Tråden om #21 Mattias Tedenby

Han får väl lön för sitt arbete, oavsett vem som betalar hans lön borde man väl prestera utefter lönen kan jag också tycka. I dagsläget finns det väl en del och önska.

1 gillning

För att flika in i en bra diskussion som vi även diskuterade många gånger tidigare. @Erdball beskrev det bra att Tedenby är fortsatt en kulturbärare och en som drar intresse bland den äldre publiken som varit med under hans hockeyresa. Han har ett högt värde så sett. Sådana spelare kostar. Samtidigt så är han också värvad som en etablerad spelare som ska dra ett lass och visa vägen på såväl träning som match. Tycker Tedenby blandar och ger ungefär som vanligt. Tror däremot att det finns en hel del till att kräma ur honom i rätt roll och rätt omgivning, vilket han inte få riktigt möjlighet att bevisa än på riktigt.

Med att kräma ur mera menar jag nytta, alltså inte per definition poäng.

Den stora akilleshälen vi har är dock att det finns en hel drös med andra spelare som också behöver spela i rätt roll och rätt omgivning för att prestera på topp. I ett ihåligt lagbygge likt vårt kan vi med andra ord inte optimera alla spelares behov utan här handlar det om att prioritera och väga för och nackdelar där laget maximeras.

5 gillningar

Det är väldigt förenklat att resonera som du gör. Även sponsorer har så klart begränsat antal kronor att lägga på HV, och sponsorpengarna hade ju kunnat användas till annat, om de inte lagts på Tedenby. Pengar är pengar, och det är HV som betalar Tedenbys lön oavsett hur pengarna kommer till HV, och just nu (och ärligt talat även förra säsongen) kan man verkligen ifrågasätta om man får vad man betalar för.

1 gillning

Sponsorpengarna var väl mer eller mindre öronmärkta för att få hem Teden, så det går inte räkna med att man (HV) hade kunnat använda dem till någon annan värvning. Kan varit så att berörda sponsorer tyckte det var viktigt att få hem Teden, just för att han är den han är.

Teden blandar och ger mycket, och tappar en del puck, men det jag tycker han gör bra är att han ofta fångar upp och vinner tillbaks puck också.

2 gillningar

Jag förstår att det kan vara öronmärkta pengar, men samtidigt så minskar givetvis de berörda företagens sponsorbenägenhet i övrigt om man redan pumpat in pengar i Teden.

@Wildside Jag skrev det häromdagen att jag har kollat senaste matchen igen och Tedenby var faktiskt skitbra, Åkte skridskor och PASSADE och kämpade som fan. Nä han får inte bli den nya hackkyckling en för han kommer steppa upp det är jag övertygad om.

5 gillningar

Får jag fråga vart du hittade senaste matchen?

Det skrevs dagen efter maten och då gick det väl fortfarande.

@Iman Jag spelade in den. Fast det gick och kolla matchen på Tv4 plus dagen efter.

1 gillning

2.5 säsonger till med Tedenby. Han är usel i egen zon och producerar långt ifrån en topp-6 roll, 19 poäng projected enligt EP. I en tredje fjärde lina är det isåfall bättre att ha någon som kan göra 20 poäng och kan spela över hela banan alternativt sätta in en junior.

Undra hur f*n man ska kunna bryta detta kontraktet ifall sponsorer ligger bakom det? I värsta fall blir det väll läktaren i 2.5 säsong,

1 gillning

Är det bara jag som blir förbannad när han gliider in i egen zon och pekar vad andra ska göra samtidigt som han hamnar i fel position?

2 gillningar

Haha tänkt på detta med , pekar alltid efter alla andra haha

1 gillning

Det är frustrerande att se. Det framstår som oerhört nonchalant. Om han åtminstone var skicklig i det defensiva spelet, men hans prestationer är under all kritik. Om jag var tränare och såg honom agera på det sättet, skulle jag bänka honom direkt. Förstår inte varför en av juniorerna kan ta hans plats?

Något som jag reagerade stark på var att i senaste intervju så säger freijd ” varit två fartfyllda träningar här nu”

Och då svarar teden ”märks att gubbarna inte var nöjda med förra matchen”

Han kan inte se sig själv i de hela???

1 gillning

Håller med, ser jättekonstigt och komiskt ut. Är ju inte direkt så att han har koll på läget och ska peka. Bättre han försöker ha koll på sig själv. Borde ju reta de andra i laget när han pekar och viftar i egen zon, hade förstått mer om någon pekat till honom vilket behövs.

Är ju tyvärr kanske den största floppen i hela SHL sett till prestation kontra lön och kontrakslängd. Finns säkert någon ännu värre flopp men troligen inte på ett monster fyraårskontrakt.

Sen ser han ju inte super vältränad ut precis, det finns det ingen bra förklaring till. Ser ut som en fisk ovan vatten emellan bytena. Borde vänta med intervjuerna till innan en ny period.

Kan inte se varför vi inte använder juniorer i stället för Tedenby och Foppa. Tedenby max i en fjärdekedja eller utanför laget. Tar mycket hellre HH före när han är tillbaka, i alla fall en fysisk rollspelare som är typ fem gånger billigare.

3 gillningar

Studsade också på det där.
Ibland undrar man hur det står till med självbilden.
Kan det vara så att Teden är typen som gärna “skyller” ett dåligt byte/match på att andra gör fel? Har han lite för höga tankar om sig själv?
Ingen aning, men man får ju de vibbarna ibland.

3 gillningar

Lite väl mycket hets mot tedenfart ovan bland skribenter. Kan inte tänka mig att han är sämre tränad än vanligt. Var glada för att han kämpar istället, även om det inte ger utdelning. Det är dessutom inte klarlagt att felet ligger hos tedenfart, utan mer hur han matchas etc.

1 gillning

Hets? Inte klarlagt? Konstigt inspel med tanke på hur det låtit i andras trådar här där det snarare eldats på istället. Att ifrågasätta kroppsspråk, defensivt spel, kondition eller slarvigt passningsspel är väl högst relevant och knappast en matchningsfråga?

6 gillningar

Utmaningen med Tedenby är att hans prestationer är undermåliga i samtliga aspekter av spelet, särskilt i det defensiva när vi hamnar under press. Personligen skulle jag föredra nästan vilken spelare som helst från HV framför Tedenby, och troligen de flesta från J20-laget också. Det finns de som kritiserar Foppa, men han besitter både ett fint spelsinne och ett bra skott. Frågan är då, vad bidrar Tedenby med?

@Diabolics Du kan ha rätt i det du skriver. Hans kämparanda är det inget fel på men kanske nyttjas han fel?