Ser att jag är OT. Sorry.
Det värsta drömkontraktet som skrivits i HV71’s historia. Bör belysas oftare. FYRA (4) år signerat Kent Norberg.
Nja. Ledins femårskontrakt var nog snäppet värre.
Möjligen. Men håll i minnet att Ledin signade (ett tills dess mest galet kontrakt) med ett relativt välmående lag (var är det nu?). Nej du, sett till förutsättningarna är Tedenby’s värre.
Har han två år kvar. Det var illa. Lär väl inte följa med ner i Allsvenskan heller fast han borde spela där.
Det ena positiva om vi åker ur.
Alla kontrakt rivs, inklusive detta monsterkontrakt.
Tedenbys är värre än Ledins även om båda kontrakten är / var galna.
Ledin var en bättre spelare och en riktig kämpe samt inte på samma höga lönenivå heller.
Sportbladet kan avslöja att Ledins sexårsavtal är värt 19,5 miljoner kronor.
– Per är en unik spelare, säger HV 71:s sportchef Fredrik Stillman.
Enligt vad Sportbladet erfar handlar det om den största totalsumman en svensk lagidrottare någonsin fått utbetalt i Sverige.
Nu har jag inte stenkoll på Tedenbys lön, men enligt vad jag hittade hade Ledin 270 000 kr i månadslön. Det måste nästan varit bland de högsta lönerna i ligan när kontraktet skrevs för 14 år sen.
Kronwall sa ju i studion att han spelat mot Tedenby i KHL och han inte förstår varför han inte kan lyckas i SHL. Det är ju inte så att han skapar massa direkt. Är han extra känslig precis som Brännström av att HV inte kan sätta ett ordentlig tryggt grundspel?
Ledin var guld värd på sitt sätt. Säger inte att kontraktet var bra och önskar det stannat vid tre år. Skulle ge mycket för en halvdan Ledin i laget nu.
I denna summan ingår troligen sociala avgifter, så troligen max 200 K i månaden.
KHL är en långsammare liga. Tedenby levde på sin fart mot stora långsamma backar. Men nu finns inte några stora långsamma backar kvar längre i SHL, som det fanns i KHL och då tappar han sin edge.
Lägg på det att han inte har något skott och aldrig haft. Sen är ju frågan hur motivationen är. Tror det omedvetet sänks några snäpp när man kommer hem till HV och känner sig trygg. Trots det är jag övertygad om att han älskar HV och gör sitt bästa.
Sen har han ju fortfarande en del kvaliteter som hjälper medspelare. Han är trots allt hygglig på att hålla i pucken och hittar då och då smarta passningar. Där finns det ändå nån slags kvalitet som inte en SHL brunkare har.
Till skillnad mot många andra forwards så vill han också HA pucken genom att ständigt göra sig spelbar. Ja, det är mycket pucktapp och dratta på ändan, men det betyder samtidigt att han gjort sig spelbar och fått pucken.
Jag tar det alla matcher i veckan jämfört med andra forwards som Brännström som verkar vilja gömma sig när han är inne på isen.
Däremot verkar han oerhört virrig i egen zon. Pekar mest vad alla andra ska göra.
Tedenby! Så ska ett mål göras.
Ser väldigt pigg ut i dag.
Tänk om Mattias skulle kunna visa detta spel i varje match också, det skulle göra mig glad…![]()
Sa just det, första matchen jag ser som jag tycker han är bra i. Bara hoppas det kan fortsätta!
Han har varvat upp, han skall ju bli vass i slutspelet ![]()
Eller så gör han det där bra matchen han gör, typ tre gånger per säsong.
Tedenby passar bättre med två “bunkrare” som Önerud och Tikka, än med andra lirande spelare.
Önerud och Tikka tar defensivt ansvar. Det blir tydligt att Tedenby bär pucken och han krockar inte med andras bågar då Önerud och Tikka mest åker full fart nord-syd. Önerud och Tikka håller sig nära Tedenby i sargerna istället för att leta öppna ytor så att Tedenby kan lägga enkla korta pass istället för en massa avgörande försök med idiotpass tvärs hela banan som bryts. Osv.
Låt Tedenby få härja bland bunkrare istället för bland lirare så blir det bättre.