Tråden om #26 Tommi Tikka

Tikka kommer överraska alla den här säsongen. Kom ihåg var ni läste det först.

1 gillning

Vad räknas som att överraska? Att något lag i Finland vill ha honom?

5 gillningar

Jag tror det är svårt för honom att göra det så bra att folk ändrar sin åsikt. Ja, visst kan han säkert höja sig under ett bättre ledarskap, med en mer passande roll. Men killen kommer inte ta jättekliv i sin hockey, det gör man inte i vid den tiden i livet, man tar små steg i paritet med sin tidigare utveckling. De gånger någon dyker upp som en late bloomer, så handlar det troligen inte om att spelaren gjort ett stort hopp i sin egen hockey, utan mer om att spelaren redan haft nivån i sig men av olika anledningar inte “lyfts fram” eller upptäckts, är min gissning.
Dock hoppas jag att han blir bättre än förra året, som alla. Om alla höjer sig några procent, så hjälper det till, men inget kommer skicka upp bottenlirarna till förstalinan.

2 gillningar

Jag gissar på 9 raketer och 11 assist på TIKKA iår.

2 gillningar

Det var väldigt optimistiskt :joy:
Jag tror på 3+5 när grundserien är summerad.

1 gillning

Titta när TIKKA gör hattrick i premiären och åker och hyschar med fingret åt publiken :wink: haha

7 gillningar

Då blir det 100 nya inlägg i TIKKA tråden :wink:

1 gillning

En sak är säker… hmmm några saker är säkra.

1. kent är kass.
  2. kents uttalande om Tikka har satt Tikka i en usel situation.
  3. Fansens vilja att få positiv info om ett nyförvärv, från föreningen, sätter i allmänhet en spelare under press och väldigt sällan överträffar en spelare fansens förhoppningar (ty de är nästan alltid okunniga om nyförvärven).

I Tikkas fall har vi dessutom, pga punkt 1 ovan, en spelare som satts på en löne-pedestal. Inget av detta är Tikkas fel. I hans värld ville han göra succe och göra sig förtjänt av lön och kontrakt samt fansens hyllningar.

Det är inte där vi är nu och jag kan tycka synd om Tikka som råkade ut för kent. Jag tycker synd om mig själv för att jag råkat ut för kent.

Om jag får ta en liten OT-tangent så skulle jag säga att det endast finns en gubbe som dragit nytta av kent och det är Hult. Hult bleknar i kents sjukhus-sterila och klena ljus. kent är för ljussättning som en blöt brakfis i hissen med nya tjejens närmaste familj.

10 gillningar

Äh. Hv-folk trodde att Vigneault skulle explodera i Modo och att Nättinen skulle göra en kanonsäsong ifjol.

Folk tror alltid att saker och ting blir bättre. Är väl bara mänskligt att man hoppas. Realitstiskt? Not so much.

1 gillning

Tikka får gärna sluta 0-0 bara han är bra på allt som heter hårt jobb och defensiv att göra.

1 gillning

Det var nog för Nättinen själv sa att han var bättre tränad än någonsin plus skadefri. Nu vet vi ju det var en lögn eftersom finnarna träna på nåt hemmagym i Ortios källare med Kalle som coach.

2 gillningar

Det sades att Max Wärn skulle bli en ny publikfavorit när han kom. Varje gång klubben uttalar sig om nya publikfavoriter ska man ta det med en nypa salt. Låt spelarna göra sitt, så får vi se vilka som vinner publikens hjärtan under tiden eller efteråt.

9 gillningar

17 mål i Ilves 22/23 och spel i landslaget

2 mål i HV 23/24 och spel i kvalserien.

Även om såklart 3 års kontraktet för en hög SHL-lön var stolligt, så visst fan har han också underpresterat grovt själv. Runt 15-20 poäng och att han skulle va en bra 3e center var ändå rimligt att förvänta sig. Som svar på @Diabolics

3 gillningar

Tror (och hoppas) att CA redan gjort mer eller mindre klart med en Center som kommer i Oktober.
Och man väljer att bryta med Tikka.
Så det blir kanske 2-3 poäng innan det bär av till Finland, Tyskland eller HA.
Dyrt, ja. Men det får vi ta. Nubben var inte billig i drift. Suck.

2 gillningar

Han ser mer shl-tränad ut. Lite credd ska han ha. Tror han kan fungera som vinge nu. Blir ett jävla eldprov för honom som andracenter.

4 gillningar

Nä. Helkass idag.

3 gillningar

Vad gör han här kan vi inte bara sälja han nånstans. Finns ingenting förutom tekningar möjligtvis. En tuff lirare som inte hinner med…

Han passar möjligen i finska ligan, och åka lite i slowmotion, tycker han ser lika kass ut som förra säsongen.

3 gillningar

En riktig nubbevärvning. Katastrof rakt igenom.

Trodde på honom med nya träningsupplägget från BM men han har verkligen inte tagit några steg framåt om ens möjligt bakåt tyvärr