Vi får bedöma spelaren efter sina förutsättningar. Om han bli en bra fjärdecenter med shl-mått vore det succé utifrån Tikkas talang och skulle innebära att han kämpat arslet av sig för laget.
När det gäller Nättinen hade han kunnat spela tredjecenter, vansinnet var ju att tro att han skulle bli frisk.
Pengarna har vi förlorat i samma stund som Nubben skrev kontrakt. Jag hoppas att Tikka ska spela bra nog för att någon ska vilja betala halva hans lön sista året.
Jag ser inte alls samma uppsida som hos Vigenault som var bra defensivt redan under hvtiden.
Skitsamma vilken roll han värvades för. Det var en annan sportchef och ingen idé att älta i nu. Sätt killen framför mål och låt honom vispa in dedär puckarna som han kan. Tror på killen
Träffade en finne på en pub och ämnet gick förstås snabbt över på hockey, snubben visade sig vara Ilves-supporter och han sa att Tikka var 3:e center där och att han trodde det var ett skämt att HV värvat honom som andre center, däremot hade han väldigt höga tankar om honom som just 3:e center, en kille som jobbar stenhårt, gör sina mål och är bra i special teams, han trodde att Tikka i ett mer funktionellt HV skulle fylla den rollen också i SHL och motiverande det med att Tikka alltid gjort det bra i landslaget.
Men vi lär väl se i vinter, han kändes ju minst sagt begränsad denna säsong.
Fast nu är det ju inte så lätt att vi hux flux kan bortse från att Tikka sitter på ett högavlönat kontrakt.
Det sätter ju liksom lite käppar i hjulet för kommande två säsonger för Abbott…
Sen missar du nog min poäng. Tikka var en flopp förra säsongen. Vad talar för att en flopp år ett blir en flipp är två? För att förtydliga. Det är mer regel än undantag att floppar fortsätter vara just floppar.
I HV:s fall är det därför av yttersta vikt att
Tikka höjer sig och blir den toppspelare han värvades för att vara. Det löser alla problem.
Tikka är så pass “bra” att man kan lösa kontraktet på ett smidigt och billigt sätt.
För som sagt. Helt omöjligt att ha en tredje/fjärdecenter för den lönen och kontraktslängden.
Vad jag hört från en vän till honom som spelat ihop i Finland så har han 190. Sen om han hade uppfyllt vissa bonusar och dom hade slagits ut över en säsong så hade de blivit 200 i månaden.
Inte säkert att de är så men de är vad jag hört. En bonus var en viss mängd poäng , en annan var slutspel
Hårklyverier om du frågar mig och vi ändå är överens om att det är en för hög lön😉
Därav mina två scenarion gällande Tikka. Han måste prestera som en toppspelare, alternativet är att Abbott bryter (vilket han sannolikt kommer göra. Ingen sportchef är så dum att man betalar den summan för en tredje/fjärdekedjespelare).
Då är frågan, som jag initialt ställde. Vad är sannolikheten att en flopp går till flipp från en säsong till en annan? Inte särskilt hög.
Hur som helst har han underpresterat och är en av de sämsta finska värvningar vi gjort genom åren. Skulle bli förvånad om han lyfter sig i år. SHL verkar inte passa honom.
Jag tycker inte 190K eller däromkring är orimligt för en bra tredjekedjecenter. Tycker absolut det kan vara hållbart vid en bra prestation.
Så om, ett stort om, Tikka blir en bra center i en tredjekedja och nyttig i PP och BP så skulle jag vara nöjd. Lönen inga större problem i så fall.
Så lönen i sig är inte det stora problemet utan problemet var att han inte var tillräckligt bra som en bra tredjecenter. I Play Out serien var han dock OK.
Växjö hade McLaughlin som tredje och Martin Lundberg som fjärdecenter.
FBK hade DeLa Rose som tredjecenter när de vann 2022. Joel Kellman förra säsongen.
Jonathan Johnsson i Skellefteå ligger nog i närheten också. Linus Vejdemo och Visingös stolthet Sebastian Strandberg likaså.
Finns fler exempel på tredjecentrar som tjänar runt 200K i månaden. Så inget jätteovanligt på något sätt.
Det håller jag med om. Att han togs in, som det verkar, som en andracenter var ju mycket märkligt.
Min poäng var att 190K ändå kan vara OK för en bra tredjecenter som är nyttig i special teams. Bra etablerade tredjecentrar med landslagsmeriter ligger nog i det spannet.
Jag tror att alla de jag räknade upp ligger emellan 150-200K, där någonstans.
En helt annan sak om du från början skrivit jag TROR. Det gjorde du inte.
Så var alltså inte fallet när du skrev ditt första inlägg. Du skrev mer eller mindre som att det var en sanning att tredjecentrar i SHL ligger på runt 200 k i månaden.
Med andra ord. Dina argument faller således platt. Eftersom du inte kan påvisa dina påståenden om att tredjekedjespelare tjänar 200 k.
Och med det sagt får du tro hur mycket du vill. Du får tycka och tro att en tredjecenter ska ligga på 200 k i månaden. Men då får du också, om du inte kan påvisa att så faktiskt är fallet i de exempel du tar upp, räkna med mothugg. Vilket du fick i det här fallet.