Kommer inte ihåg men tror det var 150-175 000. Han har betalt ungefär som en andracenter.
Enligt uppgifter i hockey news över 200. 230 om jag minns rätt.
Vad jag fått till mig är den summan om alla bonusar och allt sånt slår in.
Utan dom 175 ( om jag minns rätt)
Galen lön oavsett
Jag håller inte med om något här.
Jag skiter helt i om han spelar gratis. Det kan jag med göra. Han platser inte i SHL. Punkt. (för min åsikt).
Han har inte heller startat mycket bättre, imho. Lite bättre, marginellt, men fortfarande sub-SHL-nivå.
Vet inte om jag håller med.
Medellönen i shl sägs ligga kring 130 .
Tikka med landslagsmeriter och en bra säsong bakom sig när han signade.
Vad skulle han ligga enligt dig ?
Stämmer 175 så är han ju med facit i hand överbetald men kanske inte jätte anmärkningavärt när han signade ?
Srämmer dina siffror boråt 230 så är det ju huesomhelst för mycket alla dagar i veckan.
Vad tror vi Seppälä ligger på ? Minst 200 men kanske bortåt 250 troligare med 3 raka VM-turneringar inför HV71 -sejouren.
Kan tycka att man får ut rätt lite i föhållande till lön även där .
lön, enligt hur jag tänker, är endast intressant sett ur ett lagbyggsproblem. Lägger vi för mycket pengar på lirare som inte presterar så gör det att Abbotts jobb blir svårare. Det gör inte någon skillnad alls för Anton, i hans laguttagning, såvida han har huvudet på rätt ställe. Således, i denna tråd när vi diskuterar Tikkas insats så är min bestämda åsikt att hans lön inte spelar någon roll alls. Inte ett jävla jota. Är han kass: bort. Är han bra: behåll.
Resten är en förhandling mellan Abbott och Tikkas agent, inför framtiden, givet att man vill behålla honom. Vilket ingen kan vilja nu, så då är inte ens agenten relevant att prata med.
Sportchefens jobb är inte bara att förhandla fram lön. Det är också att bedöma om en spelare passar i laget och ligan.
Kan vi snälla slå hål på myten om så kallade landslagsspelare. Att ha spelat en handfull EHT-landskamper säger egentligen noll och ingenting, med tanke på att var och varannan spelare idag spelat de här Kalle Anka-turneringarna. Att Seppälä spelat tre raka VM säger egentligen inte mer än att han fått chansen tre år i rad där de finska NHL-proffsen lyst med sin frånvaro.
Sen att Nubben går ner i brygga för att nån spelare har en landskamp på kontot är en sak. Men vi kan väl i alla fall se igenom det.
3 raka VM är ändå inte dåligt, däremot att ha spelat i landslaget i Skoda Automotive Cup eller vad de där meningslösa uttagnings-turneringarna heter är ju inte mycket värt.
Jag drar det till sin spets naturligtvis. Men tre raka VM finns det schweizare, från NLA som i vissa delar är bättre än den finska, som också har gjort. Är det en garanti för att de kommer vara toppspelare i SHL och med det bör få en topplön? Nej.
Min poäng. VM är numera också en rätt urholkad turnering.
När laget spelar bra ser alla spelare bättre ut.
Med Tikka känns det dock som man väntat, väntat, väntat och väntat men det är inte mycket som hänt.
Tycker han står på samma nivå som Stakkestad, Måns och Hansson men till en högre kostnad(?).
Det finns ju spelare som det gått trögt för men där man ser spetskvalitet.
Brännström när han håller i pucken
Tedenby när han byter riktning snabbt som en vessla.
Med Tikka ser jag nästan ingenting.
Bara lite bättre än de flesta på att teka - och stor.
Det finns spelare i hans storlek som är grymma med klubban, passar bra, håller i pucken väl, bryter etc. men inte det heller.
Han ser långsammare ut än snittet, t.ex. Måns bryter åtminstone ibland in på mål framför motståndare några gånger per år och gör solo-mål.
Jag tror många ser en spelare som ser stor och tuff ut och vill att han ska lyckas, men det känns lika fruktlöst att vänta på att han blommar ut som att vänta på påskharen.
Skulle han mot förmodan plötsligt blomma ut så kan jag givetvis ändra mig men ser inte alls det komma. Han har haft mer än en säsong på sig.
Han verkar i alla fall kunna göra motståndarna sämre, det är alltid nått
Det var ju onekligen förra säsongens vackraste mål när Tikka mosade Oskarshamnsspelare i sargen, vann puck och drog en backhandpass till slottet för mål. Det är ju det där man hoppas på att få se om och om igen — men det kommer för sällan.
Senaste matchen mot FBK gjorde han en hel del bra saker, men samtidigt är det förvånansvärt ofta han ramlar i närkamperna — trots sina kilon och muskler. Han står för rakt upp på skridskorna istället för att sänka tyngndpunkten och behålla balansen.
Skillnad på landslag och landslag. Att Tikka spelat med landslaget EN säsong, bara EHT-matcher - och inte blev uttagen till VM efter det är ju inte direkt superimponerande, nej. EHT används ju främst för att testa spelare. Det året Tikka spelade landskamper så spelade totalt 90 finska spelare i landslaget.
Seppäläs tre VM (med ett guld och ett silver), och 41 landskamper totalt, ÄR däremot meriterande och faktiskt rätt tungt. Även om VM är rätt “urholkat” så är man rätt bra ur iaf ett europeiskt perspektiv om man vinner VM-guld och VM-silver.
Utgick efter andra. Nån som vet läget?
Fick en smäll med rätt kraftigt näsblod. Såg lätt groggy ut med. Kanske hjärnskakning?
Då har vi chansen att testa en ny juniorcenter, på Tikkas plats.
Gör han det bättre, så behöver inte Tikka komma tillbaks.
Du ska se att det inte blir nånjuniorcenter. Ab spelar garanterat stakke eller Borgström som center.
Hoppas inte det blir lång frånvaro. Vi har inte råd att tappa Tikka!