Och, man kan bidra på så många andra sätt än på isen.
Teden är ju bara 35, han borde ju ha mer att ge kan man tycka.
Han har inte speluppfattningen för det tyvärr
Med en sån jäkla skridskoåkning som han har är det synd som du säger, det går för fort innan det är dags för nästa drag, pucken förloras och det blir kontring eller bara ingenting.
Men har han kedjekompisar som hänger med kan det bli riktigt bra, tror jag, eller kanske hoppas snarare.
Tedenby har fått en lösning presenterad, men han vill stanna kvar och ”ta en tröja”. Kommer inte att ske om ni frågar mig, men han vill vara kvar kontraktet ut.
En poäng till är att när han glänste som mest var hela spelet slöare. Speciellt trögare backar, svårare att skina nu tyvärr.
Han har för få verktyg i lådan.
Tycker det blir fel att tala om att “ge honom en chans till”. Tedenby kommer inte bli bättre, utan sannolikt sämre. Så slå bort alla förhoppningar om en annan Tedenby än vi såg senaste säsongen.
Det man snarare ska fråga sig är om Tedenby med sitt spel bidrar tillräckligt, och mer än han förstör, i fjärdelinan eller extraspelare. Och frågan är om Tedenby är en tillräckligt bra kulturbärare som kan bidra med klubbhjärta på och utanför isen nu när i princip ett nytt lag köps in.
Ingen kommer vilja ta över ett kontrakt med den lön Tedenby har i HV — bara en liten bråkdel av lönen. Så att skeppa iväg Tedenby skulle inte ge något väsentligt ökat löneutrymme att leka med.
Jag är själv tveksam till vad som väger över. Kan tycka att det kan behövas någon kulturbärare, samtidigt är det risk för att Tedenby mest blir en maskot vad gäller att bidra till laget.
Jag känner detsamma. Jag minns sista året med Snöret, att det var en blek kopia av hans tidigare storhet. Blir bara sorgligt. Möjligen då om man som Önerud kan inta en annan roll och göra det bra.
Tedenby har gjort 19 poäng i HV de två senaste säsongerna. Kapten Davidsson gjorde 18 poäng i sin sista säsong i en fjärdekedja.
Stor, stor skillnad.
Tedenby har gjort totalt 33 poäng på sina tre senaste säsonger här. Sett till hans påstådda lön är han inte värd att behålla. Tar sponsorer den största delen av den lönen, så visst, men då får nog den gode Mattias nöja sig med att sitta på sidlinjen. Han har haft stor betydelse för föreningen och jag vill personligen inte slänga honom på sophögen än.
Teden har ett år kvar på sitt monsterkontakt, han vill spela klart sitt kontakt i HV. Det finns sannolikt ingen klubb som vill ta över stor del av det kontraktet för att reducera HV kostnad kommande år. Jag tycker att han får träna och vara en del av gruppen om han fullt ut accepterar en roll som forward 15. Det kommer att komma skador och sjukdomar även denna säsong och bättre att slänga in Teden än låna någon från HA i enstaka matcher.
Kan ju va så att en junior får plats pga skador och gör en Reber. Det händer inte om man har en Teden som extra forward.
Jag vet att Teden älskar HV och att han gör allt han kan men jag ser inte att han bidrar med nånting på isen. Gör slut på eländet, ta pengarna HV erbjuder och spela på en nivå där det blir roligt med hockey igen.
Ja men precis, det jag menar ju. Att även med Davidsson reagerade jag. Då är nivån passerad med råge i detta fall. Tyvärr.
Om han nu ska vara 15e fw eller om du menade 13e så innebär det att han på sin höjd kanske spelar 10-15 matcher under hela säsongen om vi har otur med skador. Hur bra kommer Tedenby kunna prestera dessa matcher? En junior med fart i benen från j20 kanske skulle kunna bidra mer?
Köpa ut honom blir dyrt!
Någon klubb som vill ha honom lär inte finnas med den lönen!
Så han får helt enkelt bli en 13 spelare som tjänar fläsk! Helt sjukt men Lindbom och Nubbens verk får leva kvar denna säsong också till viss del!
Det jag inte riktigt förstår är varför han skulle vilja fortsätta kontraktet ut om han inte tar en tröja. Han har tjänat så mycket under sin karriär att han kan leva på avkastningen på kapitalet. Att då riskera att till del bli ihågkommen för att man satt på läktaren förstår jag inte att man vill.
Jag är stark frågande till det med. Han kommer inte ta en tröja i dagens hv, känns mer för mig som att han inte vill gå miste om sin feta månadslön. Kan så klart ha fel.
Fast en årslön är i sammanhanget ganska begränsat av vad han har tjänat under sin karriär. Det kan ju också vara så att han inte vet vad han ska göra istället. Han har ju varit hockeyspelare hela livet.
Men jag tycker det är synd om han klamrar sig fast så att det är det han blir ihågkommen för.
Jo så klart. Om han tar en plats eller ej kommer tidigast visa sig när träningsmatcherna drar igång, förstå då när de visar sig att han blir utanför laget kanske han tänker om.
Tedenfart har sagt att han vill försöka ta en plats i laget. Han tror han har vad som krävs. Detta måste väl ni förstå? Det låter på några av er ovan, som om ni tror att Mattias själv, har era åsikter om sig själv, att han själv dömt ut sig och sina chanser. Det är nära på ding-ding värld-argumentation.