Tråden om #21 Mattias Tedenby

Precis!
Teden ska inte vara en dangler, för att använda tv-spelsbegrepp. Han är som bäst när han river och sliter i forecheck och i anfallszon. Precis som i bumbibjörnkedjan. Det var inte dragningar eller finter som var framgångsreceptet då utan hårt jäkla arbete tillsammans med övriga två i kedjan där de släppte pucken till varandra snabbt och visste var de hade varandra. De kunde ju snurra runt i flera minuter i anfallszon utan att motståndarna hade en chans att få tag i pucken.

2 gillningar

Jag håller med, när Teden är som bäst så roffar han åt sig pucken och gör bort en gubbe direkt med en dragning och därigenom köper sig tid för att släppa pucken. När Teden är dålig så gör han en extra dragning och tappar istället för att släppa pucken, sen blir det spelvänding emot.

Grabben har enorm teknik, men ibland hinner hans speluppfattning inte med. Därför ska han använda tekniken till att köpa tid för att hans speluppfattning ska hänga med.

2 gillningar

Tycker faktiskt man ska försöka bryta med Teden, han är ett STORT pengar läckage, de pengarna hade kunnat hjälpa laget betydligt bättre än den valutan vi får ut på Tedenby.

Största problemet är att Teden har inskrivet i sitt kontrakt (inte sant) att han ska spela i nån av topp två linorna.

Även när Shore är klar kommer vi säkerligen få se Tedenby finta bort sig själv i andralinan på Lenc bekostnad.

1 gillning

Tedenfart är viktig för vår identitet. Problemet är inte spelaren, utan tränaren. Låt oss fixa tränaren. Sedan vet vi inget om den ekonomiska biten, ty det är sponsorer inblandade.

7 gillningar

Expressen/galenhöken har väl indikerat att det rör sig om en topplön i SHL likt den AP får.
Har man förhandlat till sig detta så sätter man onekligen ganska stor press på sig själv att leverera.
Alla spelare har dippar, och det kan finnas bakomliggande skador etc som gör att man behöver ha tålamod. Här börjar det dock att sakta tryta för min del.
Blir också lite orolig att man skickar dåliga signaler till andra spelare i truppen om man allt för länge ger spelare roll efter nr på ryggen.

Tycker HV ska släppa Tedenby om det är möjligt utifrån ekonomi och spelarmarknad. Jag ser inte att han gör ett tillräckligt bra jobb utifrån den roll han har, utifrån den roll som han möjligen kan ha. Hade han haft fysiken hade det varit en annan femma, nu har han inte det och då är det svårt. Det är ju en spelare som ska stå för skicklighet och att bryta mönster, men som inte är tillräckligt vass för det på SHL nivå.

1 gillning

Har inte väl insatta personer redogjort det 100 gånger snart att Hv inte betalar lönen, utan sponsorer. Så han torde vara en av våra billigaste spelare…

2 gillningar

Fast när sponsorer går in med stora pengar för en spelare så har man ju en förhoppning om att det ska vara en impact player. Finns ju inte oändligt med pengar och tjänster att hämta från sponsorer. Tycker pengar ska användas vettigt vem som än betalar.

Anledningen att sponsorer gick in och betaladd var ju att det var just Tedenby. En kultspelare som var dyr och som sponsorer tyckte det var värt att betala för att få hem igen. De hade inte samlat pengar för att få nån bra spelare utan HV kult status.

1 gillning

Det är ju inte ovanligt att sponsorer går in och hjälper till med vissa värvningar. Händer ju ganska ofta i SHL.

Att “försvara” Tedrnbys skyhöga lön och väldigt dåliga prestationer som gör honom till en av de sämsta värvningarns på länge blir enligt mig fel.

Visst, en del av hans lön betalas av sponsorer men det har hänt innan också när ex Husqvarna gått in med extrapengar vid vissa värvningar.

Jag är ganska säker på att det hade hänt och kommer att hända även med någon annan spelare, ex någon hemvändare från nordamerika.

Borde ju innebära någon som lyfter laget och blir en viktig kugge. Tror inte det var slagsmål om Tedenby precis när han skulle tillbaka efter att ha krigat klart i Vitryssland.

Nu blev det han och det påverkar inte synen på honom och hans kontrakt för min del. Kanske Nubbens sämsta värvning sett till kostnd / prestation och då är konkurrensen knivskarp. Så man får se det.

1 gillning

Det fanns säkert ett intresse för tedenby från andra klubbar när han kom hem. Tänk om han hade hamnat i något annat shl lag. Då hade vi aldrig förlåtit vår sportchef.
Klart han är för dyr för vad han presterar, men det är ändå en spelare och personlighet som vi fans hade blivit galna om han hade gått till nått annat lag.

6 gillningar

Absolut inte jag.

Jag hörde ganska tidigt vad han begärde för lön och kontraktslängd och hoppades att vi skulle säga Nej.

Hade varit suveränt om han fått detta avtal i en annan SHL klubb.

Har alltid varit imponerad av sportchefer som tackat nej till egna spelare när de vill komma hem och begär alldeles för mycket.

Vi har tyvärr haft detta scenario även tidigare i HV och är nog en del av förklaringen till att vi är där vi är.

3 gillningar

Vi måste ha lite hjärta och kulturbärare i klubben. Han har ända varit i HV sen starten av sin karriär för 20 år sen. Vi kan inte bara köpa legoknektar, för då börjar Växjö Ladies supportrar kalla oss för plast

14 gillningar

Ja, där tycker vi olika verkligen och OK så.

Jag tycker det är värre att ständigt underprestera och bli hånade för våra ständiga underprestationer sett till spelarbudget. Betalar mest och får ut minst, typ.

Ett Växjö fast som betalar ännu mer och lyckas mycket sämre är resultatet.

Hade utan problem hellre blivit kallad plast av avundsjuka motståndarsupportrar och fira guld än att överbetala hemvändare.

Tror tvärtom att det blir negativt när någon så kraftigt underpresterar och matchas som en storstjärna och i princip särbehandlas.

Jag berömmer i alla fall inte Nubben för detta kontrakt.

1 gillning

Tror alla vill ha kulturbärare, men de ska ju tillföra något med. 3 strutar på 35 matcher under förra året, kan man kalla det att tillföra något när man är en “poängspelare”?

2 gillningar

Kulturbärare med noll hjärta? Han åker och dribblar och fintar och tappar puck och visar noll hjärta för HV71. Inte bra på nånting. Vad är han bra på?

7 gillningar

Ja där har du ett av väldigt många fel. Lägg där till Önerud och Lindbäck som inte ens va bra i Allsvenskan :sleeping:

Okej det är ju skönt att höra, dock ännu en förklarning till varför han inte bryr sig, han är “untouchable”

2 gillningar

Tedenbys hjärta för klubben är nog stort, håller Tedenby ungefär samma snitt så slutar han på 26 poäng. Lite under vad han brukar ha. Helt okej då han inte har den bästa omgivningen. När Shore kommer in ska ni få se vad Teden kan.

2 gillningar