Tråden om #21 Mattias Tedenby

Ok

Enligt mig en katastrofalt dålig match. Har 17 min i istid som är lika mycket som Ang och 3 min mer än Lena. Hänger inte med i 2-3 målet som det brukar se ut. Defensivt inte alls bra.

Han har sina stunder offensivt men inte en spelare man just nu kan lite på över tid. Tror Liljander kommer försöka hitta ett sätt att ställa krav nästa säsong för det han visade igår håller inte i HV.

2 gillningar

Helt under isen större delen av säsongen såhär långt. Eller ja, tror nog snarare det är denna nivå Tedenby har kvar i sig. Han är slut. Tyvärr.

9 gillningar

Vore direkt oseriöst att låta honom spela av sitt sista år på kontraktet. Förhoppningsvis inser han detta själv också.

2 gillningar

Bara att instämma. Detta går faktiskt inte längre. Nu när vi är i ett läge där vi varje match lånar in random gubbar från hockeyallsvenskan för att gå ihop ett lag så måste spelare som Tedenby ta ett större ansvar över hela isen, men det är tyvärr tvärtom istället. Med en normal frånvarolista är han inte en av 13 forwards för mig.

Tyvärr behöver Liljander direkt efter säsongen tacka Teden för många fina insatser genom åren, men också meddela att han spelat sin sista match i klubben

3 gillningar

Gårdagens match var det sämsta jag sett av Tedenby. Arbetsinsatsen från tidigare på säsongen bortblåst.

Hoppas Björn kan få ok på en avbetalningsplan.

Helt galet att han ens är ombytt. Sen 17 min speltid på det! Man undrar ju hur AB tänker och varför detta ständiga fjäskande för Tedenby. Måste ju nästan betyda att det är något inskrivet i kontraktet när han matchas som han gör. Låter sjukt men enda rimliga förklaringen?

Har ju t o m använt honom i PP och det går ju inte ens att ta in hur galet det är. Får hoppas att AB vaknar och inser det alla andra ser att Tedenby inte är en toppspelare trots den sjuka lönen han har. Om det inte är inskrivet i kontraktet med speltid alltså, är det så är det ju bara att acceptera.

2 gillningar

Det är sådant här som gör att jag fortsatt inte är övertygad alls om hur mycket av framgångarna som berott på AB och hur mycket som bara är att stjärnorna stått rätt.

1 gillning

När Tedenby är inne så blir vi ofta nertryckta i egen zon och han kan inte byta. Sen spelar han i special teams. Då tickar tiden på

Båda dessa saker beror ju på fel matchning.

Att han ens spelar är ju galet.

Att han spelar BP är ju ännu mer galet.

Som tur är så spelar han inte så mycket PP längre i alla fall.

Båda dessa saker bestämmer ju AB så då slipper vi bli nertryckta i egen zon samt även använda bra BP spelare.

3 gillningar

Nu måste man sätta Teden på läktaren. Han må kosta men bidrar på isen gör han inte. Skapar inget framåt och är bedrövlig i egen zon. Det håller inte även om gubben är från Jönköping. Vill vi framåt så måste andra gå före.

3 gillningar

Knappt man såg han var med idag. Ett par gånger såg jag honom.

Han var inte så usel som folk vill göra gällande, men han borde få vila lite, ty just nu finns det inte en fungerande lina kring AP, och vi vet nu, imho, att AP-teden inte funkar. Så bort med teden och testa fler alternativ runt AP.

5 gillningar

Såg att någon inte sett siffror på hur “kass” Tedenby är.

Här kommer lite stats.

Säsong jämförelse

Ja, inte går det åt rätt håll inte. Och ett år kvar på kontraktet.

Årets säsong.

En match med hattrick gör siffrorna lite bättre än vad de verkligen är

Den som inte förstår varför man blir provocerad när han glider in i egen zon, parkerar och pekar vad andra ska göra bör nog kika lite närmare på statistiken.

Game log, sorterad på Goal diff when on ice, vid lika styrka

4 matcher med +
13 matcher med ±0 (blev lite positivt överraskad där…)
10 matcher med -

Det mina vänner, är vad man får för 250k(?) i månaden nu för tiden.

Jämförelse med annan HV bekanting som troligen lirar för en mindre peng.
Igen så ställer den där matchen med 3 kassar till det lite…
(bara se till att få hem honom!)

3 gillningar

Prisvärt! Och då hade vi väl ändå lite tur och skrev kontraktet precis innan inflationen skenade iväg på allvar. :wink:

2 gillningar

Jag tror Simon Brändström postade en radar-graf på Tedenby den 8:e januari :

https://x.com/SimonBrandstrom/status/1876998248050594077/photo/1

Men sen är det ju så att beroende på vilka man spelar MED och i vilket LAG man spelar i så kan det försköna eller försämra bilden ganska rejält.

Om man nu ska jämföra radar-grafer så kan man ju jämföra med de han faktiskt konkurrerar med som Hugo Pettersson, Brännström, Måns etc. och som spelat i liknande femmor i HV i år.

Sen såg Tedenby mycket bättre ut i början av säsongen, då var det flera som tyckte han såg riktigt bra ut , men han har dalat och fick ovanpå det en hjärnskakning och var borta till ganska nyligen.

Argumentet från min sida har aldrig varit att han är värd sin lön eller att han SKA spela nu, men att han ALLTID ska ha 0 speltid och att man alltid ska spela t.ex. Hugo Pettersson eller Hansson eller whatever före Tedenby är inte alls lika klart för mig.

Om tränaren ser att han kommer tillbaka till det han gjorde i början av säsongen så tycker jag absolut han kan (eller borde) få speltid

3 gillningar

Hans defensiva skills, eller snarare bristen på dom fanns även då. Det tändes ett hopp i en match. Inget mer. Kan han inte producera, vara ett hot och vara kreativ så finns det inte plats för honom.
Vem ska Tedenby gå före tycker du? Vad tillför han sin kedja? Han gör inte sina kedjekamrater bättre tyvärr. :frowning:

3 gillningar

Har egentligen inget att tillägga utgående från det jag nyss skrev …

för mig är han en spelare som befinner sig nånstans mellan fjärdekedjan och utanför laget, men jag utesluter inte att han då och då kan ta en plats i laget, det är bara det …

Ok. Men vad tycker du han tillför när han spelar?

Jag tror nästan vem som helst som tittar på ishockey vet ungefär vad han har för kvaliteter och brister och ser ingen anledning att förklara det.

Men om du menar att han alltid kommer att vara dålig så kan du scrolla upp lite till oktober 2024 och titta på tiden när flera skrev saker som :

“Kan inte sluta älska Tedenby denna säsong. Blir så glad att det äntligen släpper. Hoppas hoppas han kan hålla detta hela säsongen.”

“Japp, bäst idag med sin kedja.”

“Tycker Tedenkedjan har varit den mest kreativa de senaste matcherna och jag vill nog låta dem spela ihop framöver. Intensiva och väldigt svåra att ta pucken från.”

och de fick massor av “likes” … scrolla upp lite så hittar du inläggen

Ja, han är absolut inte där nu, men det enda jag påpekat är att om han plötsligt börjar spela bra igen så kan han visst få en plats om vi ändå betalar för honom för min del.

Men just nu ser jag honom som nånstans mellan fjärdefemma och bänken som sagt , tränarna ser det nog bättre än jag, fast det är ju inte jag som tar ut laget :slight_smile:

3 gillningar