Tråden om #26 Tommi Tikka

Det är dags, forumkedjan går ut och “Set The Tone” inför varje match.

2 gillningar

Har sett Tikka som en fiaskovärvning hela säsongen, Brändström bara understryker det många av oss sagt. Tikka som skulle bli ngn form av tacklande publikfavorit med tufft hårt spel, blev något helt annat. Bara hoppas på att ngn annan vill ta över kontraktet.

2 gillningar

Vi måste försöka göra en Martinsson även med Tikka. Svårt att tro att någon skulle vilja ta över kontraktet rakt av. Men förhoppningsvis delar av kontraktet. Finns alltid någon klubb som kommer vilja chansa.

Så ni tycker absolut inte att man borde ge han en säsong till iallafall. Få sig ordentlig träning av Melin och ihop med laget och förhoppningsvis komma in mer o mer i shl?

nej, verkligen inte. det finns inget där. fysträning gör inte en dålig hockeylirare till en bra. Även med den absolut bästa fysträningen i världen så platsar han inte i en fjärdekedja i SHL. imho.

3 gillningar

Då tycker vi olika.

Absolut så är lönen för hög men skulle säga att 4de center nästa år så ja tack.

Jag kan ta rollen som Nättinen, mina luftrör är paj och jag är sjuk hela tiden.

7 gillningar

Jag skulle hellre ha Simon Brändström som SC än Nubben…

2 gillningar

:joy: rollen är din!

Precis som med Vigneault och många andra floppar de senaste åren så verkar vissa fans, och utomstående hockeytyckare glömma bort vad Tikka faktiskt värvades för.

Vi har vant oss med att Tikka har varit genomgående dålig eller usel, vilket medför att man nu börjar hylla honom för sådant som är det minsta man kan begära av en SHL-spelare som ligger på en medellön eller högre.

Bara för att förväntningarna på honom sänkts under säsong så innebär det inte att han är bra. Han är faktiskt inte i närheten av att vara bra. Mindre dålig, kanske, som Diabolics skriver. Men inte mer än det.

Ett av de mest självklara kontrakt att bryta nästa säsong. Vänta och se, låt gå-metoden går inte att använda på en sådan spelare.

8 gillningar

Bedrövligt kontrakt. Det här värvningen ensamt borde räcka till att ge Nubben sparken. Kommer inskränka möjligheterna att göra slagkraftiga lag både i år givetvis men även de två nästkommande åren. Kanske till och med längre fram än så. Katastrof.

Finns ingen utvecklingspotential hos Tikka. Trodde han kunde bidra med andra saker som fysiskt spel och vara en allmän retsticka, men t o m det har uteblivit. Han är en sämre variant av Tommi Huhtala.

Word!
Älskar Huhtala.

5 gillningar

Huhtala skulle inte göra bort sig i dagens HV. Motivation slår klass. Nu har ju inte Tikka någon klass så i ingen diskussion egentligen.

Huhtala avskedsbrev kan man läsa om och om igen. Vilken stor människa.

2 gillningar

Huhtala, han kom, han segrade, han gick!

Legend! :white_heart::yellow_heart::blue_heart:

8 gillningar

Ställer upp, fd korpenspelare med kort stubin. Mitt löneanspråk är ganska lågt men vill ha betalt i danska kronor…

2 gillningar

Han försökte, men fick två horribla matchstraff mot sig de första matcherna… Tar inte hans insats över säsongen i försvar. Ville bara pålysa detta…

1 gillning

Problemet med Tuppen och Simons diskussion är väll att båda har sina poänger och ingen har direkt fel. Går man bara datadrivet så blir det väldigt lätt fel. Det är ganska enkelt som spelare att fokusera väldigt mycket på det statistiskt mätbara i en spider. I fotbollen så får mätverktygen nådig kritik för detta. Samma vis som för ett lag som gör Corsi till ledstjärna. Så här ger jag Tuppen lite rätt. Men Simon har ju också rätt i att över säsongen så har Tikka varit en katastrof även som en tredje/fjärdeline gubbe (man ska i åtanke att Nubben presenterade honom som andra!!! center som nästan slog sig in i VM-laget).

Senare matcher så funkar ju Tikka helt ok i en tredje/fjärde lina. Jag tror att han möjligen möjligen skulle kunna ta ett kliv upp i hierarkin om han får en roll som ytter i en andra kedja. Men då måste han börja vinna dueller i paritet med vad han gjorde i Finland.

Men jag skulle gärna vilja se Simon ta en roll i HV i framtiden. Kanske inte som sportchef men väl som assisterande SC. Som SC behövs någon med viss erfarenhet av förhandlingar och som faktiskt spelat ishockey, inte bara kollat på förenklad statistik. Det finns ju heller ingen kausal interpretation av något av hans mätverktyg. Det är bara univariat statistik, liknande vad en journalist skulle slänga upp.

1 gillning

Folk på twitter har sagt att han behövs i HV och att de vill se honom där. Simon har varit snabb att säga att den dörren är stängd.

Tror många gillar att ha en stor tuff kille i laget och man har därför extremt mycket tålamod pga detta, men det han gjort på isen är väl knappt ens i paritet med Kokkonen.

Jag ville verkligen att han skulle lyckas och har själv haft mycket tålamod, men för mig tog det slut för flera veckor sedan , att det är 3-års-kontrakt på honom gör att jag inte riktigt vet hur man bäst hanterar situationen.

1 gillning