Tråden om #21 Mattias Tedenby

Jag tror inte att Anton Blomqvist hade tagit in Tedenby på ett tvåårskontrakt för 100K i månaden om han hade varit tillgänglig hypotetiskt.

Är nog mer att han finns i truppen och är en av de som har högst lön i ytterligare två säsonger till. Så är nog en hel del huvudbry vad man ska göra med honom.

Jag skule bli förvånad om Tedenby blir ordinarie och bidrar på ett bra sätt men… Skulle kännas helt fel om han skulle gå före Träff exempelvis.

Klart man kan kan hoppas att han tar en plats och håller SHL klass men jag tror inte det tyvärr.

Han är för dålig och är en historiskt dålig värvning sett till kostnad.

Blir inte chockad om vi får en Johan Sundström situation.

2 gillningar

Fast detta vet vi inget om @CROHB, eller vad grundar du dessa antaganden på? Kan lika gärna vara tvärtom att AB känner massor av potential i Tedenby.

Ska du kommentera alla som tror något här så får du fullt upp, eller är det selektivt bara?

Det är dessutom inte bara en random gissning.

Om du TROR att AB ser en massa potential i Tedenby so fine, alla tror vi och tycker olika allt som oftast.

6 gillningar

Nej, jag är bara intresserad av vad du grundade dina tankar på, no offense. Denna gången valde jag ditt inlägg, men inget att hänga upp sig på.

Men får tro, men samtidigt är det lite magstarkt att anta så mycket utan att ha något att gå på när det kommer till om Tedenby är huvudbry för AB.

Jag har nämligen hört en sak som ska ha kommit från Björn Melin och det är att både han och AB har en tydlig plan för Tedenby och hur man ska få ut max av honom. Återstår att se, men det jag hört är att AB inte bryr sig ett skvatt om Tedenbys eller för den delen någons lön kontra prestation och roll. Spelarna kommer nyttjas där deras styrkor nyttjas som mest.

Vad är det som inte är en random gissning?

17 gillningar

Det skulle väl vara att hitta en lösning likt Martinsson lösningen. Att en annan klubb tar över kontraktet och en liten del av lönen. Eller att man helt sonika bara betalar ut hela summan rakt av och skickar hem spelaren. Det är väl så man kan göra i hockeyvärlden. De alternativen som finns utöver “låt gå”.

Låter mycket bra. Hoppas de hittar någon användning för honom, och nån roll som passar

1 gillning

Problemet att hitta en annan klubb är att exempelvis Martinsson inte har någon koppling till bygden. Varför skulle Tedenby antingen lämna familjen eller dra med sig den för att spela någon annanstans nu?

Problemet med att lösa ut är att det inte löser några problem. Pengarna ska ändå betalas ut, och då från bara årets budget.

4 gillningar

Men det är väl sak samma sett ur HVs ögon vad spelaren väljer att göra. Med det spelet han visade upp förra året och året innan ser jag inte någon nytta med att ha honom.

Det är som jag ser det sannolikt demoraliserande för gruppen att någon tjänar så mycket utan att tillföra. Men det betor på vilken grupp man har. Min erfarenhet från arbetslivet säger att det lätt kan uppstå bekymmer på olika sätt att ha en sådan “situation”. Men jag kanske bara har varit på fel arbetsplatser…

1 gillning

Tycker att vi haft flera rollspelare men att av någon anledning ska alla spela likadant de senaste åren. Vilket lett till att vi haft många dyra spelare som blir helt obrukbara/meningslösa i truppen.

Känns inte som att spelidén har motsvarat vilka spelare vi haft, utan att vi slängt pengarna i sjön.
Så här kan man ju undra vad SC har sysslat med hur kommunikationen med lagledning funkat.

Så nu hoppas man att det skall bli ändring och att det finns en tydlig ide med olika spelare och kedjor.

Vet inte om spelarmaterialet vart så tokdåligt som det presterats isen eller om det är lagledning och spelide som fallerat totalt.

Tycker Teden är en bra 3e kedjespelare, han ska ta in pucken i zon få till ett avslut på mål så vi får en offensiv tek och kan byta kedja. Förhoppningsvis trillar några puckar in under säsongen med.
Inte snurra runt tills han tappar pucken eller ramlar när han väntar på någon att passa.
Sen kan man ju ha åsikter om lönen för en spelare för en 3e kedja…

De stora problemet för teden är att han av nån anledning kör fast. Söker sig ut mot sarger hela tiden istället för att nöja sig med att vika in och ta ett skott eller slå en pass. Alltid ska han ut o vrida och vända .

