Tråden om #21 Mattias Tedenby

Dags för lite kritik mot denna man tycker jag, överskattad som spelare. Gör precis som fiala lite samma saker ofta och får inte ut nånting av det. Nej har inte förväntat mig tonvis med poäng men det händer fan inte mycket just nu. han tappar pucken i vad som kunde blivit ett friläge och när han kommer två mot en så står han och såsar med pucken utan att göra ett skit med den, kräver mycket mer än såhär.

Håller med dig. Jag tycker han är precis samma spelare nu som när han lämnade. En spelare med bra fart på rören och hyfsad teknik som kan dribbla en gubbe eller två då och då, men utan att egentligen få ut så mycket av sitt spel. Det blir liksom ingenting utav det.

Ja han verkar inte ha utvecklats speciellt mycket. Ganska bra på att täcka puck men ändå lite klen tycker jag.

Håller med er till viss del. Med tanke på hans lön så tycker jag att han borde bidra lite mer, De första 10 matcherna tyckte jag att han var bra och han såg även pigg och riktigt het ut också. Upplever att han de senaste matcherna varit stressad med pucken hela tiden! Ibland känns det som att han vill så mycket att det nästan låser sig för honom!

Ett mål eller två så lossnar det förhoppningsvis för honom. Heja Teden! :smiley:

Bra sagt :slight_smile:

Till hans försvar tycker jag ska sägas att laget inte gått bra heller och kedjorna han spelat i inte fungerat speciellt bra så det är inte bara hans fel.

Frågan är om man vågar spela Tedenby om den där klumpen kommer spela för Modo på Torsdag. Blir inte mycket kvar om han kommer i kläm där :frowning: Vad jag önskar att han hade några extra kg muskler ibland. Blir ju mosad där ute stundtals. Så synd att en så skicklig spelare som Tedenby blir lidande och egentligen inte får ut något av sin teknik bara för att han väger för lätt. Nån borde ta tag i det där och fixa en specialtränare åt Teden så han får chansen att bulka upp sig även under säsongens gång så han klarar att hänga med där ute. För som det känns nu är man livrädd varje gång han får en tackling att han ska gå sönder. Han måste ju förstå det själv om han vill vidare att det inte finns några alternativ om han inte börjar bygga på sig. Det borde vara motivation nog för att trycka i sig allt man får tag i och bara ösa på ut av fan på gymmet. Kan förstå att det kan vara jobbigt under en pågående säsong att försöka åka runt och va mätt hela tiden men det finns sätt att lösa det på o man sköter det cleant och skyndar långsamt med rätt mat.

Teden kommer allt som ofta in i off-zon med bra fart och… där tar det stopp.

I och med att han tappar fart och håller i pucken några sekunder för länge, blir han ett lätt byte för större och starkare backar…

Det ser jag som det främsta problemet.

Skillnaden nu med i början av säsongen är att Teden har blivit lite bekvämare. I början drev han hårdare mot mål och var inte rädd för att gå in mot slottet. Han spelade betydligt rakare då också jämfört med nu. I hans ungdomsår fastnade han ofta i perioder där det bara fanns en sak i huvudet på honom - så många dragningar på så kort tid som möjligt. Snyggt - javisst. Effektivt - knappast om man inte heter Datsiuk.

För att hans spel ska lossna behöver han spela, rakare, snabbare söka sig in mot slottet och ta mer avslut - då blire ordning & reda ska ni se! :slight_smile:

Dags att Tedenby får kliva undan ett tag. Inte en enda poäng på elva matcher är inte godkänt. Ge Törngren chansen ett par matcher istället.

Håller inte med riktigt. Tycker Tedenby senaste två matcherna visat mycket god inställning och varit nära att göra flera mål. Jag är faktiskt inte speciellt orolig. Dock tycker jag Melin förtjänar att spela mer.

Händer inte mycket av värde, mer kritik är befogat.

Vill hylla. Tillsammans med fjärdekedjan och Pilut är Tedenby den enda som Alltid ger allt. Tycker att han kväll efter kväll visar vilket stort hjärta han har för hv. För mig är han värd varenda öre han tjänar, hv-hjärta och enorm potential, han hade gärna fått kosta ett par 100k till för mig.

Håller till viss del med, Men han har en del han behöver jobba med. Sen måste man hitta rätt kemi åt honom för att kunna få ut maximalt och det har man inte hittat. Nu ser det ut så att han får en långt passning och möts av 2 försvarare och har ingen att passa pucken till för alla åker jämnt och byter eller är kvar i mittzon när han kommer med fart. Det förstör ju hela grejen.

In med Tedenby mellan Törgren och Sandberg är bästa medicin för där finns det fart och teknik som synkar perfekt med Tedenby jag lovar. Törngren och Tedenby friläge pass pass mål. Törngren visar ju match efter match att han nästan har lika mycket skill som Tedenby i sina ben och dragningar.

Hoppas jag inte låter som en gnällig förståsigpåare nu, men är ni andra verkligen nöjda med att Tedenby är kvar nästa säsong också? Han är säkert en jättetrevlig kille och såklart en skicklig spelare.

Dock känns det som att passa pucken till honom är samma sak som en tappad puck i anfallszon med kontring som följd. Om man vill att Holzapfel ska lämna på grund att lönen inte speglar rollen borde väl även Tedenby ligga illa till? För är han verkligen en producerande spetsspelare i dagens SHL?

EDIT: Vet iofs inte hur mycket han tjänar så kanske är helt ute och cyklar :blush:

Jag hade också gett allt, även om jag fick en femtedel av Tedenbys lön.

Man betalar inte höga summor för att spelare ska ge allt, man betalar det för att det de ger är värt det. just nu känns det väldigt tveksamt i det här fallet.

Tedenby måste få spela med en bättre center än Carlsson.

Teden-EC-Thörna

Skulle vara en spännande omgivning.

Tedenby var shl’s fjärde dyraste spelare (enl. AB) innan de sista övergångarna och han är säker topp-tio fortfarande med 300 000 kr/mån.
Är han värd det? Det får vi väl se ikväll!

Tycker man ska försöka säga upp kontraktet med Tedenby. Håller inte SHL-klass i den roll som han har, och med den jävla lönen han sitter på är ju det spel han visat upp bara pinsamt…

Det bevisade han ikväll med all önskvärd tydlighet att han INTE är!

Ytterligare en hemvändar-kompisvärvning som föll helt platt. Laine och Melin dom två andra.