Tråden om #26 Tommi Tikka

Tror han kan bli bra i längden men inte som spelförande 2 center. Sätt han som vinge istället med en mer spelskicklig center. Att tänka på spelare från liiga bruka behöva 1 säsong att komma in i SHL. Tror han blir nyttig nästa år om vi är kvar i SHL då men som vinge i 2 kedja

Lika usel som Sam förra året. Kan mycket väl vara lika duglig som Sam efter den första säsongen.

MEN. Vi har inte råd att spela in oslipade diamanter.

Kents tanke att släppa Sam till förmån för Tikka är så in i helvete dum så att klockorna stannar.

9 gillningar

För mig var det aldrig en antingen eller. Jag ville ha kvar Vigenault eftersom man behöver många bra centrar. Tycker Tikka är ett intressant projekt.

2017 tappade vi Ullström, Christensen och Abbott om jag kommer ihåg rätt under slutspelet. Vi hade minst 7 bra centrar och fler än så som kunde spela center. I år hade vi 4 frågetecken på centersidan innan start.

Tycker återigen det är orättvist mot spelaren att bedöma honom utifrån det vi tror är Nubbens tänkta roll.
Tikka är likt Nättinen en ypperlig spelare för en fjärdelina. Jobbig att möta och med rätt användning kan han hjälpa oss att inte förlora en match up. Ett bra år är han en schysst spelare i tredjekedjan.

Montén spelsätt påminner dessutom om Samuelssons när det gäller kamikazeforecheck. Tikka är nog bättre om vi stänger ner ytor och skär av passningar istället för att se ut som yra yra babynoshörningar på skridskor.

Man ska ha i åtanke att Tikka var tredje center i Ilves, att han då över en natt ska vara en bärande andra center i en bättre liga var det nog bara Tomtefar Norberg som trodde!

Är övertygad om att Tikka skulle fungera som tredje center och rollspelare i ett välfungerande lag där du har två producerande linor men där är knappast HV idag. Nu har vi istället en första lina, två tredje kedjor och en fjärde med spelar som förutom Fisken inte räcker till i SHL.

5 gillningar

Jo, men här inne på forumet var nästan alla överens om att Sam inte skulle vara kvar.

Inklusive mig själv. Han var så klappkass under en så lång tid att jag inte trodde det fanns hopp. Men i det matematiska rum man spänner upp med normerna ||Sam|| och ||Tikka|| så är det i det korta loppet när X :soon: R självklart att man skulle behålla Sam.

Men, det rum som kent BORDE operera i, är större än det som spänns upp ovan. Så om man väljer att inte förlänga med Sam, då BÖR man ha ett mycket bättre alternativ till hands.

Kent verkar inte jobba så.

1 gillning

Kanske nån klubb i Finland är intresserade. Ser hellre han försvinner än är kvar. Inte som center iaf.

2 gillningar

När det här måste vara årets stora floppvärvning. Sm-liiga -Hör av er.

2 gillningar

“Vad ska dom med honom till. För dålig på skridskorna.
-men han är tuff! Vadå tuff? I den här ligan är väl ingen tuffhet så. Han hinner ju inte med att tackla då är du ju inte tuff. Han hinner inte med att va arg det är ingen som bryr sig om honom”

Sannys sågning av Tikka. Hoppas han lyssnar på den.

3 gillningar

Århundradets sämsta värvning.

Tikka hade kunnat fungera bra som en “bättre” tekare i en tyngre 4e lina som en Joker-värvning för en mindre peng. Men inte som given 2a center…

Så är det ju, ska man ersätta en spelare, så ska man ju göra det med än som är bättre, inte med en som knappt platsar i allsvenskan. Denna värvning kan vara en av de sämre som gjorts, och på 3 år dessutom, snacka om att strö pengar omkring sig. Man blir ju vansinnig bara man tänker på det.

Det man kan fundera på är spelare vi värvar som knappt är bättre än juniorer.
Tar hellre en spelare som gör skillnad än Tikka och Nättinen.

Tror som sagt det ändå går att rädda Tikka i fjärdekedjan där han får den simpla rollen försök få till tekning i offensiv zon.

Frågan är bara hur mycket vi betalar för en 4:e center? Sanny kunde inte hålla sig för skratt när Svensson sa han hade kontrakt på 3 år.

1 gillning

Spelar ingen roll när kontraktet väl är skrivet. En spelare blir ju tyvärr inte en andrakedjespelare genom sin lön.
Det jag börjar bli trött på är att HV konsekvent värvar spelare som Nättinen, Tikka, Bødker, J Andersson etc. till roller de aldrig klarat av.
Är du en skicklig defensiv spelare som inte skapar något i NHL eller landslaget så är det säkerligen också den rollen man kan ta i SHL och göra det bra.
En brunkare blir inte spelgeni för att han byter liga, lön eller kedja.

Nu behöver vi en tränare som ger spelare roller de klarar istället för att försöka anpassa verkligheten utifrån Nubbens fantasier och förväntningar.

Hur väl scoutad var denna killen egentligen?
Såg man att han var tuff framför mål i Liiga och kände att han ska vi ha? Kollade man nått över skridskoåkningen och drivet?

Blir lika förvånad varje gång det kommer ut att han spelat 15-17 minuter på en match och allt jag kan minnas är att jag sett han teka i matchen ( som han gör bra förövrigt)

Vi hade en lång diskussion på forumet inför säsongen där Liigas kvalitet diskuterades. Tog fram exempel på fjolårssäsongens alla nyförvärv från finska ligan och hur de producerat i SHL jämfört med Liiga.

Togs även fram exempel på svenska spelare som gör succe där borta. För att nämna några, Axel Holmström och Emil Johansson, som någon slags fingervisning om vad Liiga egentligen håller för kvalitet.

Poängen. Det finns en rätt tydlig skillnad mellan ligorna i kvalitet. Bara det borde vara anledning till att man är försiktig med att hämta spelare direkt från andra sidan Östersjön.

2 gillningar

Jag har fått för mig att känslan är att han håller på att ”lära” sig ligan. Linjedomarna pratar med honom och visar saker, han tittar sig runt mycket och ser ibland rätt förvirrad ut på något vis. Likaså de två matchstraffen han fått där han ( med all rätta… ) sett ut som ett enda stort frågetecken när han lämnat isen.

Allt detta ihop gör nog att det snurrar en hel del om det svenska spelet i hans skalle. Jag vill dock tro att detta kommer bli en bra värvning tillslut. När han kommer in i det svenska spelet så kommer detta bli en enormt värdefull pjäs när domarnivån höjs ju längre säsongen lider. I slutspelet i liiga förra året var han oerhört värdefull för Ilves och de matcher jag såg gjorde han mycket värdefullt arbete både offensivt som defensivt.

Med det sagt så ska han inte vara 2e center. Ge honom rollen som hårt arbetande vinge i 3:e eller 4:e linan så får vi nog ut det bästa från honom

5 gillningar

Ja för att leda en 2:a lina klarar han inte, han drar ner den.

Tyckte faktiskt han funkade bra ihop med Petersson och OSL de få bytena som de spelade i Leksandsmatchen…