningar

65 minuter och 45 sekunder är han uppe i utan att producera en poäng i powerplay.
Svårt att ta reda på vad SHL-rekordet är men det är ändå en anmärkningsvärd siffra.

Edit: Förstår jag statistiken rätt har han inte varit inne på ett mål framåt i PP men det kan väl ändå inte stämma!?!

Edit 2: Statistiken ser rimlig ut för alla andra spelare. 0 plusmål på över en timmes spel i powerplay. Imponerande.

Edit 3: Tedenbys pass till 4-0 var grym, var inne och kikade på statistiken så ville egentligen inte leverera Tedenbysågning nummer 1000 men blev fascinerad av mängden tid utan mål framåt. Tycker det är ett tränarproblem och inte spelarproblem.

1 gillning

Helt ofattbara siffror. Över 1 timmes spel i PP och 0 poäng!!!??

Förstår inte alls hur man resonerar när man ständigt låter Tedenby få tid i den spelformen…

1 gillning

Det låter helt vansinnigt. Hur fick ni fram de siffrorna?

Jag tror det är nån mental grej med Teden. Så dålig är han inte. Men alla ser ju att det låser sig totalt i PP framför allt. I lördags slog han bort pucken typ 4 gånger på närmsta motståndare i ett PP.

1 gillning

Vet inte varför men om någon kommer ihåg “Rädda Joppe” så kom jag att tänka på den nu. Rädda Tedenby! Låt honom slippa PP, jag tror det blir lättare för honom att få resten att släppa då när han slipper något som verkligen inte passar honom.

2 gillningar