Tråden om #21 Mattias Tedenby

Vilka tider! NHL Sverige on Instagram: "📆 17 januari 2011: Tedenby lurar försvaret i NHL och smackar upp pucken i krysset! 😍"

3 gillningar

Är det samma spelare :rofl:

Du får mäta gluggen och kontrollera.

1 gillning

Men 14 (!) är sen.

Såg en sekvens där Tedenby gick på klubba och spelare istället för att titta på puckförare. Mer sånt!

2 gillningar

Jag förstår inte hur tedenby ska kunna vara kvar i en säsong till. Har han ens en säsong till i sig i SHL? Eller ens en säsong ishockey till i sig? Tror han det själv? Tror någon annan det? Bidrar verkligen inte med nånting. Tar inget ansvar, ofarlig offensivt och obefintlig defensivt. Man måste hitta en lösning där man går skilda vägar, även om det innebär att man köper ut kontraktet.

8 gillningar

Fast idag räddade han ett mål och såg inte vilsnare ut än någon annan. Både WIN och Teden gjorde några bra byten ihop med värderingar som var rätt.

En säsong till? Inte som spelare i SHL.

Kan jobba som ambassadör för HV71 sista säsongen :grin:

Att inte se vilsnare ut än andra idag säger ju dock inte så mycket. Det var nog en av de sämsta matcherna vi sett. Så det handlar inte om att tedenby lyft sig till de andras nivå, utan att de andra snarare sänkte sig till hans. Och det är ju tyvärr en inte tillräcklig eller ens acceptabel nivå.

Jag ser tyvärr ingenting i tedenbys spel eller insats som tyder på att det finns nånting mer alls att plocka ur den. Han håller tyvärr inte längre. På långa vägar. Och det är också helt oberoende av vad hans lön är, som oftast brukar vara utgångs- och bedömningspunkten för diskussionen om hans bidrag till spelet. Han hade kunnat spela gratis, men det hade inte räckt till ändå.

Han är slut på den här nivån. Det går att fastslå efter 2 år och 35 matcher in på den här säsongen.

5 gillningar

En väldigt dyr lektion i varför man inte ska skriva 4-års-kontrakt med 30 åriga hemvändare. Sjukt att Tendenby kan casha in topplön ett år till.

Sen räckte tydligen inte den lektionen utan vi behövde göra samma sak med Engsund också.

6 gillningar

Håller med, 100%.

Att inte AB ser det alla ser är väldigt märkligt. Kan ju inte vara bra för lagmoralen heller när någon särbehandlas så extremt som Tedenby.

Vi pratar alltså om en spelare som spelat som ordinarie hela tiden fast han presterat helt bedrövligt. Dessutom använts i både PP och BP vilket gör det ännu mer absurt.

Säker på att HV som lag tjänar på om Tedenby petas och att vi blir ett bättre lag med honom på läktaren.

Nästa säsong kan jag inte ens se framför mig att han skulle vara med i truppen. Liljander får nog förklara lite för AB gällande Tedenbys status i truppen.

Alltså, det måste ju finnas nån slags prestationskrav. Det gör det ju t o m i ett avtal för en vanlig anställd. Har man dessutom då denna lön så förväntas man bidra. Det kan ju inte vara skrivet utan några som helst krav och utan några som helst möjligheter att bryta om det inte efterlevs?

Det borde vara så kan man tycka men jag har aldrig hört talas om en idrottsförening som kunnat ensidigt bryta ett kontrakt för att spelaren är för dålig. Så länge spelaren dyker upp på allt obligatoriskt så har man fullgjort sina åtagande som spelare tydligen.

1 gillning

Jag tycker nog att det ska räcka att göra sitt allra bästa i allt man gör för att få sin lön. Att det sedan inte räcker till är tråkigt. Men ansvaret för det kan ni inte lägga ensidigt på en spelare som kämpar.

3 gillningar

Om vi utgår ifrån att AB inte är helt inkompetent så verkar det ju faktiskt att det i detta idiotkontrakt dessutom står att han måste vara ordinarie. Det är ju att ta det ytterligare ett steg längre. Inte att ha rätt att bryta om någon är för dålig utan att han dessutom måste spela!

Jag tycker nog det ska kunna finnas mer krav än att ”kämpa”. Jag ska säga det på jobbet även om jag inte når mina mål, ”jag kämpar ju”.

Jag gissar att du får behålla jobbet då, visstidskontraktet ut, även om lönehöjningen blir medioker.

Nån kvalificering måste arbetsgivaren ha gjort som gav dig perioden.

Jag lägger inte vad tedenby har i lön på tedenby. För vad är en prestation värd i pengar? Omöjligt att svara på skulle jag säga. Men det jag lägger på tedenby är prestationen. Och den är för dålig. Och det är den även om han hade spelat gratis. Prestationen, oavsett lön, är för dålig. Punkt.

2 gillningar

Hans defensiv har alltid varit för dålig. Inklusive hans speluppfattning. Jag älskade honom när han var yngre. Då fanns det finess, kreativitet och en jävla speed.
Han gör tyvärr sina medspelare sämre, när han väl kommer i ett bra läge så blir det oftast mellanmjölk. Ett höstlöv i magen på keepern även om förarbetet är bra. Allsvenskan är enda vägen. Jag tror inte att det finns ett lag i SHL som hade satsat på honom även om hans lön bantas med 75 procent. Han borde spela i Nybro eller Orskarshamn.

4 gillningar

Jag upplever framför allt att det är speluppfattningen som är det stora bristen. Jag kan tycka han har ganska bra speed och ibland kan surra omkring motståndarna som en ilsken geting och störa dem på ett bra sätt.

Men han ser inte medspelare som han kan passa, vilket medför att han håller pucken för länge och han har inte heller känsla för när han bör åka och byta. Jag tror också det rör till det i eventuella spelsystem. Några av de senaste allvarliga tacklingarna han fått är också för att han inte kollar upp.

3 gillningar