Tråden om #21 Mattias Tedenby

Jag antar att du skrivit detta seriöst och blir då lite förvånad. Tycker man att Kent är kass, vilket jag håller med om, så är ju ex Tedenbyvärvningen, Martinssonvärvningen och förlängningen av Foppa bevis på detta.

Att vi använt Tedenby fel med flera olika coacher under 1,5 säsonger låter osannolikt. Fått en otrolig särbehandling och t o m fått spela i förstafemman när han kanske borde varit utanför laget helt.

Är Tedenby felanvänd så var Martinsson det också. Blir ju lite konstigt att försvara en sån megaflopp. Gör övriga sämre och testats precis överalt.

Kalla det hets blir ju också konstigt. Kan tycka att han kommit billigt undan, jämför ex behandling av Martinsson och Kent.

1 gillning

Självklart ska man kunna kritisera spelarnas insats, det är snarare språkbruket och hur kritiken framförs. Jag är övertygad att dom flesta spelarna är har på forumet och läser, i alla fall dom svenska. Får man då läsa att man är kass, usel, värdelös osv, så är det inget som lyfter dom. Vi kan väl försöka använda ett bättre språk i våra kommentarer i spelarnas trådar.

Saker och ting har inte slagit väl ut sen Teden kom hem. Det är vi alla överens om. Men killen älskar HV. Hade vi legat i toppen av tabellen och Teden levererat som han gör. Ja, då hade det kanske varit lättare att fundera på en brytning. Men i det läget vi är i nu så kommer vi behöva varenda HV-hjärta som finns (det kryllar inte av sånt i årets trupp) för att hålla oss kvar.

Sen vidhåller jag att det finns större floppar än Teden, både sett till kontrakt och prestation. Teden till skillnad från många andra gör sitt yttersta för att vända både på sin egen insats och lagets, det är i alla fall det intryck han ger på isen. Han trampar, han åker, han är tamigtusan alltid halvt medvetslös när han sätter sig i båset efter ett byte.

Teden vill extremt mycket. Sen att han inte klarar av den roll han värvats för lastar jag inte honom för. Det visste ju alla som har någorlunda koll på hockey att han inte skulle åka runt och ösa in poäng. Det har han aldrig gjort och kommer heller aldrig att göra. Tedens insats speglar som så mycket annat vilket kasst lagbygge Nubben satt ihop.

4 gillningar

Teden är största floppen sett till kontrakt vs prestation i.m.o. om det som alla säger om hans kontrakt stämmer. Finns ju tyvärr några kandidater men vem skulle vara större? Tikka? Borgström? Brännström?

Problemet är ju dock som du skriver att även Lindbom nu verkar envisas med att ha honom i fel roll i en andra/tredjelina. Där gör han mer skada än nytta. Fick även spela PP senast…orimligt!

Bänken ett par matcher och sen in i fjärde o tuta o kör! Är HV-hjärtat stort nog köper han det.

Vakna tränarstaben!

Du är ju extremt kritisk mot Nubben och jag håller med dig om detta till största delen. Då vore det väl på sin plats att även kritisera honom för denna värvning. Oavsett roll och annat. Lön kontra prestation som gäller.

Är inte Nubbens eller någon annans fel än Tedenbys att han inte är bra och tjänar som en förstakedjesspelare. Så detta är ytterligare en av Nubbens dåliga värvningar, troligen den sämsta.

Prata om roll och annat blir ju märkligt. Han har använts i alla kedjor och i alla spelformer trots att han inte förtjänat det.

Tänk om Måns fått samma behandling och samma förtroende som Tedenby!

Vilken roll ska han ha och klarar av?

I fjärdekedjan till en fem gånger lägre lön?

Ännu en dålig Nubbenvärvning helt enkelt. För dyr och för dålig tyvärr.

Att han gör sitt bästa utgår jag ifrån, det gör även Stakke.

Hets?
Scrollar upp och hittar kritik. Inget annat.

Jag är jättekritisk till hur Nubben tänkte när han tog in Teden. Det har väl framgått rätt tydligt när vi diskuterat Teden tidigare?

Fast vilken sportchef som helst hade väl ändå tagit in en hemvändare av den kalibern? Inte så att någon trodde att de skulle bli såhär.