1 gillning

Min förhoppning ligger i att han vill visa alla oss så fel vi har som sågar honom.
Han spelar i ’sin’ klubb, måste göra ont i honom att inte leverera. Utgår från att han är den som har störst krav på sig själv.

2 gillningar

Han behöver ju heller inte göra fantastiskt mycket poäng. Det har han aldrig gjort och är inte direkt det man förväntar sig. När han är som bäst så är han en hårt arbetande spelare som åker mycket skridskor, får saker att hända, kan göra sin gubbe och öppnar upp för medspelare.

Det är den rollen han behöver hitta igen. Hoppas han gör det. Tror det beror mycket på vilken fysisk status han kan hitta.

3 gillningar

Känns orealistiskt dock. Känns som tedenfart blir tröttare fortare and motståndarna nuförtiden tyvärr.

Han är ju en typ 30p spelare. Men betalar inte han höga löner för han ska bara åka runt och dribbla.

Du kanske skulle ta ett steg tillbaka och fundera varför alla har invändningar mot vad du skriver. Du skriver faktiskt att någon i Hv har lagt på sig 25 kilo fett och sen nämner du Tedenby som något form av exempel. Så utan att du egentligen menar det säger du att Tedenby väger in på 100kg och ser ut som Tomas Brolin efter tio år på Stureplan.

Samtliga här inne hade önskat en högre nivå på Tedenby framförallt eftersom han bär upp en topplön. Men jag tror att du ska ta dig en funderare på hur dina inlägg tas emot och tolkas av andra. Det blir inte alltid som man tänkt.

Inlägget jag svarade på försvann så det bliv lite out of context.

5 gillningar

Fortsätter här. Man sitter på ett sviiiindyrt kontrakt med killen.
Alt 1: sätt killen på läktaren och visa laget att lönen inte spelar någon roll utan att man måste visa sig för en plats i laguppställningen
Alt 2: ge honom den top6/9 som alla vet att han kan när han vill

Min åsikt: Att spelare som Hansson, Träff, Stakkestad, Tilka, Ingberg, Lindbäck, Pettersson ska få en chans före Tedenby är för mig helt ofattbart. Ingen av de har bevisat något och har inte gjort det i SHL elle Råå hög nivå tidigare heller. Tedenby har visat att han kan prestera 30+ säsonger tidigare om han bara vill vilket räcker för top6.

DETTA innebär att HV har ett sparkapital i Tedenby där om man får igång honom har en kille på +20-30 poäng. Ingen av de killarna jag nämnde innan kommer någonsin komma uppp i det. Min åsikt om varför Teden skall iallafall spela tio 9. Får OM man får igång honom så har HV plötsligt fått in en toppspelare .

Tack för mig

3 gillningar

Varför skulle det vara troligt att en 34 år “gammal” Tedenby plötsligt börjar producera i år?
Den 32-åriga och 33-åriga Tedenby gjorde det inte.

Nej, håller inte alls med. Ska han ha en plats i laget så får han visa det på försäsongen, annars är det bara sätta på läktaren, lira i Dalen eller vad som helst. Vad kontraktet kostar är ointressant.
Prestera eller vila.
Han ska INTE ta istid på bekostnad av våra Juniorer om han inte bidrar ordentligt.
De har mer uppsida än vad Tedenby har just nu.
Tyvärr.
(med det sagt så hoppas jag, och alla andra med inbillar jag mig, att Tedenby fullkomligt lyser i år)

4 gillningar

Tror inte det handlar om ’kan när han vill’.
För nog vill han alltid.
Dock är han inte lika snabb längre vilket snarare innebär att ’han vill men kan inte’.

1 gillning

Förlåt mig. Men dina argument är totalt klappkassa. Hur ska tränaren resonera när han bänkar en spelare till förmån för Tedenby?
‘Du får sitta på läktaren för att Tedenby har ett fetare kontrakt, samt för att han har producerat en gång i tiden’.
Hur ska du sälja in den där rappakaljan till spelartruppen?
Han får samma chans som alla andra? Tycker du på allvar att Tedenby ska särbehandlas?

3 gillningar

Precis. Backarna har blivit snabbare i Shl också. Tedenby är på nedgång. Hade han varit bra i defensiven(vilket han aldrig har varit), då hade han kunnat göra mer nytta.