Tråden om #26 Tommi Tikka

Hur f-n kan bevisbördan ligga på den som inte hävdat detta i första hand. Ge dig.

Det är alltså min uppgift att leta reda på saker som andra slänger ur sig för att prove a point?!

Exempel.
A: Det finns liv på Jupiter
B: Kan du ge exempel på detta som bevisar din tes?
A: Näe. Men leta gärna fram det.

Du hör ju hur dumt det låter.

3 gillningar

Hahah lugn jag förstår vad du menar men ingen av er verkar ju veta till 100% att de finns eller inte finns

Att en center som Tikka lyfter ca 200k är ju galet. Finns defensiv, men väldigt lite offensiv att hämta där. Ett galet kontrakt.

För att flika in @CROHB, de spelare du jämför med är ju helt andra spelare med betydligt mer skills än Tikka vilket gör det hela ganska skevt. Att någon av de lyfter ca 200k ställer jag mig också tveksam till. Trots deras dynamiska fördelar jämfört med Tikka.

Skillnaden är att eftersom jag inte påstår att tredjecentrar tjänar runt 200 000 så är det inte min uppgift att ta fram källor som visar att så är fallet.

Allt handlar om huruvida det är rimligt att Tikka tjänar 200 000 kronor som tredje/fjärdecenter.

När nån då påpekar att det är rimligt att han gör det eftersom det finns flera exempel på andra tredjecentrar i SHL som gör det så måste du ju förstå min nyfikenhet kring vilka dessa centrar är. I synnerhet med tanke på att skribenten i fråga menar att det inte är ovanligt med tredjecentrar som tjänar denna summa.

1 gillning

Varför ska ha ens kunna bevisa det? Jisses…

1 gillning

Nu gällde det ju att jag tror att det inte är jätteovanligt att tredjecentrar tjänar 150-200K. Inte värre än så och ingen big deal.

Att Tikkas kontrakt är galet håller jag med om, inte i Tedenbyklass givetvis men galet.

Inget försvar på något sätt eller att jag tycker Tikka visat sig vara värd detta efter sina prestationer förra säsongen.

Spelarna jag räknade upp är ju tredjecentrar, ingen jämförelse i övrigt.

Jag tycker alltså inte att Tikka är värd detta. Hade han presterat bra och varit nyttig i special teams hade jag inte tyckt den lönen varit orimlig även som tredjecenter.

Sen är ju lönerna svåra att veta exakt och går ju inte att veta fullt ut. Så bevisa åt ena eller andra hållet är ju nästan omöjligt och blir löjligt att kräva.

4 gillningar

Du missuppfatta mig nog lite. Skitsamma. Vi alla är eniga om att de är ett felaktigt kontrakt

3 gillningar

Återigen. Du formulerade ditt inlägg långt från det du skriver nu.

Visst. Det kan tyckas löjligt att efterfråga exakta lönesummor, som exempelvis powerplay gjorde när jag skrev att Tikka var högavlönad (vilket de flesta källor också pekar på).

Men som sagt. Du skrev att det inte var ovanligt. Då blir det svårt att diskutera vidare när dina påståenden inte kan stärkas. Med andra ord. Du gissar och tror att Tikka kan vara värd 190-230 kronor per månad om han levererar som en tredjecenter. Det får stå för dig. Jag tror nämligen du är ensam om detta. I synnerhet med tanke på att du inte har något belägg för att spelare av den rangen tjänar den typen av summa.

Den här konversationen börjar bli lite fånig. Kan ni kanske tjafsa vidare i PM? :wink:

5 gillningar

Tjafsa vidare med mig i PM om du tycker konversationen är fånig :wink:

Att häva ur sig grejer utan belägg för att sen låtsas som att det regnar. Jag vet inte om jag klassar det som fånigt om man då vill ha nån typ av svar. I synnerhet inte med tanke på att personen som ifrågasätter är den som uppenbarligen enligt vissa är den som plötsligt ska slänga fram bevis.

Problemet med Tikka är att scoutingen förmodligen var nästan lika med noll?
Att man då slänger upp ett välbetalt 3 års kontrakt och det inte föll väl ut alls att man petades från förmodad 2:a center till 4:e gör ju att man låser upp budgeten ganska rejält.

Hade man skrivit 1+1 år och känt lite på det hur han hanterar Shl istället för 3 år så hade jag inte klagat.

1 gillning

Jag har en bra magkänsla när det gäller Tikka. Jag tror, och hoppas, att han kommer överraska oss alla och göra en bra säsong.

9 gillningar

Nån som vet vad det skulle kosta oss att bryta kontraktet med Tikka helt?

Tikka for president

2 gillningar

Ska han ha allt han kan få under de säsonger som är kvar så ca 4-5 miljoner kan jag tänka mig.

Då måste det väl vara bättre att använda honom i en 3e kedja, även om han är för dyr för det egentligen. Så vi får nån nytta av pengarna

1 gillning

Det är nog inte aktuellt att bara bryta rakt av utan någon ersättning från annan klubb som du säger. Men säg att Tikka har 200 000 och man får en klubb att betala 120 000 så kanske (med betoning på kanske) det går att ersätta med en bättre spelare för de 120.

På tal om något annat: Jag har dålig koll på istider, men om (OM) Tikka centrar en tredje- eller fjärdekedja dugligt och dessutom bufflar i PP1 och dödar utvisningar i BP1, kommer han upp i istid motsvarande en spelare i andrakedjan då?

1 gillning

Principiellt inte fånigt. Vi kan inte ha ett forum där man använder ej styrka påståenden för att argumentera för sin sak. Måste finnas en gräns där man antingen spekulerar helt fritt och där man är öppen med det, samt att man åberopar data som stödjer ens argument. I det senare behöver man kunna presentera sina data på något sätt.

I fallet med Tikka har det blivit galet fel. Det har vi kentbaclet att tacka för, men säkerligen även ytterligare personer inom HVs ledning. Nu har vi snart nytt på de flesta platser och då tror jag Tikka kommer få det jobbigt. Både att platsa i laget, samt personligen. Han måste ju inse att han fått ett relativt övervärderat kontrakt. Inte kul som person att känna den pressen. Jag tycker inte det är konstigt eller fel av Tikka att hoppa på utmaningen. Dyker dylik chans upp så tar man den, med amibitionen att göra succe. Nu blev det inte så och om rapporterna från början av 23/24 var korrekta, så är Tikka väl medveten om att så är fallet. På ett personligt plan kan jag tycka synd om killen. Både han och föreningen har blivit lurade av vår f.d charlatan till SC.

3 gillningar

Oavsett vad så kan de inte bli sämre än förra säsongen. Jag hoppas att Tikka blommar ut och blir den vi hoppas på fast kanske 3c och inte 2c.

För mycket gissar jag