Tråden om #21 Mattias Tedenby

Han har spelat med Brännström, OSL, OFM och det har inte funkat med dem heller. Han har spelat med AP och Borgy och inte funkat där heller. Han har spelat med Lindbäck och ingen succe där heller.

De flesta av oss tycker något som de flesta inom HV71s A-lagsledning inte tycker eller helt enkelt inte fattar alltså?

Man kanske inte skulle värvat Tedenby innan man värvat den snabbaste centern och snabbaste högerforwarden på marknaden?

Skulle tagit in Lias och Svampen först och sen Teden. Skulle vara intressant att höra förklaringarna nör det heller inte funkat.

Verkar inte så självklart som ni får det att verka att ta in Tedrnby då det tydligen krävs mycket annat innan det kan funka.

Håller med magnus_b gällande Tedenby även om det inte är de flesta här som tydligen tycker så.

Fast. Jag är som sagt kritisk till sättet man tog in Tedenby på. Som du säger. Vi hade inte/har inte underlaget för att ge honom rätt förutsättningar. Det gäller inte bara Tedenby. Det gäller de flesta underpresterade spelare i laget. Som shitkicker brukar skriva. Vi har tagit in en jäkla massa instrument, dyra sådana. Men det finns ingen samklang i orkestern. Typ.

1 gillning

För min del tycker jag man sänkt honom genom att ge honom uppdrag och roller han alldeles uppenbart inte klarat av. Vissa spelare hade blivit stärkta av den typen av behandling. Tedenby hade säkert klarat dessa roller i många andra ligor, men i en stängd, defensiv och snabb liga som SHL blir det desto svårare.

Detta tar inte ifrån ansvaret från Tedenbys egna prestation som han ju givetvis själv är högst ansvarig över, men detta bör ändå tas med i beräkningarna när man bedömer hans prestation på något underliggande vis. Hade vi använt Tedenby tillsammans med exempelvis Brännström och center till med bra fart hade vi kunnat få en stark tredjeline, det är iaf min övertygelse. Nu har man mest kastat om honom denna säsongen och hoppats han ska lyfta. Även för en sådan som Tedenby behövs kontinuitet och en del tålamod, i synnerhet när självförtroendet är stukat. Han var en av våra bästa spelare innan skadan, så gäller försöka få honom på det spåret igen.

2 gillningar

Kan tänka mig att Tedenby gör ett bra jobb som extraspelare. Han har nog rätt kul även om han kollar matcherna från läktaren. Sedan kan han få hoppa in var fjärde match för att inte bli för rostig.
Han borde kunna sprida god stämning på träningarna och spexa lite i omklädningsrummet.
Tänker mig att han är den nya Liket Lindström.

Tedenby är en totalflopp än så länge mot bakgrund av de 300 000 i månaden han sägs tjäna. Efter nästan 1,5 säsong sen återkomsten så tvivlar jag på att han kommer vända, men jag hoppas verkligen jag har fel! Hade varit bra för HV om han kunde höja nivån.

Jag ser att folk lastar nubben för värvningen, att det är fel av honom att ge dels det saftiga kontraktet och dels att man tänker sig teden i en för stor roll. Må vara hänt. Men man kan inte bara lasta den sportsliga ledningen, spelaren som har sådana löneanspråk måste också kritiseras och krävas på ansvar. Situationen ligger lika mycket på teden som nubben. Ingen tvingade teden att begära så mycket som det talas om.

Han måste börja sätta större avtryck i matcherna och höja lägsta nivån, han kan ju lira, men det måste fram varje match.

Om det nu är så att 300 000 i månaden stämmer.

1 gillning

Men alltså. Ingen här ovan har gett Teden ansvarsfrihet.

Det många har synpunkter på är att Teden värvats för en roll han inte behärskar. Det kan man ju inte lasta Teden för. Dessutom har man byggt ett lag där spelare, inte bara Teden, inte ges de förutsättningar som behövs för att de ska kunna prestera på topp.

Sen är min personliga åsikt att han inte alls är så oduglig som många vill få det till. I sina bästa stunder sen han kom hem har han legat på ungefär den nivå man kan förvänta sig sett till vad han levererat tidigare. Sen är det som sagt inte Tedens fel att Nubben tagit in honom som en frälsare och spelare man ska bygga sina toppkedjor kring.

1 gillning

Fast, som vi redan varit inne på, så är det ju i alla fall två parter som är ansvariga. Nubben som anställt, och Teden + agent som haft stora anspråk på lön och kontraktstid med hänvisning till att han minsann tillhör de bästa spelarna i ligan.

Att en spelare och agent försöker få till så bra villkor som möjligt ser jag inga konstigheter med.

Där är det ju upp till Nubben att försvara föreningens intressen och göra en avvägning om hur långt han är beredd att gå för att möta motparten. Vad är bäst för föreningen och lagbygget på sikt? En bra sportchef hade naturligtvis värvat hem Teden utan att sätta sig i den sits vi nu sitter i med Teden.

Nubben har för övrigt lämnat ett Timrå där ekonomin numera är riktigt dålig, delvis på grund av att de sitter på ett gäng dyra och långa kontrakt (signerade Nubben). Precis som i HV. Så i det här fallet tror jag Nubben är en minst lika dålig förhandlare som Tedens agent är en god sådan.

Tedens förhandlingsposition var nog ganska bra utifrån att det hade blivit ramaskri och krav om sportchefens huvud på ett fat om han hade dykt upp i ett annat shl-lag.

