Tråden om #35 Victor Brattström

Lika stabil insats som han gjorde mot Oskarshamn, lika usel (som laget i övrigt) var den mot MoDo.
Tyvärr blir det mer synligt när en målvakt har ne dålig dag på jobbet. En utespelare synas inte alls på samma sätt utifrån enskilda händelser. Så hag hottas Bratten reser sig upp, knyter näven i fickan och spelar sitt livs målvaktsspel nästa gång han får chansen.

Helt klart, bara att glömma och gå vidare för Bratten och ta nästa puck! Förhoppningsvis med bättre försvar framför sig i framtiden.

1 gillning

Svårt att det skulle kunna bli värre än förra matchen, kan väl bara gå bättre.

Ibland när man misslyckats ordentligt så vänder det. Det här kanske var Brattströms Vitryssland-match.

Men jag ser hellre Ortio i mål.

Eller möjligen Diabolics. :slight_smile:

1 gillning

Jag är grym. Har en hockeybockeymatch i mål för sex år sedan under bältet så jag är en av få i laget med erfarehet av stor rink

4 gillningar

Jag tänker som jag skrev att vårt urusla försvar skulle kunna förklara just den situation med den svaga plocken. Han får ju stå på helspänn under mycket långa stunder samtidigt som han inte har en aning om vart skotten kommer att komma ifrån, så med ett försvar värd namnet kommer han kunna fokusera på ett helt annat sätt och avlastas både mentalt och fysiskt. Försöker inte försvara Brattström här men ibland finns det tänkbara förklaringar kring konstiga situationer som går hand i hand med andra saker och just när det kommer till försvarsspelet så hänger ofta saker ihop.
Ortio har ju även han släppt några mycket enkla bakom sig hittills denna säsongen och tror att chansen att han tagit någon av de puckarna hade varit mycket större om försvarsspelet fungerat.

Så, ska vi börja vinna matcher så hänger mycket på att laget som helhet sätter försvarsspelet där varje individ måste höja sin egen nivå, men där kollektivet underlättar för varje enskild individ.

3 gillningar

Vilka nerdar vi är ändå. Jag tänkte också på Brian Schoen, men jag har inget minne av att han bara spelade en match😄. Tack för klarläggande👍

Vad ska man säga, 83% i räddningsprocent hittils. Det är en nivå som är sämre än dåligt det. Handbollssiffror. Tyckte han började bra idag mot Frölunda men i slutändan släppte han in för många puckar ändå. Läge för en ny backup?

1 gillning

Gör dig själv en tjänst, och stå aldrig mer framför buren tack!

2 gillningar

Han håller inte. Ta in vem som helst förutom Brattström. Katastrof hur han har spelat.

1 gillning

Känns elakt. Men efter en sån här kväll tillåter jag mig att ta upp diskussionen vi hade för några veckor sedan

Brattström är den absolut sämsta målvakt jag sett i HV på år och dar. Det räcker inte att stoppa puckar och göra några snygga räddningar.

Jag brukar nämligen bedöma en målvakt utifrån detta.

1. Vinner målvakten matchen? Bra
  2. Vinner målvakten målvakts matchen? Bra
  3. har målvakten en räddningsprocent på över 90? Bra

Idag förlorar Brattström matchen, han förlorar målvaktsmatchen mot Dichow/vinner visserligen mot Johansson, och har återigen en räddningsprocent långt under 90.

Förutom sjukt svag räddningsprocent släpper han även in drygt fyra mål per match. Det är katastrofdåligt. Vi behöver en ny backup. Också

3 gillningar

Men tycker ni verkligen att det idag är Brattströms fel eller skuld till förlust? Nu ser man ju katastrofdåligt i Scandinavium men det kändes som de flesta mål var när Vf fritt fick prickskjuta från slottet på nära håll.

1 gillning

Han har absolut en jättedel i förlusten, hade ju inte skadat att rädda en puck emellanåt.

3 gillningar

Tycker Brattström presterar bra utifrån sin talang. Inga stora fel den här matchen. Tror han kan ta sig upp på 87-88% räddningsprocent om försvaret hjälper honom lite mer.

Tycker inte vi ska såga Tikka, Stakkestad eller Brattström bara för att Nubben lever i en fantasivärld.

Om du anställer en snubbe utan körkort för att köra skolbuss så är det inte “chauffören” som är det största problemet.

5 gillningar

Till stor del ja. Står rak och försöker titta över spelare vid 1-4, tror jag det var. Istället för leta luckor vid sidan om spelarna. Vid ett av målen styr han med benskyddet en alibiskott rakt ut till Frölundaspelare som enkelt kan slå in pucken…

1 gillning

Frågan är hur man kan peta en stekhet Ortio som precis hållit nollan? Tjänstefel enligt mig.

5 gillningar

Låna ut Brattström till HA och värva in en målvakt som kan konkurrera/konkurrera ut Ortio.

2 gillningar

Tveksamt att han platsar i HA, möjligen om något lag har många skador.

1 gillning

Kan tyckas jääääättemärkligt att kicka igång den här tråden efter en kväll som denna. Brattström hade ju ingenting med något att göra ikväll.

Men. Jag tror det är slutspelat för Bratten den här säsongen. Om Ortio är hel kommer han stå resten av matcherna.

Och då är frågan. Kommer Ortio klara det rent fysiskt, och kommer han lyckas leverera på samma höga nivå som i slutet av förra säsongen? Tvek va.

Brattström kom hem till Sverige med stukat självförtroende. Han har mer eller mindre spelat bort sig själv för resten av säsongen. Kanske man därför borde överväga att bryta med Brattström och kolla om man kan ta in en ordentlig backup till Ortio? Nån som faktiskt kan ge honom en match om förstaspaden och som spelarna har förtroende för om Ortio inte kan spela.

Jag tror det. Känns som vi kommer behöva stärka upp på varje position för att fixa nytt kontrakt.

2 gillningar

Ja även för Brattströms egen del, hans egna karriär, behöver han ju matcher. Kan inte vakta båsdörren i denna ålder. En sak med Andreas Andersson i slutet på karriären.

Och på tal om det så lånas han ut två matcher till Björklöven.