Tråden om #21 Mattias Tedenby

Även denna …

1 gillning

Och så här skrev jag i juli 2022. Nu kan man tycka att mitt inlägg osar av höga förväntningar när man läser ord som “femplusvärvning” och “toppspelare”.

Men då ska man komma ihåg att inlägget i fråga var betydligt svalare jämfört med andras syn på värvningen.

Många var övertygade om att Teden skulle ösa in poäng. Man refererade bland annat till hans säsonger i KHL och Schweiz osv.

Och det är väl därför jag inte är lika hård mot Teden så som många andra.

Att han underträffat även mina förväntningar. Det såg jag inte komma. Men att han inte blev den absoluta toppspelaren många trodde att han skulle bli, det är jag inte ett dugg förvånad över.

Och häri ligger väl lite problemet med värvningen. Han värvades på helt galna premisser. Förväntningarna både inifrån Gardens väggar och utifrån har varit extrema, och inte lirat med verkligheten.

Folk, inklusive säkert Teden själv, förväntade sig en helt annan spelare än den Teden faktiskt är.

Det visar om inte annat hans första säsong då han matchades hårt i PP och även stundtals i en förstakedja.

Här kan man ju tycka att HV borde tagit ett steg tillbaka till år två. Men det var som att man bara såg första året som en olycklig tillfällighet och därför fortsatte satsa på honom i en förstakedja och PP i tron om att han skulle studsa tillbaka.

Det har blivit som en ond spiral där självförtroendet bara blivit sämre samtidigt som de höga förväntningarna inte blivit lägre.

Hade HV använt Teden rätt från början. Ja, då tror jag inte Teden varit där han är idag. Då tror jag vi haft betydligt större nytta av honom.

Sen är det tråkigt att konstatera att det blev som jag befarade, att allt detta lett till ännu en “trött diskussion” där folk stundtals försöker trumfa varandra i vem som kan såga en gammal HV-hjälte mest.

Teden är en av få spelare i dagens HV som faktiskt gjort något av värde för vår förening. Därför kommer jag alltid vara lite svalare i min kritik mot honom.

6 gillningar

Helt rätt. Vi älskar Tedenby för det han gjort och den han är. Det är inget konstigt.

Minns samma med JD sista året. Var en skugga av sitt forna jag. En konst att sluta på topp.

Där gjorde ju HV så sett Thörna och Sundh en tjänst.

3 gillningar

Han är slut!

Lyssnar på Björn i nedsläpp!
Han bidrar med återvinna puck och skapa tryck!

När vann han puck och när skapade han tryck?
Man särbehandlar killar bara för att man är från bygden och på gamla meriter.
Är en stor anledning till att vi är där vi är.’

1 gillning

Det där var bland det dummaste jag hört. Skulle spola AB och Björn på direkten om jag hade möjligheten. Vilka clowner.

När det gäller Tedenby är jag mest besviken på att offerviljan som fanns tidigare under säsongen är som bortblåst.

Men ni måste ju också förstå att han måste prata lite demokratiskt, han kan ju inte sitta och säga annat i en offentlig podcast…

5 gillningar

Så är det givetvis. Hade vart mer ‘clown’ av det hela om satt och toksågade spelarna offentligt.

1 gillning

Jag skulle nog inte utesluta att han inte ljuger utan att han verkligen menar det han säger och att han tycker så.

Matchningen under säsongen visar på att de tycker att det är så, oavsett om vi på sidan ser något helt annat.

Så vi lär få se Tedenby på isen även i framtiden återvinna puck och fortsätta skapa tryck.

1 gillning

Är det tryck mot isen då när han ramlar?

1 gillning

Han tog en 2+2:a och det minns nog alla, men minns ni också att han spelade fram AP20 till en ren straffsituation (1 mot 0 ) med en rätt fin pass från egna zonen ända fram till blå ?

3 gillningar

självklart är följande:

tedenfart har sett sina bästa dagar och hans speltid bör vara begränsad.
folk som inte gillar tedenfart använder honom som bräckjärn för att skriva av sig sin ångest.

8 gillningar

Jag vet inte hur det är med andra men jag gillar Tedenby. Som person, hans historik i HV, han kämpar oftast. Jag har dock svårt att se honom i hans nuvarande iteration som någon som ska vara en ledande spelare i HV vilket han är rekryterad för att vara. Det svider och är så tråkigt att se honom skvalpa runt där ute.

3 gillningar

Det är onekligen svårt att avskriva att han druttar på rumpan etc. Men i bland tycker jag han får klä skott för saker som inte han kan rå över. När jag var på en match förra året och kunde se hela rinken, så blev det till exempel tydligt att Tedenby var en av få forwards som faktiskt gjorde sig spelbar och hela tiden sökte öppningar.

Så utifrån de premisserna kunde det lätt se ut som att han tog pucken och slarvade bort den, när det i själva verket var att han var den enda som kunda få pass och sedan inte hade några uppebara passningsalternativ att slå eftersom resterande kedjekamrater var så osynliga. Vilket i sin tur kan leda till att han “tar i för mycket” för att kompensera att han inte får bra spelalternativ och därför förlorar kontrollen. Och kanske för att han känner att han borde bidra mycket givet sin lön.

(Ja, jag tror det alltså kan ha en negativ effekt för spelet om man känner att man inte levererar utifrån sin lön. Man blir alltså inte lat som spelare, utan för spänd och nervös.)

4 gillningar

Drömde att man, i ett halvtomt Malmö Arena, släckte ner och presenterade en förlängning av Tedens kontrakt med ett år. Dålig respons i arenan och en tårögd Teden på isen. Märkligt.

8 gillningar

Det handlar inte om Teden som person. Grym kille och hjärta för Hv!

Men på isen så hittar han inte lägen att byta och blir så otroligt passiv i egen zon. Då bidrar han mindre än en kona.
Offensivt försöker han men dagens backar är kvicka och vänder lika fort som han. Då kommer hans egenskaper inte fram. För det är just det som är hans styrka. Man vrider och vänder inte lika lätt i SHL som för 10 år sedan.
Styrkan har han inte för att hålla ifrån utan ett litet lätt tryck så är han borta.

3 gillningar

Som sArg-bubbe skriver, så har jag upplevt det med Tedenby ända sen han kom tillbaka. Man hade hoppats på att istället för att leta efter en spelbar spelare tills han blir av med pucken i stället hade lagt pucken på mål. Ha som målsättning att få till en tek så vi kan byta till en kedja som kan producera.

1 gillning

Har ju tyvärr varit tydligt sen han kom tillbaka att han inte håller på den nivån man kan förvänta sig av någon man signar ett sånt kontrakt med. Säsongen innan han återvände gjorde han 32 poäng på 44 matcher i KHL. På de dryga 2,5 säsongerna sen han kom tillbaka har han fått ihop 31 poäng i SHL.
Nog för att spelare ofta blir sämre när det kommer till Hv71 numera, men detta är ändå exceptionellt.

4 gillningar

Sen har han väl inget att kämpa för. Utlandsäventyren är över och nu handlar det om att komma hem och krama ut det sista som en hockeyspelare kan tjäna.
Klart han har hjärta men det är en jävla skillnad mentalt att spela för att komma vidare i karriären än komma hem och spela av sina sista år.
Därför ska man inte skriva så långa kontrakt med spelare över 30.

2 gillningar

Så är det. HV har agerat elefantkyrkogård för allt för många spelare de senaste åren.

2 gillningar