Klart det var en bra position. Och det är ju vårt fel som supportrar. Sen kan jag tycka att “hemvändare” blir lite urvattnat om du ska buda mot andra SHL lag :slightly_frowning_face:

Många bra åsikter efter mitt inlägg. Inget av dem ligger på den lägre nivå som jag syftade på.

Till er som inte förstod vad jag menade. Låt mig försöka förklara var jag tycker viss “kritk” går fel.

Det finns en tendens att “hitta på/upptäcka” saker hos spelare som man sedan vill påvisa för att stärka sitt argument för att spelare X faktiskt är så usel att den motsvarar skribentens självupplevda upprördhet.

Saker som att Tedenfart vevar med armarna (helt meningslös sak att föra fram) eller att han andas tungt mellan bytena (WTF?).

Andra har påpekat att Brännström ser och uppfattas som slö under intervjuer.

Det är saker som överhuvudtaget inte behöver diskuteras imho. Saker som sänker värdet i den berättigade kritik som kan och bör framföras på ett genomtänkt och konstruktivt sätt.

Återigen. Inte bara i denna tråd, inte bara till en spelare. Har jag gjort samma fel? Självklart. Men påpeka när jag gör det (så jag kan bättra mig), hellre än att ta er ner till min usla nivå. Tillsammans kan vi ta bort den typen av skit, som får folk att bli upprörda och skrika om att vi hetsar på detta forum.

Tackar för hjälpen!

5 gillningar

hellre någon som pekar och viftar än någon som inte kommunicerar öht …

Så kan det vara, kommunikation är bra.
Att förlöjliga det beteendet känns lite långsökt.

1 gillning

Bra och mer fokuserad match i kväll. Riktigt bra första Pierre och lite mer osynlig i de två andra. Dock några riktigt bra öppnande passningar.

4 gillningar

Samtidigt har ju Teeenby presterat betydligt finare siffror två år i rad i KHL. En liga som dessutom höll högre nivå än SHL.

På förhand kynde väl knappast något tro att vi skulle se detta utfall. Men med facit i hand så borde vi nu göra allt för att lösa sitautioen.

Kanske något lag kan ta över kontraktet - lär ju bli svårare och svårare ju längre tiden går.

Någon här ovan var inne på att han var otränad. Det är kanske HV:s stora problem. Hur är egentligen statusen på denna viktiga del.

Du är bara för mycket.

Har Timrå dålig ekonomi pga Nubben också. Tror du verkligen en sportchef har ett bankort som han gör vad han vill med? Det är inte en person som bygger/bestämmer över en hel förening. Ett SHL lag är som ett stort företag.

I fallet Tedenby så var det flera aktörer som hade sitt att säga. Till och med stora sponsorer enligt rykten.

Men då du i ena andetaget skyller de långa kontrakten på Nubben - kanske du samtidigt kan ge han berömm för Timrås fjärde plats i serien. Han verkar ha byggt ett drömlag med små medel.

Samtidigt har laget hemvändare som Lander, Pettersson och Hållander. Lite skillnad mot Tedenby och Peterson.

Tesen hit o dit . Ja vi hade kanske förväntat oss mer men igår var ett stort steg framåt. Peppa peppa kör nu teden!

Jag förstår inte direkt vad som var upprörande med mitt inlägg?

Timrås budget ska ligga på den högre halvan av SHL enligt Madhawk om jag fattat det rätt. Så det är inte en liten budget de har. Deras ekonomi är så pass ansträngd att de inte kunde behålla Juolevi för de inte ville riskera något

De långa kontrakten som Nubben skrivit medför att de låst både pengar och viktiga positioner. Så pass att Kapanen exempelvis gjorde sig av med LaLeggia förra året för att kunna frigöra utrymme. Ta en titt på Timrås supporterforum. Där diskuterar man på allvar att det vore klokt att bryta fler kontrakt på “bra spelare” för att balansera laget bättre.

Du kontrar med att de ligger fyra. Eh ja. För ett par omgångar sedan låg de tia. Om en omgång kan de ligga åtta. Så vad vill du egentligen ha sagt med att de ligger fyra? Vad jag vet har Nubben inte heller haft någon inverkan på deras lagbygge sedan drygt 1,5 år tillbaka… Däremot är det han som ligger bakom alla långa och dyra kontrakt, som nu en del supportrar vill bryta för att kunna ta in annat.

Lex Mattias Tedenby.

2 gillningar

Nu måste man väl dock ändå säga att det är lite skillnad på att skriva långtids med spelare som Dahlén, Lander och även Emil Pettersson. Kan förstå de som vill bryta med Wedin tex med tanke på att han går skadad för det mesta, men även där rör det ju sig om en spelare från en lite annan hylla. Det är ju spelare som faktiskt gjort att de blivit ett stabilt SHL-lag, vilket nog var poängen. Allt är inte alltid Nubbens fel.

Tedenby ska användas som 2017 i en kedja som hårt går på kontringar och föra in pucken i anfallszon. Tyvärr teden är äldre och hans stora styrka farten börja avta och därmed blir han enklare för motståndarna att hålla på utsidan. Därmed har man försökt konvertera teden till en mer speldirigent men tyvärr har han inte den spelförståelsen och/eller förmågan att lägga upp bra pass i ordnade former. SHL är mer styrd lika än KHL (iofs defensiv men med frihet) och framför allt NLA där teden nog mest gör sin rätt där han får frihet med sitt oordnade spelstil.

Använd teden som kontringspelare men inte i uppställt offensiv spel då han bli enkelt bortplockad

2 gillningar