Tråden om #32 Gustaf Wesslau

Jag är väldigt imponerad av Wesslaus:s start så här långt, han har spelat 8 av 9 matcher, han har vunnit samtliga matcher han har stått, han har släppt in 11 mål på 8 matcher, har med det en räddningsprocent på 94,93%

Bara i två matcher av dessa 8 har han släppt in mer än ett mål, Matchen borta mot TIK som vanns med 4-2 och matchen hemma mot AIK som vanns med 5-3.

Det enda som är negativt med detta är precis vad hokky skriver ovan att han drar uppmärksamhet av NHL och KHL

Hur är hans kontrakt skrivet. 3 år har han och jag tror faktiskt inte han passar i NHL. Har svårt att tänka mig att HV inte har tänkt på detta då det var missnöje med målvakterna under de senaste 2 åren så han är nog ganska betong gjuten i alla fall 2 år eller vet ngn med säkerhet hur hans kontrakt är skrivet? Klausuler o.s.v.??

Ingen aning, det nämns inget om en klausul i pressmeddelandet, i den intervju j-nytt gjorde med honom kort efter sa han att han ville komma till ett bra lag och “bygga upp något” därav att han skrev 3-års kontrakt. Lät som att han verkligen tänker fullfölja dessa 3 år och fortsätter han som han har gjort får han gärna stanna 3 år extra :wink:

jnytt.se/nyhet/46907/wesslau … -jonkoping - intervjun kort efter övergången

Tror han har både NHL/KHL klausul i sitt kontrakt men ifall han välljer att utnyttja de har jag ingen aning om. Tror i princip alla kontrakt har NHL/KHL konsul, iallafall för de bärande spelarna (undantag för kanske Davidsson).

För NHL behövs ingen klausul pga NHL-avtalet. De kan ta över vem de vill utan klausuler. Ja, ES har dragit ner byxorna för NHL som accepterar sånt.

Under förutsättning att spelaren vill :slight_smile: Jag har svårt att se Wesslau åka över under kontraktstiden på något annat än ett envägskontrakt - vilket är duktigt svårt att lyckas med som målvakt.

Hahaha, ja självklart. Spelaren är inte helt livegen givetvis. Och som du säger, tror inte han åker om han inte får envägskontrakt - vilket en “oprövad” (relativt sett)aldrig får. Och stå 30 matcher till i AHL kan jag inte tänka mig att han är sugen på. När det gäller KHL så nobbade han väl det redan inför den här säsongen.

expressen.se/sport/kronikore … nellt-bra/

Nyström om Wesslau

Lite läsvärt om Wesslau( och Gunnarsson).

aftonbladet.se/sportbladet/a … 5575664.ab

Hv får väl klona honom då i ett antal ex om nu inte spelarna kan spela avslappnad hockey om han inte är med. Lite grann som barnet som gråter så fort mamma lämnar rummet :laughing:

Rätt kul att Wesslau ligger på 16:e plats i HV:s interna poängliga med 0+3 efter 12 spelade matcher.

Han är inte bara tät bakåt, han producerar framåt också! :smiley:

Han har inte nått toppen än Wesslau.

jnytt.se/nyhet/50433/wesslau … -toppen-an

FBK hyllar Wesslau.

jnytt.se/nyhet/50434/nu-hyll … lau-av-fbk

Kan han inte göra en Dominik Hasek. Att göra mål. Det har ju hänt med en rejäl spade i tom kasse. Snacka om förnedring när målvakten gör mål. :wink: :laughing:

Andreas Andersson gjorde ju det mot LHC för nåt år sen :slight_smile:

Japp, och jag älskar citatet från Jämtin tror jag det var (kan ha varit någon annan) när en motståndarspelare i Skellefteå moppsade upp sig i slutspelet och han kontrar med “Vår andramålis har gjort fler poäng än du har”. Klockrent!

Andersson hade 1+1 i den matchen och höll dessutom nollan :slight_smile:

Ett Andreas Andersson hattrick mao? :smiley:
Försökte hitta om det finns något liknande i NHL (alá Gordie Howe Hattrick) men lyckades inte hitta någonting.

Någon som vet om den sträckning Wesslau råkade ut för igår var allvarlig?

Skulle gissa på kramp, en sträckning spelar man nog inte kvar med (hoppas jag).

Han såg stel ut efter det, särskilt på situationen precis före Hynning gjorde 4-5