MR madhawk har visat sig ha fel tidigare och reviderar ganska ofta sina löneutspel
230 papp enligt hockeynews. Två olika källor. En som säger att han är högavlönad (madhawk). En som säger att han tjänar en bra bit norr om 230 (hockeynews).
På det säger powerplay att han från en polare till Tikka hört 190 i månaden.
Rätt bra underlag för att kunna göra en kvalificerad gissning om Tikkas lönenivå.
Trovärdigheten hade vart betydligt större om det var samma siffror som rapporterades ut från olika håll. Men för mig ganska låg trovärdighet eller bara en från höften summa när till och med självaste mrhök ibland drar till med ±25% ibland på löneuttalanden.
På Tikka har vi asså 230 från höken? 190 från en medlem och 250-270 från någon sajt?
Orkar inte ens räkna vad procentskillnaden blir
Vill dock poängtera att jag inte argumenterar för om Tikka förtjänar lönen, utan mer att det ibland höftas löner även från blaskor och tweets
Tikka känns ändå som en intressant spelartyp om man hittar rätt roll till honom. Problemet är att kontraktet är för dyrt och långt för en utdelad rollspelare.
Tikka var väll första/andra center i Ilves inte tredje som någon skrev. Han gjorde även en del EHT matcher långt ner i hierarkin. Problemet är att genomsnittsspelaren i finska ligan är av väldigt dålig kvalité. Kolla på Pelicans, final två år i rad med ett lag som på pappret skulle få problem att vinna HA. Det går att fynda i finska ligan, men då måste man veta exakt vad man gör - Nubben gjorde inte det. Abbot har väll heller ingen bra track record där, så kanske en marknad HV ska hålla sig borta från?
I EHT spelade Tikka under Jalonen som spelar en väldigt annorlunda hockey från vad man gör i SHL. Att Jalonen såg något i Tikka behöver heller inte betyda så mycket, då han valde spelare mer till systemet än vad det var klass på dem.
Men Tikka är en grym tekare och en spelare som inte verkar kliva undan i det fysiska spelet. Jag tror Tikka kommer att vara bättre nästa säsong, får en känsla av att AB är bättre på att använda den typen av spelare. Men han startar från en låg nivå. Men kan han spela ytter i en andra lina eller centra en tredje på OK SHL nivå är jag nöjd, då min referensram är förra säsongen. Men det är tyvärr inte en roll som ska avlönas med 230lax i månaden i tre år.
Du kan börja med att läsa artikeln och tidigare inlägg. Allt står skrivet om vilka uppgifter som cirkulerar.
Orkar inte upprepa igen . Kan inte vara tillräckligt tydlig känner jag.
Med förhoppning att det inte är off topic, och eftersom Tikka väl närmast är att räkna som en tredjecenter… Vad ligger lönen på en tredjecenter på i runda slängar i SHL? Vilket lönespann snackar vi om?
Mods, kan vi inte ha en egen tråd om lönediskussioner och ekonomi, så fokus istället handlar om spelarnas prestationer i deras respektive tråd? Börjar bli lite tjatigt med alla siffror hit och dit.
Tanken är god, men det känns som att lönepost är en del av det som rör respektive spelare. Det diskuteras inte alltför mycket om specifikt detta, så det får hållas så länge så håller vi mods lite koll framöver om det blir för mycket.
Nackdelen med för många trådar är att det kan begränsa diskussionerna i respektive tråd.
Tror alla tycker, hittills, att Tikka är en gigantisk flopp till den lön och roll han är tänkt för. Sen tror många, inklusive mig, att han kan vara en duglig 3 center med roll i BP samt ev tank framför mål. Sen har han antagligen en lön som ligger i överkant för den typ av roll och därmed blir han en flopp igen men inte lika stor.
Har kollat på matchen Hv-Rögle igen nu på morgonen och Tikks gjorde en hel del bra saker tycker jag allt. Det finns andra spelare som hv ksn skicka före honom. Sen är det ju ren förlust att skicka Tikka iom att vad jag förstår lyfter en ganska saftig lön.Jag anser att det är bättre att behålla honom så länge kontraktet gäller och använda honom där han gör nytta istället.
Nu kommer jag säkert få mothugg men det är min egna åsikt.
Ja, det är onödigt att släppa honom rakt av. Samtidigt övertygad om att Tikka kommer försvinna så fort Abbott får till en bra deal. Om inte under säsong så inför nästa.
Tikka ligger väl där runt 180 k. Total kapitalförstöring. Och hindrar HV och Abbott från att rekrytera en riktig toppspelare.
Jag kan inte se vad vi har för vinning att fortsätta låta honom härja fritt bara för vi betalar lön.
Sätt honom på sidan, va beredda att betala för honom hela kontraktstiden ut men va noga med att göra klart för honom att han får städa ur sin plats i omklädningsrummet och träna med J20 framöver.
Vill han fortsätta spela hockey letar hans agent upp ett nytt jobb till honom. Vi får förmodligen fortsätta betala en del lön men de är de värt, bara för att bli av med honom.
Tikka är verkligen inte det största problemet i truppen. Långt ifrån.
Lär väl inte direkt göra att HV blir en attraktiv klubb för nya spelare om man plockar bort spelare på det sättet?
Förstör han inte gruppen så finns det väl ingen anledning till det?
Det sänder dåliga vibbar att om du inte bär din vikt får du lämna menar du?
Ja. Kanske. Vi ser de inom fotbollen hela tiden, vet inte hur mycket det påverkar organisationen att man sätter hårt mot hårt.
Jag håller med dig . Hade han inte gjort ett sådant misstag som att misslyckas med rensningen vid 1-4 målet så hade han gjort en väldigt bra match.
Vann nog de flesta tekningarna igår och vinner faktiskt oftast puckar längsmed sarger i försvarszon
Nej men han är topp3 gällande välbetalda problem.
Möjligt. Men det jag såg av Tikka igår så var det en annan spelare jämfört med förra säsongen. Tillåts han spela lite hårdare och fulare igen så kan han bli en jobbig nöt att knäcka för motståndarna. Var väl en av få som lyckades sätta emot Everberg igår som annars framstod som en murbräcka.
Sen är det ju just lönen som är skit. Hade han varit värvad som en T9-fw med lön därefter hade tongångarna varit annorlunda.
Precis , körde ner everberg hårt i sargen x2 och tog puck och spelade Vidare till back som vände spelet ut från egen zon.