Tråden om #35 Victor Brattström

Tycker Brattström gör det riktigt bra när han år påkopplad. Mot Rögle i träningsmatchen var han enormt stor och bra. Kommit fint, löste spelet bra och stängde i stort ned bandyklubben. Eller var det Oskarshamn förresten?! Blev osäker nu. Var en match han var väldigt vass i i alla fall.

Idag var han oerhört påkopplad igen och spelade stabilt och täckte av ytorna bra, gjorde det svårt för IKO att få riktigt bra lägen.

Med rätt coachning kan detta faktiskt vara en framtida förstekeeper för det känns som Ortio ibland inte är 100% när det är serielunk. När det brinner till och är ”liv och död” så tänder Ortio till på alla cylindrar men det kan nog vara bra med en het Brattström som gärna vill ha förstespaden oxå. Tvinga Ortio att spela på topp för att få spela.

6 gillningar

Håller med. Imponerad av honom i går. Tycker han ska stå på tisdag o så får vi se om han gör det bra så tycker jag att han ska fortsätta. Ställ den målvakt som vinner HV matcher…

4 gillningar

83,7 i räddningsprocent och fyra insläppta per match. Brattström har verkligen fått en kanonstart i HV.

Av det jag sett hittills så skulle jag säga att Brattström är den sämsta målvakt jag sett i HV-tröjan sedan Scott Langkows dagar.

Brattström har en extrem förmåga att stå felplacerad och släppa in de enklaste puckar.

Vill det sig inte bättre och Ortio inte kommer upp i nivå kommer HV behöva värva ny målvakt.

4 gillningar

Lite väl hårt uttalande efter två matcher, där han dessutom den första matchen var okej. Inte dominant eller bra men okej. Igår såg det inte alls bra ut men han fick samtidigt inte mycket hjälp av försvaret. Möjligt att man i sådana situationer som målvakt överarbetar situationerna. Så att dömma han så hårt som du gör tycker jag är fel. Däremot så ligger han just nu inte på någon topplista över bästa målvakter jag sett i HV-tröjan.

Jag skriver: ”Av det jag sett hittills”. Och av det jag sett hittills är försäsongen inkluderad där han också visade samma svaga tendenser.

1 gillning

Ja fast försäsong räknas inte, ingen bryr sig ett skit om de…

1 gillning

Tycker han känns väldigt svajig på plocken, ligger ofta väldigt lågt med den. Många puckar som gått in just på plockhandssidan

1 gillning

Vi hade redan Gunnar som hade samma problematik. Avd att byta ett problem mot ett annat.

1 gillning

Jag tyckte att Brattström var en uppgradering gentemot Gunnar, det gör jag inte längre.

1 gillning

Bratten var stabil i matchen mot Oskarshamn, men det är klart, inte svårt att vara stabil när man knappt får ett skott på sig…

1 gillning

Inte lätt för en målvakt att vara bra heller i ett spelsystem som är sämre än förra året där man är en passiv box som står still och pressar inte, markerar inte utan stelt rört sig runt. Sätt likartad ut i samtliga matcher hittills och nu är vi utscoutade så därav som de såg ut som de gjorde igår

1 gillning

Jag skulle sträcka mig så långt till att han är den sämsta sedan Bryan Schoen eller vad han hette. HV lånade in honom från Kristianstad för någon match. Han började med att gå ned i spagat 2-3 gånger för att sedan släppa in helt obegripliga puckar. Men tydligen har Brattström sämre räddningsprocent än honom. Så möjligtvis att Brattström är den sämsta i HV historien.

Gamle gode Bryan:
https://www.eliteprospects.com/player/118880/bryan-schoen

3 gillningar

Vi kan inte ranka Brattströms insats som sämst i hvhistorien baserat BARA på Modomatchen. Däremot är nog alla rörande överens om att det var en riktigt usel insats han gjorde i tisdags.

Bryan 2 matcher 86.7%
Brattström 2 matcher 83.7%

Om man vill kolla statistik.

1 gillning

Fyller på lite. Scott Langcow har nämnts ovan…12 matcher och 87,8% samt Joni Ortio 2 matcher i år 88,2%.

När William Rahm var målvaktstränare fick han mycket skit på forumet. Det mesta var hans fel när det gällde målvakter. Hur bra är Joel Gistedt, kan man undra?

Rahm fick ju ändå x antal säsonger på sig att bevisa sig. Så precis som i fallet Brattström kommer väl den riktiga utvärderingen efter säsongen.

Men ja, precis som i fallet Brattström är Gistedt hittills rätt dålig, sett till målvaktssiffrorna. Samtidigt. Det Brattström släpper in är liksom abc i hur han målvakt inte ska agera. Tror därför det ligger mer på Bratten än Gistedt i det här fallet. Såna enkla misstag slipar väl en målvakt bort i hockeyskolan liksom…

Fick ju höra av en familjemedlem som är Timråsupporter inför säsongen att Brattström inte tar mer än det nödvändiga. Och ja, det stämmer ju hittills. Fast lite värre kanske. Brattström släpper in helt galet enkla mål (försäsongen inräknad). Och ja, där har jag inte sett något värre sedan Langkows dagar i HV-tröjan.

Jag tycker vi ska sansa oss lite. Brattström är givetvis bättre än vad han visat hittills. Minns så få förra säsongen där Ortio var som vår gamle vän Schweizerosten FPW tills det att Lindbom och Pelle G lyckades sätta ett försvarsspel värd namnet? Säger inte att Bratten (eller Ortio) gjort det bra, men i ärlighetens namn, vad har man gett våra mv:s för förutsättningar…?

Ett så virrigt försvar som vi visat upp gör ju att vår mv aldrig riktigt kan slappna av och givetvis påverkar det koncentrationsförmågan i sin tur. En tämligen viktig egenskap hos en målvakt som är en direkt påverkansfaktor. Sätter vi något som kan börja liknas ett försvarsspel så kommer såväl mindre chanser för motståndaren dyka upp, motståndarna kommer hållas mer på utsidan och mv:s kommer få avlastning och chans till återhämtning. Mot Modo var det långa, långa sekvenser där Brattström stod uppställd i ready-position och det är aldrig optimalt sett över en hel match.

6 gillningar

Vi är väl supersansade? Diskuterar Brattström utifrån vad han presterat hittills, försäsong inkluderad.

Försvarsspelet kan bli bättre, ja. Men det förklarar inte exempelvis Brattströms svaga plock som nämns ovan.

1 gillning

Är helt enig om att Brattström milt sagt ser väldigt svag, ja rent av dålig ut. Samtidigt i ett lag som inte har ett grundspel och tryggheten i det att falla tillbaka på så är det en hopplös uppgift att vara målvakt. Var på Montén just nu har en mycket större del i Brattströms insatser än vad Gistedt har.

1 gillning

Absolut, självklart ska vi inte dra några förhastade slutsatser. Det enda är att det är intressant att jämföra statistik i räddningsprocent när det kommer till målvakter. Framförallt när bägge våra målvakter nu fått 2 matcher med samma backar/försvarsspel. Vore kanon om det är så enkelt att vi endast behöver korrigera försvarspelet för att få upp Bratten till +90%! Då är det en riktig dundervärving av Nubben, det får jag ge honom då. Men jag tycker precis som @lejacques är inne på det har passerats endel enkla skott på Bratten, bla som varit på plocksida i midjehöjd.