vi brukar undvika att kalla andras argument för klappkassa här på detta forum. FYI.
Titta vilket lag han spelade med, vilken tränare han hade, vilken positiv energi laget hade. Efter första säsongen i HV så sa Tedenby att han aldrig varit med om något liknande i att behöva spela för sin överlevnad. Jag har också varit besviken på honom och velat skicka honom åt h****e tro mig, men vad är det bästa alternativet? Jag tror han presterar som bäst när laget är i harmoni. Teden är ingen kille som bär ett lag på sina axlar och ställer sig upp i omklädningsrummet med en 3-0 i röven och gör att laget vänder matchen. Han har aldrig fått ett A eller C på bröstet och en av dessa anledningar.
Om HV nu hittar harmoni och ett go i laget så hade jag velat ha honom där. HV kan inte bli det laget som skickar gamla HV-killar till dalen så fort de får en dipp. De har vi gjort med Thörna och Önerud och visst har vi lite ont i magen efter det?
Att vilja 90% och att VILJA 100%. Det är två helt olika vilja för mig. Jag tror han har en växel till. Han kan inte bar ha legat runt 30 pinnar i 7 raka säsonger till att halvera det bara sådär. Det måste finnas en psykisk anledning enligt mig.
Teden har fått detta kontrakt med tanke på vad han producerat tidigare. Tro inte att jag inte vet varför man får dyra kontrakt. Jag säger inte att han ska spela för att han får mycket pengar utan för att han har presterat bra i sin karriär och DÄRFÖR tjänar bra.
Tikka är ju center.
Ingberg, Stakkestad, Hansson och Lindbäck är spelare för fjärdefemman.
Så de han konkurrerar med som du tar upp är Pettersson och Träff. Där har jag inget tvivel om att AB kommer låta bästa spelaren spela. Det handlar inte om att de ska få en chans och att Tedenby inte ska få det. Alla kommer ha en chans inför säsongen, och kanske under säsongen.
Sen har ju Träff och Pettersson fördelen att all speltid de får är en investering för framtiden.
Det kan mycket väl vara psykisk anledning. Varför måste det vara det?
Harmoni i laget mår alla spelare bättre av.
Jag har egentligen alltid gillat Tedenby, förutom hans defensiv och hans skott. När han använder sina styrkor är han bra. Han har mycket att bevisa enligt mig. Ansvaret på att visa framfötterna och visa att han ska ha en plats i laget ligger hos honom. Inte hans förflutna. Det dumma med Tedenby är just hans defensiv. Hade han haft en defensiv uppsida så hade jag förmodligen inte haft denna diskussion.
anledningen till denna diskussion är hans poängproduktion kontra vad han har för kontrakt. Ingen förväntar sig att Tedenby ska in o spela PK helt plötsligt för det är han inte värvad för?
Jag tror Tedenby vill mycket, men psyket sätter käppar i hjulet. Tror han känner en jäkla press på sig att leverera och då låser det sig. Får HV bara en bra start så tror jag Teden är där och nosar på 25-30 poäng. Tycker Max Friberg är ganska lik Tedenby i spelstilen. Skillnaden är att Fribergs psyke aldrig spökar, han går bara in och kör och kör liksom. Skulle Teden bara åka och åka i varje byte samt lämna över pucken i rätt lägen så kommer det bli bra.
Det är klart att teden inte ska spela bp. Hans spel i alla zonerna är för dåligt. Tyvärr. I bp/pp likaså.
Självklart, hade Tedenby producerat och spelat bra hade han förtjänat sin plats.
Jag har svårt att se Tedenby med lugnet att ‘vila med puck’. Som dom vill implementera till nästa säsong. Hade väldigt gärna sett att han blommar ut igen.
Bara att Friberg är typ den mest vältränade spelaren i hela SHL
Då är vi på samma bana egentligen
Tedenby har fungerat bäst när han i en 3:e kedja har haft en riktigt bra defensiv center som kan städa upp. Så som Falk och Lias.
De kloka centrar vi har är Kero och OFM. Kero ska spela i 1:a / 2:a kedja och det ska inte Tedenby. Så Det lämnar oss med OFM.
Tedenby - OFM - (Träff?)
Värta att prova under försäsong / inledningen.
Gillar den kedjan men då får Lenc eller Brännström spela fjärde eftersom top 4 forwards är OSL, Luoto, AP2O och Lenc/Brännatröm
Det är inte en psykisk anledning, det är en fysisk. Åldrande suger, kanske hade han haft någon mer hyfsad säsong i sig om HV gett honom bättre förutsättningar eller om han själv jobbat hårdare vid sidan av isen. Svårt att ta ikapp när man väl tappat fysiken så pass om man inte tar illegala substanser.
Mikkel Bødker föll också ihop fullständigt från nhl-spelare till att inte duga i europeiska högstaligor när han tappade farten. Bara Nubben som trodde på honom…
Jag tycker Tedenby gjorde vad man kan begära av honom förra året. Han vårdade puck bättre och kämpade järnet men det bästa för laget är om han inte spelar.
Problemet för Tedenby är att alla spelare är snabbare nu än för 10-15 år sedan, och därmed försvinner hans spets. Saknar man andra spetsegenskaper som tex. skott eller fysik så har man inte mycket att bidra med. Kan inte se att det på något sätt skulle bli bättre.
Skulle inte säga att Tedenbys snabbhet i sig är (var) hans styrka, utan hans snabba riktningsförändringar. Att åka snabbt rakt fram är det många som kan, och kunde redan när Teden slog igenom.
Samma agent och bästa polare med AP. Teden går mot en succésäsong!
Undra hur hans tankar går.
I en perfekt värld drar agenten med honom också men då måste de finnas ett lag redo att betala i andra änden. En så korkad sportchef existerar inte.
Gick inte Nubben till Timrå nyss…?
Nubben ville inte ha Tedenby till HV så Timrå är nog inte aktuellt.
Så kass är inte ens Nubben att han ville värva Tedenby.