2 gillningar

Du svarar ju lite själv på det Diabolics är inne på och som vi många härinne varit inne på otal gånger. Att Tedenby får chans i förstakedjan och ”särbehandlas” är inte samma sak som att ge han bästa förutsättningarna att lyckas i något som är rätt roll för honom. Han används så fel man bara kan göra och det troligen på förväntningarna på honom om att vara en ledande spelare istället för att nyttja de faktiska egenskaper han besitter anno 2023.

2 gillningar

Läs Quilas svar. Han summerar rätt bra mina tankar om vad Nubben gjort fel.

1 gillning

Japp, jag tror de flesta tagit hem ”sin spelare” som det ju ofta heter. Tedenby har ett ”kulturellt värde” som det ju också heter och är något av en bristvara inom svensk hockey och HV i synnerhet. Han är en spelare som med sitt namn och sin fart och virrvarr säljer biljetter och hockeyn är till viss del kommersiell. Hade bara HV71 förstått Tedenbys bästa så hade man nyttjar honom där han faktiskt kan göra nytta och inte så som man använt honom denna sejour.

1 gillning

Precis så. Och det gäller så många fler. Det är galet många spelare som underpresterar i dagens HV.

Men till syvende och sist så grundar sig mycket i att de fått roller de inte klarar av i ett helt felbyggt lag.

Hade han bara använts som en stjärna hade det varit fel, hade han inte använts som en stjärna hade det varit fel.

Poängen är ju att han inte funkat i någon roll överhuvudtaget. Han har verkligen fått alla chanser man få men floppat överallt och i alla roller.

Sån argumentation går ju alltid att köra med. Just i detta fallet inte då han fått chansen i ALLA roller så inte det som är problemet.

Märkligt kan jag tycka att alla våra olika coacher, headcoacher, asscoacher, skillscoacher inte ser hur man ska använda honom.

Jag tror inte det är fel på alla andra i det här fallet heller utan helt enkelt att han är en spelare som har sjukt mycket högre lön än vad han presterar och förmår. Är inte svårare än så.

Jag tror inte att alla inom ledningen för HVs A-lag de två senaste säsongerna är / varit så inkompetenta.

Martinsson, Elvenes, Bödker, Miele osv hade man inte samma förlåtande inställning till och “skyllde” på tränarna och användningssätt som ex våra egna Tedenby, AP20, Foppa och liknande.

Jag lägger iaf inte skulden på Lindbom, Samuelsson, Monten, Nubben, Davidsson osv gällande Tedenbys prestationer. Alla tycker vi olika.

3 gillningar

Vilken av rollerna är det han värvats till men inte klarar av?

Håller inte med. Man har inte använt Teden på alla sätt och vis. Flesta av oss är överrens om att han passar i en tredjekedja där han får sällskap av spelare med fart. Tänk Bumbibjörnskedjan. Sådant har vi inte i dagens HV.

3 gillningar

Så man skulle behöva bygga en helt ny kedja med spelare som vi inte ens har för att det skulle kunna passa Tedenby? Är de flesta verkligen överens om att det är den rimliga lösningen till att han skulle vara mindre svag i positionsspelet?

1 gillning

Ja, alltså. Tar man in Teden och vill ha nytta av honom så är det väl så man får tänka?

Problemet idag är att han används som en spelare för en toppkedja och som ska göra en massa poäng. Där tänkte Nubben helt fel.

Lagbygget är ett pussel. Nubben är usel på att lägga pussel.

2 gillningar

Well.
Teden måste ha en C med väldigt bra splitvision/spelförståelse som tar ett stort defensivt ansvar för att bidra till laget. Typ Lias.
Frågan för mig blir om inte det är att “slösa bort” en bra Center.
The Great Teden Dilemma
:wink:

1 gillning

Han har testats i en toppkedja precis som han har testats på den lägre halvan. Alla vet att han inte gör mkt poäng, men han presterar ingenstans just nu. Oavsett vem du värvar för att spela med någon så blir det svårt om man själv inte gör rätt saker på isen.

1 gillning

Det var ju lite så man tänkte när man gick för Brännström. Att Brännström skulle ta ytterligare ett steg när han funkar bra med AP. Men det gick inte alls.

Det är möjligt att felet inte ligger hos Teden. Utan felet finns i den hockeyn HV spelar.

Men jag tror det mest lutar åt att Teden inte är den där frejdiga 30p spelaren han var. Då han kunde avgöra matcher ensam. Teden är 33, då tappar man energi och fart. Kvar finns bara de delarna i hans spel man kunde ha överseende med tidigare, hans dåliga positionsspel och defensiva beslutsfattning.

2 gillningar